Teacher training and pedagogical practices: a significant look at the contributions of Mario Osorio Marques

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16761

Keywords:

Teacher training, Educational practices, Brazilian education

Abstract

The purpose of this study is to explore issues related to the legacy of Mario Osorio Marques' work in the field of education, based on publications and legal documents that discuss teaching, permeating its influence on teacher training and pedagogical practices. A qualitative research approach was adopted, focusing on documentary and bibliographical analysis. Data collection was based on the careful selection of excerpts and quotations from the works analyzed, followed by a critical interpretation. For this, the content analysis technique was used, as proposed by Bardin (2011). The results indicate the defense of continuous teacher training and contextualized and inclusive teaching that continues today, influencing educational policies and inspiring educators to see pedagogical practice as an ethical and political commitment. Therefore, by rescuing and reflecting on the contributions of Marques' works that still shape education in Brazil, it reaffirms the relevance of his ideas for the development of transformative and democratic educational practices.

References

ARROYO, Miguel G. Ofício de Mestre: Imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2013.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2002.

KUHN, Martin. KUHN, Mara Lúcia Welter. Mario Osorio Marques: Exigências À Formação E À Docência Em Sala De Aula. Revista Triângulo Uberaba, Minas Gerais v.12 n.1 p. 149 - 161 2019

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 2012.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARQUES, Mário Osório. O educador/pedagogo na relação educativa direta. In: Contexto e educação, Ijuí, Livraria Unijuí editora, v. 1, n. 1, jan./mar. 1990. p. 17-30

MARQUES, Mário Osório. Ensino Emancipatório e Transformação Social. São Paulo: Cortez, 1998.

MARQUES, Mário Osório. A formação do profissional da educação. Ijuí: UNIJUÍ, 1992. 22 lp.

MARQUES, Mário Osório. Educação e Práxis Educativa: Fundamentos Críticos. Porto Alegre: Artmed, 2000.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2014.

NÓVOA, Antônio. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

RUPOLO, Ivone. Formando professores na e para a prática reflexiva. La Salle - Revista de Educação, Ciência e Cultura | v. 14 | n. 2 | jul./dez. 2009

SCHÖN, Donald. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2025-07-30

How to Cite

de Oliveira, J. C., & Fonseca, M. M. (2025). Teacher training and pedagogical practices: a significant look at the contributions of Mario Osorio Marques. Revista Contexto & Educação, 40(122), e16761. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16761

Issue

Section

O Legado da obra de Mario Osorio Marques para a Educação