Women in Science: A systematized analysis of scientific articles published in post-decade Brazil 1990
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12213Keywords:
Mulheres; ciência; Produção Científica.Abstract
The history of women in science was marked by their segregated and hierarchical position in the scientific field constituted through a social vision of the world that opposed them to the supposed masculine objectivity required by Science. But how has the participation of women been portrayed in scientific productions? Starting from this questioning, the objective was to map how the academic works have approached the theme of women in the sciences. Therefore, this article has a qualitative methodological character in which we sought to analyze and discuss the main themes related to women in scientific production. The methodological procedure was the use of systematized bibliographical review and Iramuteq textual analysis software. In this way, it was possible to verify that the explanations for the asymmetries of gender in the scientific field were constructed by arguments oriented to its social and historical aspects.
References
ANDINO, Susana; AMIGOT, Patrícia. Género y estatus académico: la carrera docente y la participación en puestos de responsabilidad de las mujeres. In: PÉREZ SEDEÑO, E.;
ALCALÁ CORTIJO, P. (coord.). Ciência e gênero. Madrid, Facultad de Filosofia, Um. Complutense de Madrid, 2001. p. 25-30.
BANDEIRA, Lourdes. A contribuição da crítica feminista à ciência. Revista Estudos Feministas, v. 16, n. 1, p. 207-228, 2008.
BOCH, Jessica; CUPEIRO, Susana. El status de las academicas en lãs universidades. In:
SEDEÑO, Eulalia Pérez et al. (coord.). Ciencia, Tecnología y Género en Iberoamérica. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2006. p. 77-88.
BELTRAO, Kaizô Iwakami; ALVES, José Eustáquio Diniz. A reversão do hiato de gênero na educação brasileira no século XX. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 136, p. 125-156, 2009. ISSN 0100-1574. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742009000100007.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
BOZAL, Ana Guil. Barreras al desarrollo profesional de las mujeres en la universidad. In:
SEDEÑO, Eulalia Pérez et al. (coord.). Ciencia, Tecnología y Género en Iberoamérica. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2006. p. 99-111.
BRACKEN, Susan J.; ALLEN, Jeanie K.; DEAN, Diane R.. Women’s studies, higher education, and praxis. In: BRACKEN, Susan J.; ALLEN, Jeanie K.; DEAN, Diane R. (ed.). The balancing act. gendered perspectives in faculty roles and work lives. Sterling, Virginia: Stylus Publishing. 2006.
CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. Iramuteq: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas psicol., Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 513-518, dez. 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttextepid=S1413-389X2013000200016elng=ptenrm=iso. Acesso em: 4 jul. 2017.
CITELI, Teresa M. Mulheres nas ciências: mapeando campos de estudo. Cadernos Pagu, v. 0, n. 15, p. 39-75, 2000. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8635362. Acesso em: 4 maio 2017.
COLBECK, Carol L. How female and male faculty with families manage work and personal roles. In: BRACKEN, Susan J.; ALLEN, Jeanie K.; DEAN, Diane R. (ed.). The balancing act. gendered perspectives in faculty roles and work lives. Sterling, Virginia: Stylus Publishing. 2006.
COSTA, Maria Conceição; FELTRIN, Rebeca. Desafios da interseccionalidade em gênero, ciência e tecnologia. Cadernos Pagu, v. 0, n. 47, 2016. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8647271. Acesso em: 4 maio 2017.
CRETTAZ VON ROTEN, Fabienne. Gender differences in scientist’s public outreach and engagement activities. Science Communication, v. 33, n. 1, p. 52-75, 2011.
DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FELISBERTO, Patrícia Alexandra dos Santos Vieira. TIC e as desigualdades de gênero: reprodução social e mudanças nos percursos profissionais. 2012. 90 f. Dissertação (Mestrado em Empreendedorismo e Serviço Social) – Ciências Sociais e Humanas, Universidade da Beira Interior, Covilhã, Portugal, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.6/2791.
FERNÁNDEZ, Lourdes. Género y mujeres académicas: ¿hasta dónde la equidad?. In:
SEDEÑO, Eulalia Pérez et al. (coord.). Ciencia, Tecnología y Género en Iberoamérica. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2006. p. 55-65.
FIUZA, Ana Louise; PINTO, Neide Maria; COSTA, Elenice. Desigualdades de gênero na universidade pública: a prática dos docentes das ciências agrárias em estudo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 3, p. 803-818, set. 2016.
FREITAS, Lucas Bueno de; LUZ, Nanci Stancki da. Gênero, ciência e tecnologia: estado da arte a partir de periódicos de gênero. Cadernos Pagu, Campinas, n. 49, e174908, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttextepid=S0104-83332017000100304elng=enenrm=iso. Acesso em: 31 mar. 2018.
FURLIN, Neiva. Cruzando fronteiras de gênero: a docência feminina em campos profissionais “masculinos”. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 48, p. 281-320, nov. 2016. ISSN 1809-4449. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8648414. Acesso em: 5 jul. 2017.
HARDING, Sandra. Ciencia y feminismo. Madrid: Ediciones Morata, 1996.
HIRATA, Helena; KÉRGOAT, Danièle. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n.132, p. 595-609, set./dez. 2007.
LIMA, Betina Stefanello; COSTA, Maria da Conceição. Gênero, ciências e tecnologias: caminhos percorridos e novos desafios. Cadernos Pagu, v. 48, p. 164-805, 2016. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/18094449201600480005. Acesso em: 7 maio 2017.
LOPES, Maria Margaret. Mulheres e ciências no Brasil: uma história a ser escrita. In: PÉREZ SEDEÑO, E.; ALCALÁ CORTIJO, P. (coord.). Ciência e Gênero. Madrid, Facultad de Filosofia, Um. Complutense de Madrid, 2001. p. 53-67.
MACHADO, L. S.; PERLIN, M.; SOLETTI, R. C.; ROSA e SILVA, L. K.; SCHWARTZ, I. D. V.; SEIXAS, A.; RICACHENEVSKY, F. K.; NEIS, A. T.; STANISCUASKI, F. Parent in science: the impact of parenthood on the scientific career in Brazil. Proceedings of the 2nd International Workshop on Gender Equality in Software Engineering. Montreal, QC, Canada, 2019. p. 37-40.
MENDOZA, Celina. Historia, ciência y gênero. In: PÉREZ SEDEÑO, E.; ALCALÁ CORTIJO, P. (coord.). Ciência e Gênero. Madrid, Facultad de Filosofia, Um. Complutense de Madrid, 2001. p.169-182.
OLINTO, Gilda. A inclusão das mulheres nas carreiras de ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social, v. 5, n. 1, 2012.
RAMOS, Renan C.; TEDESCHI Samara P. A participação das mulheres na produção científica da Unesp, campus de Rio Claro. Caderno Espaço Feminino, Uberlândia-MG, v. 28, n. 1, jan./jun. 2015.
RODRIGUES, Jeorgina; GUIMARAES, Maria Cristina. A Fundação Oswaldo Cruz e a ciência no feminino: a participação feminina na prática e na gestão da pesquisa em uma instituição de ensino e pesquisa. Cadernos Pagu, v. 0, n. 46, p. 197-222, 2016. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8645418. Acesso em: 23 fev 2017.
ROSSITER, Margaret. The [Matthew] Matilda Effect in Science. Social Studies of Science 23. 1993.
ROSSITER, Margaret. Women Scientists in America: struggles and strategies to 1940. Baltimore: Johns Press, 1982.
SCHIENBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência?. Bauru, SP: EDUSC, 2001.
SCHWARTZ, Juliana. Mulheres na informática: quais foram as pioneiras? Cadernos Pagu, v. 0, n. 27, p. 255-278, 2006. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8644775. Acesso em: 4 jun 2017.
SEDEÑO, Eulalia P. Institucionalización de la ciencia, valores epistémicos y contextuales: un caso ejemplar. Cadernos Pagu, v. 0, n. 15, p. 77-102, 2000. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8635364. Acesso em: 17 abr. 2017.
SILVA, Elizabete. A (in)visibilidade das mulheres no campo científico. Democratizar, v. 2, n. 1, jan./abr. 2008.
VELHO, Léa; LEÓN, Helena. A construção social da produção científica por mulheres. Cadernos Pagu, Campinas-SP, Núcleo de Estudos de Gênero – Pagu/Unicamp, v. 10, p. 309-344, 1998.
WEBSTER, J.; WATSON, J. T. Analyzing the past to prepare for the future: writing a literature review. MIS Quarterly e The Society for Information Management, v. 26, n. 2, p. 13-23, 2002.
WRIGHT, Hazel R.; COOPER, Linda; LUFF, Paulette. Women's ways of working: circumventing the masculine structures operating within and upon the University. Women's Studies International Forum, v. 61, p. 123-131, mar./abr. 2016.
WOODWARD, Diana. Work-life balancing strategies used by women managers in British “modern” universities.. Equal Opportunities International, v. 26, n. 1, p. 6-17, 2007. doi: http://dx.doi.org/10.1108/02610150710726507.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.