INDICADORES PARA IDENTIFICAÇÃO DE ATITUDES TRANSDISCIPLINARES
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.106.6-20Abstract
A transdisciplinaridade é estudada principalmente por filósofos e pesquisadores da área da educação e do ensino de ciências, e há pelo menos uma críticade caráter pragmático que desponta nesses estudos: há poucasindicações depráticas compatíveis com essa atitude. Com o objetivo de compreender as causas dessa lacuna e responder aodesafiode propor soluçõesfoi inicialmente planejada uma investigação. Esse trabalho, porém, mostrou-se especialmente difícil na medida em que não se conheciam indicadores capazes de balizar a identificação das próprias atitudes transdisciplinares. Foi realizada, então, uma investigação preliminar, relatada neste artigo, que buscou identificar indicadores da transdisciplinaridade presentes na literatura sobre o tema. A partir dessa investigação foi elaborada uma lista contendo indicadores objetivos de transdisciplinaridade, em número de onze, depreendidos de produções acadêmicas relevantes, seguindo o critério do número de citações que tais obras receberam. O conhecimento desses indicadores pode instrumentalizar pesquisas voltadas à identificação da transdisciplinaridade ou planejamento de atividadesde caráter transdisciplinar, representando uma base para análise do comportamento pedagógico de professores, permitindo a classificação de suas atitudes, conforme sejam mais ou menos alinhadas às premissas da transdisciplinaridade.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
							