SENTIMENTOS E EMOÇÕES: UMA EXPERIÊNCIA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
FEELINGS AND EMOTIONS: AN EXPERIENCE IN THE CHILDREN'S EDUCATION CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.115.10364Keywords:
Sentimentos e emoções. Educação Infantil. Relações interpessoais.Abstract
Este artigo é resultado de uma experiência de estágio na regência, referente ao componente curricular Estágio II (Educação Infantil) do curso de Pedagogia pela UFRN/CERES/Caicó. Tem como objetivo analisar a temática “sentimentos e emoções” no contexto da Educação Infantil e sua influência nas relações interpessoais e no processo de ensino-aprendizagem. Logo, a pesquisa foi realizada em uma instituição de Educação Infantil, situada no município de Caicó/RN, onde culminou na criação de um projeto na perspectiva dos sentimentos e emoções, a fim de promover um ambiente empático e possibilitar a compreensão do eu, levando harmonia para dentro de sala de aula. Trata-se de uma pesquisa qualitativa que utilizou como recurso a pesquisa bibliográfica e a pesquisa de campo por meio da observação, além de ferramentas de cunho qualitativo. Por fim, o estudo se direciona para uma ação em sala de aula que, por sua vez, mostrou-se relevante ao longo dos dias, resultando em discussões e trabalhos que transparecem um bom desemprenho processual na compreensão dos sujeitos acerca dos sentimentos e emoções.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.