TRABALHO, PERFIL DOCENTE E CURRÍCULO: A FORMAÇÃO PROFISSIONAL INCONCLUSA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DO IFPR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.392-412

Keywords:

Formação docente., Ensino Médio Integrado., Currículo Técnico/Profissional., Omnilateralidade.

Abstract

This paper was based on the analyzes developed by the CNPq Research Group “Labor Economics, Education and Regional Development”, as well as the partial results of research carried out within the Graduate Program in Education: Interdisciplinary Teacher Training at the State University of Paraná, Brazil. A cutoff of the research was made in which the formative inconsistencies in the Integrated High School offered by the Federal Institute of Paraná (IFPR) were analyzed. Through a qualitative research anchored in bibliographic analyzes and in documentary sources, the professional profile of the teacher working at the IFPR was identified, as well as the concept of Professional Education proposed in the Pedagogical Projects of the courses of the modalities analyzed, courses offered in the metropolitan mesoregion from Curitiba, more precisely at the campuses of Campo Largo, Curitiba and Pinhais The results achieved revealed that the courses researched have their emphasis centered on training for the job market, even though Integrated High School is the last stage of Basic Education, therefore, of a formative character. The prevalence of the unilateral technical formative conception implies that the classes are mostly taught by bachelor teachers, with reduced workload of the disciplines of Human and Social Sciences in the Technical and Vocational Training axis.

Author Biographies

Cássia Maria França de Sousa Fernandes, Universidade Estadual do Paraná - Campus Paranavaí

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Acre (2012). Especialização em Gestão Educacional: orientação e supervisão pelo Centro Universitário Barão de Mauá (2014). Mestrado em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar da Universidade Estadual do Paraná (2019). Pedagoga no Instituto Federal do Paraná.

Renan Bandeirante de Araújo, Universidade Estadual do Paraná - Campus Paranavaí

Graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1998). Mestrado em Sociologia do Trabalho pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília (2002). Doutor em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Araraquara (2009). Professor do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Formação Docente da Universidade Estadual do Paraná – campus Paranavaí.

Igor Mateus Batista, Universidade Estadual do Paraná - Campus Paranavaí

Graduação em História pela Universidade Estadual do Paraná (2016). Mestrando do Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar da Universidade Estadual do Paraná. Professor de História na Fundação Bradesco – Polo Paranavaí.

Published

2021-02-23

How to Cite

Fernandes, C. M. F. de S., Araújo, R. B. de, & Batista, I. M. (2021). TRABALHO, PERFIL DOCENTE E CURRÍCULO: A FORMAÇÃO PROFISSIONAL INCONCLUSA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DO IFPR. Context and Education Journal, 36(113), 392–412. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.392-412