TRABALHO, PERFIL DOCENTE E CURRÍCULO: A FORMAÇÃO PROFISSIONAL INCONCLUSA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DO IFPR
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.392-412Keywords:
Formação docente., Ensino Médio Integrado., Currículo Técnico/Profissional., Omnilateralidade.Abstract
This paper was based on the analyzes developed by the CNPq Research Group “Labor Economics, Education and Regional Development”, as well as the partial results of research carried out within the Graduate Program in Education: Interdisciplinary Teacher Training at the State University of Paraná, Brazil. A cutoff of the research was made in which the formative inconsistencies in the Integrated High School offered by the Federal Institute of Paraná (IFPR) were analyzed. Through a qualitative research anchored in bibliographic analyzes and in documentary sources, the professional profile of the teacher working at the IFPR was identified, as well as the concept of Professional Education proposed in the Pedagogical Projects of the courses of the modalities analyzed, courses offered in the metropolitan mesoregion from Curitiba, more precisely at the campuses of Campo Largo, Curitiba and Pinhais The results achieved revealed that the courses researched have their emphasis centered on training for the job market, even though Integrated High School is the last stage of Basic Education, therefore, of a formative character. The prevalence of the unilateral technical formative conception implies that the classes are mostly taught by bachelor teachers, with reduced workload of the disciplines of Human and Social Sciences in the Technical and Vocational Training axis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).