PARTICIPATIVE MANAGEMENT IN PEDAGOGICAL SPACES: AN ANALYSIS OF A PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION INSTITUTION IN THE NORTH REGION OF BRAZIL
GESTÃO PARTICIPATIVA EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS: ANÁLISE DE UMA INSTITUIÇÃO DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA DO NORTE DO BRASIL
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.10070Palavras-chave:
Gestão participativa. Estratégias educacionais. Espaço Pedagógico. Estratégias organizacionais.Resumo
The present study sought to analyze whether the strategies implemented in one of the pedagogical spaces of a professional and technological education institution in Northern Brazil can be considered participatory. The methodological path consisted of data collection made through a semi-structured interview script with the participants to formulate and implement strategies for conducting a mini-course on the Moodle platform, the studied pedagogical space. The data were organized, analyzed, and interpreted using semantic and content analysis techniques. The results showed that a) the respondents have different perceptions about the objectives of the course, b) presented different views about the stages of the project’s execution, c) there was a harmony of their perceptions about the benefits of the project, and d) the respondents were unanimous in considering that there were many setbacks for the practice of participatory management. The conclusion shows no full participation in the formulation and execution of the analyzed pedagogical space strategies.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).