Modern and contemporary physics: content analysis of the high school physics books approved by the 2018 PNLD
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10374Keywords:
Modern and Contemporary Physics. Textbook. High school.Abstract
In this research, the results of an analysis carried out on didactic works approved in the National Textbook Program (PNLD) of 2018 for the discipline of Physics are presented. The objective is to evaluate how the contents of Modern and Contemporary Physics (FMC) are being presented in these materials, highlighting the main strengths and weaknesses of each work. The corpus of this research comprised three didactic works chosen by state public schools in São Luís - Maranhão. The applied methodology was guided by the qualitative approach and documentary typology. The results reveal that the didactic works analyzed can be considered good tools for the Physics Teaching process, although some works do not contain all the relevant FMC topics for scientific and citizen education of the student. It was evident that among the criteria investigated, interdisciplinarity was considered satisfactorily. It is necessary, however, that the authors and evaluators of textbooks, pay attention to the relevance of the contents of FMC so that they do not fail to enable the teacher to work on several critical aspects of the contents, not restricting them only to the scientific concept of Physics.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 2. ed. São Paulo. 2011. 279 p.
BASSO, Lucimara Del Pozzo; TERRAZZAN, Eduardo Adolfo. Organização e realização do processo de escolha de livros didáticos em escolas de educação básica. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 3, p. 256-276, 2015.
BIAZUS, Marivane de Oliveira. Tópicos de física moderna e contemporânea no Ensino Médio: interfaces de uma proposta didática para Mecânica Quântica. 2015. 96 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia digital do PNLD 2018: Física – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica – SEB, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Secretaria da Educação Básica: etapa do Ensino Médio. Brasília, DF: SEB, homologada em 2018.
BUSATTO, Cassiano Zolet et al. O ensino de física moderna e contemporânea na educação básica: conteúdos trabalhados pelos docentes. Revista Ciatec, UPF, v. 10, n. 1, p. 104-115, 2018.
CHEVALLARD, Yves. La transpostion didactique: du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La Pensée Sauvage Éditions, 1991.
DARROZ, Luiz Marcelo; ROSA, Cleice Teresinha Werner; SILVA, Júpiter Cirilo da. Análise da abordagem de Física Nuclear nos livros didáticos de Física. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 7, n. 3, 2017.
DOMINGUINI, Lucas. O conteúdo física moderna nos livros didáticos do PNLEM. 2010. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2010.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre, RS: Editora Artmed, 2009.
GASPAR, Alberto. Compreendendo a física: eletromagnetismo e física moderna. 3. ed. São Paulo: Editora Ática, 2017.
GIACOMELLI, Alisson C. Teoria da relatividade: uma proposta didática para o Ensino Médio. 2016. 81 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, 2016.
MÜLLER, Alexei M. O ensino de fundamentos de astronomia e astrofísica na modalidade a distância para alunos de Graduação. 2013. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2013.
OSTERMANN, Fernanda; MOREIRA, Marco Antonio. Uma revisão bibliográfica sobre a área de pesquisa física moderna e contemporânea no Ensino Médio. Investigações em Ensino de Ciências, v. 5, n. 1, p. 23-48, 2000.
RIBEIRO, Ruth Marina Lemos; MARTINS, Isabel. O potencial das narrativas como recurso para o ensino de ciências: uma análise em livros didáticos de física. Ciência & Educação, v. 13, n. 3, p. 293-309, 2017.
SILVA, Júpiter C. da R. Análise da abordagem da física nuclear nos livros didáticos de física. 2016. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Física Licenciatura) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, 2016.
SILVA, André Coelho da; ALMEIDA, Maria José Pereira Monteiro de. Física quântica no Ensino Médio: o que dizem as pesquisas. Caderno Brasileiro de Ensino em Física, v. 28, n. 3, p. 624-652, 2011.
SILVA, João Ricardo Neves da; ARENGHI, Luiz Eduardo Birello.; LINO, Alex. Por que inserir física moderna e contemporânea no Ensino Médio? Uma revisão das justificativas dos trabalhos acadêmicos. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 6, n. 1, p. 69-83, 2013.
TORRES, Carlos Magno A et al. Física, ciência e tecnologia: eletromagnetismo, física moderna. 4. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2016.
VIEIRA, Edimara Fernandes; CAMARGO, Sérgio. Livro didático no ensino de física: desafios e potencialidades. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 11., 2013. Curitiba, 2013.
YAMAMOTO, Kazuhito; FUKE, Luiz Felipe. Física para o Ensino Médio: eletricidade e física moderna. 4. ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2016.
ZAMBON, Luciana Bagolin; TERRAZZAN, Eduardo Adolfo. Livros didáticos de física e sua (sub) utilização no Ensino Médio. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, ed. e2668, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).