Mental Health Of Occupational Therapy Students And The Academic Environment

Authors

  • Jéssica Tainara de Macedo Maia Discente de Terapia Ocupacional na Universidade da Amazônia- UNAMA
  • Odair José Mendes Souza Júnior Discente de Terapia Ocupacional na Universidade da Amazônia- UNAMA
  • Edilson Coelho Sampaio Docente do curso de graduação Terapia Ocupacional-UNAMA

DOI:

https://doi.org/10.21527/2176-7114.2020.41.121-133

Keywords:

Mental Health, Students, Occupational Therapy, Occupational Performance, Universities

Abstract

ABSTRACT

It is perceived that in graduation for great changes, marked by individual and collective experiences, implying greater responsibility, sociability, appropriateness as norms, methodologies, groups and unknown people, which can become stressing and ill being factors. Objectives: To analyze the influence of the environment on mental health and its reflexes in the occupational space of the Occupational Therapy Students of the University of the Amazon. Method: The research was qualitative, of the type of Multiple Case Study, descriptive, transversal, field and prospective. The media has been used by the researchers, called "Mental of the students", that has resources of self-evaluation of mental state, institutional evaluation and four subjective questions, carried out with 4 students of Occupational Therapy of UNAMA. Results: All respondents identify themselves as anxious, dissatisfied and with physical exhaustion. The responses point to the impairment of Sleep and Sleep performance. Listening the main causes: difficulty in managing time, constant constant, can not be enjoyed at night, and permanent monitoring in activities that are performed the day after. In addition, they were cited as Leisure and Social Participation occupations. Conclusion: The academic environment presents stressful factors, which the individual does not have intense contact. And that, when you have your commitments, you have your nutritional changes, especially Rest and Sleep, in addition, stay alert, concentration and assiduity and a difficulty in adapting to a nervous process of illness. This study is fundamental for social students of mental health university student.

Author Biographies

Jéssica Tainara de Macedo Maia, Discente de Terapia Ocupacional na Universidade da Amazônia- UNAMA

Terapeuta Ocupacional formada pela Universidade da Amazônia da turma de 2015 à 2018. Residente no Hospital de Clinicas Gaspar Viana no programa de Atenção à Saúde Cardiovascular- UEPA.

Odair José Mendes Souza Júnior, Discente de Terapia Ocupacional na Universidade da Amazônia- UNAMA

Terapeuta Ocupacional graduado pela Universidade da Amazônia (2018). Residente em Oncologia- Cuidados Paliativos no Hospital Ophir Loyola, pelo Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Universidade do Estado do Pará (HOL/ UEPA). Componente da Liga Acadêmica de Cuidado Integral à Diversidade Sexual e de Gênero (LACIGS+/UEPA) como Co-orientador. Foi monitor bolsista de Anatomia Humana, durante o ano de 2016 pela Universidade da Amazônia. Atuou durante a graduação nos estágios extracurriculares: - Espaço Terapêutico Arima Figueiras- 2017 -Nucleo de Desenvolvimento em Tecnologia Assistiva e Acessibilidade- NEDETA/UEPA. 2017 -Casa de Pais e Amigos da Criança Autista do Estado do Pará. 2016 Participou do Projeto de Extensão Vivências pela universidade da Amazônia entre os anos de 2017-2018: -Clínica Escola de Terapia Ocupacional da Universidade da Amazônia 2017.1 -Instituto Nacional do Seguro Social. 2017.2 -Clínica Escola de Terapia Ocupacional da Universidade da Amazônia. 2018.1 Participou como membro do Centro Acadêmico de Terapia Ocupacional da Universidade da Amazônia na gestão de 2017. Esteve como membro da comissão executiva Nacional dos Estudantes de Terapia Ocupacional EXNETO em 2017.

Edilson Coelho Sampaio, Docente do curso de graduação Terapia Ocupacional-UNAMA

Graduado em Terapia Ocupacional pela Universidade do Estado do Pará (2010). Possui especialização em Saúde do Idoso pelo Programa de Residência Multiprofissional em Saúde do Hospital Universitário João de Barros Barreto - HUJBB/ Universidade Federal do Pará - UFPA (2013). Mestre e Doutor em Biologia e Epidemiologia de Agentes Infecciosos e Parasitários pela UFPA em 2015 e em 2020, respectivamente. Docente na Faculdade Ideal Wyden e na Universidade da Amazônia. Possui experiência no campo da docência, na pesquisa e na área de Terapia Ocupacional, com ênfase no Desenvolvimento Infantil e Saúde do Idoso.

Published

2020-12-23

How to Cite

Maia, J. T. de M., Souza Júnior, O. J. M., & Sampaio, E. C. (2020). Mental Health Of Occupational Therapy Students And The Academic Environment. Context and Health Journal, 20(41), 121–133. https://doi.org/10.21527/2176-7114.2020.41.121-133

Issue

Section

Educação & Saúde