ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE MATERIAL DIDÁTICO PARA ESCOLHA DE EXCIPIENTES DE CÁPSULAS PREPARADAS MAGISTRALMENTE
ELABORATION AND VALIDATION OF TEACHING MATERIAL FOR CHOOSING FILLERS FROM CAPSULES MASTERFULLY PREPARED
DOI:
https://doi.org/10.21527/2176-7114.2021.43.11467Keywords:
Excipientes. Cápsulas duras. Incompatibilidade. Classificação biofarmacêutica. Material educativo.Abstract
ABSTRACT
Excipients are components fundamental components of a pharmaceutical preparation, stabilizing the active principle, favoring its solubility during the preparation process and its absorption after administration. However, the choice of these substance must be a careful process because they can interfere in the bioavailability of drugs and cause side effects. The objective of this study was to elaborate and validate an educational material to assist pharmacists in choosing the appropriate excipients for the preparation of magistral capsules. This questionnaire was sent to a group of judges, consisting of pharmacists with experience in area of pharmacotechnics. Based on the evaluations, the educational material on excipients was prepared and sent back to the judges for validation. The evaluations of the judges supported the preparation of educational material on excipients for the preparation of capsules following the criteria of the Biopharmaceutical Classification System. The material was validated, reaching the 70% concordance rate proposed in this study, and the suggestions considered pertinent were incorporated into the educational material. With the help of a panel of specialists in area of pharmacotechnics, a validated educational material was produced, containing important information for the choice of capsule excipients prepared masterfully. The educational material produced can represent an important resource to be used in continuing education activities for professionals working in manipulation pharmacies.
Keywords: Excipients. Hard capsules. Incompatibility. Biopharmaceutical Classification. Didactic material
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Contexto & Saúde concordam com os seguintes termos:
a) A submissão de trabalho(s) científico(s) original(is) pelos autores, na qualidade de titulares do direito de autor do(s) texto(s) enviado(s) ao periódico, nos termos da Lei 9.610/98, implica na cessão de direitos autorais de publicação na Revista Contexto e Saúde do(s) artigo(s) aceitos para publicação à Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, autorizando-se, ainda, que o(s) trabalho(s) científico(s) aprovado(s) seja(m) divulgado(s) gratuitamente, sem qualquer tipo de ressarcimento a título de direitos autorais, por meio do site da revista e suas bases de dados de indexação e repositórios, para fins de leitura, impressão e/ou download do arquivo do texto, a partir da data de aceitação para fins de publicação. Isto significa que, ao procederem a submissão do(s) artigo(s) à Revista Contexto e Saúde e, por conseguinte, a cessão gratuita dos direitos autorais relacionados ao trabalho científico enviado, os autores têm plena ciência de que não serão remunerados pela publicação do(s) artigo(s) no periódico.
b). Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
c). Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
d). Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).