Affectivity, interaction and teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10021

Abstract

In the learning process, teacher and student develop relational exchanges, deeply influenced by affection. Affectivity is often understood in the educational context in a contradictory way. Sometimes it is believed to be only emotions (plastic expressions), or just feelings (psychologized representation); One does not realize that emotion and feeling are together the basis of affectivity. This text is part of a research on the place of affectivity in the practices of successful public school teachers in large-scale evaluations. Six teachers participated in the study, from three public schools in the Federal District that presented satisfactory rates in ENEM and SAEB.

Keywords: Affectivity. Interaction. Teaching practice.

References

AGUIAR, W. M. J. (org.). Sentidos e significados do professor na perspectiva sócio-histórica: relatos de pesquisa. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, 2013.

ALMEIDA, S. F. C. de. O lugar da afetividade e do desejo na relação ensinar-aprender. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, n. 1, p. 31-44, 1993.

ALMEIDA, A. R. S. O que é Afetividade? Reflexões para um conceito. Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: http://www.educacaoonline.pro.br/o_que_e_afetividade.asp. Acesso em: 24 out. 2019.

AMARAL, S. A. Estágio categorial. In: MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. (org.). Henri Wallon: psicologia e educação. São Paulo: Loyola, 2000.

BEZERRA, G. F.; ARAUJO, D. A. C. Psicologia da educação: uma disciplina em crise no pós-construtivismo. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 143-151, 2012.

GONÇALVES, L.; ALARCÃO, I. Haverá lugar para os afectos na gestão curricular. Gestão curricular: percursos de investigação, Aveiro, n. 1, p. 159-172, 2004.

KUPFER, M. C. M. Afetividade e cognição: uma dicotomia em discussão. In: ARANTES, V. A. (org.). Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2003. p. 35-52.

LEITE, S. A. da S.; TASSONI, E. C. M. A afetividade em sala de aula: as condições de ensino e mediação do professor. In: AZZI, R. G.; SADALLA, A. M. F. A. (org.). Psicologia e formação docente: desafios e conversas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.

PEDROZA, R. L. S. O desenvolvimento da pessoa e o ensino-aprendizado. In: PULINO, L. H. C. Z.; BARBATO, S. (org.). Aprendizagem e a prática do professor. São Paulo: Editora Moderna; Brasília: Universidade de Brasília, 2005. p. 32-57.

WALLON, H. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes Editora, [1941] 2007.

WALLON, H. As etapas da personalidade na criança. In: WALLON, H. Objectivos e métodos da psicologia. Lisboa: Editorial Estampa, [1956] 1973.

Published

2023-10-20

How to Cite

da Silva, L. B., & de Almeida, S. F. C. (2023). Affectivity, interaction and teaching practice. Context and Education Journal, 38(120), e10021. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10021

Issue

Section

Interculturalidade e Educação