STRUCTURE OF CLASS PLANNING FOR FUNDAMENTAL TEACHING
ANALYSIS OF DIDACTIC PROPOSALS ABOUT THE CIRCULATORY SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.115.10144Keywords:
Science teaching; Lesson plan; Three Pedagogical Moments; Instructional model BSCS 5EAbstract
This research investigates and analyzes the structure and resources of circulatory system lesson plans, available at the Portal do Professor – Ministério da Educação. All lesson plans that cited the circulatory system were collected on the Portal (141 plans), and only those who developed the content (15 plans) were selected for the analysis of the problematization, didactic resources and evaluation. The analysis and discussion of the structure of the plans was based on two proposals for organizational methodology, called: Three Pedagogical Moments and BSCS 5E Instructional Model. The results indicate that: problematization predominates as activities and questions about previous knowledge in the introduction of the unit or subject; Digital Technologies and Information and Communication resources are frequent, especially videos; the evaluation process is under-emphasized and not detailed or indicated at the end in the form of a list of questions. The plans use some elements of the methodologies analyzed, but are their own organizations resulting from teaching practice. Identifying and understanding what is valued by teachers in the construction of the lesson plan creates possibilities for enlarge the discussions and the application of proposals that contribute to the teaching practices with reflexes in the teaching and learning process.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).