TEACHER TRAINING IN SCIENCES AND MATHEMATICS IN RURAL EDUCATION FROM EXPERIENCES IN SUPERVISED INTERNSHIP AND IN THE UNDERGRADUATE FINAL WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.352-372

Keywords:

Pedagogical Experiences. Science Teaching. Mathematics Teaching. Rural Education.

Abstract

Two moments have a central role in teacher training: the Supervised Internship and the Undergraduate Final Work. In Rural Education, such formative paths are little explored as to their nature and their ability to reflect the students identity. This article originates from the pedagogical experiences of professors in the context of a Rural Education Undergraduate Course in the areas of knowledge Natural Sciences and Mathematics and aims to discuss the characteristics and nature of the training of Rural Education students having as objects of analysis their productions and experiences in these curricular components, in the perspective of Pedagogy of Alternation. The research is qualitative and uses as empirical material written productions of the final works and internship reports and guided by the authors over the last few years. It is observed that the work, resulting from the peasant way of life, runs through the productions, both in Sciences and in Mathematics. While in Nature Sciences the internships emphasize the possibility of articulating themes external to the curriculum to the canonical contents of Science Teaching, in Mathematics it is the theoretical and methodological trends that express the dialogue with the themes of everyday life in the internships and final works analyzed.

Author Biographies

Daniel Fernando Bovolenta Ovigli, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

É licenciado em Ciências Exatas - Habilitação Matemática pela Universidade de São Paulo (USP), licenciado em Ciências Biológicas, especialista em Novas Tecnologias no Ensino da Matemática e em Planejamento, Implementação e Gestão da EaD, ambas pela Universidade Federal Fluminense (UFF), mestre em Educação [linha de pesquisa: Ensino de Ciências e Matemática] pela Universidade Federal de São Carlos (PPGE/UFSCar) e doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Atualmente é professor do Departamento de Educação em Ciências, Matemática e Tecnologias (DECMT), vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) onde atua nos cursos de graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFTM). Em seu currículo os termos mais ocorrentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: educação em ciências, educação matemática, divulgação científica, museus de ciências e formação de professores.

Verônica Klepka, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Possui Licenciatura em Ciências/Biologia (2008), Especializações em Meio Ambiente e Recursos Hídricos (2009) e Metodologia do Ensino Superior (2011), Mestrado (2014) e Doutorado (2017) em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), na área de Ciências da Natureza, Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Professora do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática e colaboradora no Programa de Pós Graduação em Educação- ambos da UFTM. Tem experiência na área de Ensino de Ciências, atuando principalmente na Formação de Professores de Ciências. Participa do grupo de estudos e pesquisas da UFTM: Integração de Saberes na Formação de Professores de Ciências para o Campo.

Published

2021-02-23

How to Cite

Ovigli, D. F. B., & Klepka, V. (2021). TEACHER TRAINING IN SCIENCES AND MATHEMATICS IN RURAL EDUCATION FROM EXPERIENCES IN SUPERVISED INTERNSHIP AND IN THE UNDERGRADUATE FINAL WORK. Context and Education Journal, 36(113), 352–372. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.352-372