EARLY ALGEBRA IN THE INITIAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: MANIFESTATION OF ALGEBRAIC THINKING
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.105-115Abstract
O objetivo principal deste artigo é analisar qualitativamente a produção escrita de estudantes do 2º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública da cidade de XXXXXXX ao realizarem uma tarefa traduzida da Early Algebra em sala de aula, a fim de identificar possíveis manifestações do pensamento algébrico em suas produções. Para atender ao objetivo principal, utilizamos em nossos procedimentos metodológicos a Análise de Conteúdos de Bardin (2011). O resultado do estudo indica que os estudantes mostraram ser capazes de atribuir significados para as sequências de símbolos presentes na tarefa, pois traduziram informações representadas simbolicamente para outra forma de representação, a escrita, que mobiliza a vertente representar do pensamento algébrico proposto por Ponte, Branco e Matos (2009). Simultaneamente à tradução das informações, os estudantes estabeleceram relações com fatos que acreditamos significativos para eles, mobilizando duas das características do pensamento algébrico apresentadas por Almeida e Santos (2017): construir significado e estabelecer relações. Tais constatações sugerem ser possível trabalhar com tarefas que podem propiciar uma introdução ao desenvolvimento do pensamento algébrico nos anos iniciais do Ensino Fundamental, o que geralmente não ocorre com a frequência esperada.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.