AS CIÊNCIAS DA NATUREZA NA BNCC PARA O ENSINO MÉDIO: REFLEXÕES A PARTIR DA CATEGORIA TRABALHO COMO PRINCÍPIO ORGANIZADOR DO CURRÍCULO

NATURE SCIENCES ON BNCC FOR HIGH SCHOOL: REFLECTIONS FROM THE LABOR AS CURRICULUM ORGANIZING PRINCIPLE CATEGORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.10451

Keywords:

Historical-critical Pedagogy, Labor, Science teaching, N, National Commom Curricular Base

Abstract

This paper aims to investigate the section of Natural Sciences in the BNCC for High School in the light of the category of labor as a curriculum organizing principle. We start from our conception, from the Historical-Critical Pedagogy, of school curriculum as the set of the core activities of the school, rendering its essential role, the transmission-assimilation of scientific, artistic and philosophical knowledge produced historically by society. The labor category is essential for the organization of the curriculum in this perspective, being possible to establish elements and principles to design curricula that go towards an omnilateral formation of individuals. Based on this framework, we discussed the organization of the Base in the area of ​​Natural Sciences and understood that the document is in line with the neoliberal logic for flexible and precarious formation, moving away from the possibility of integral formation, possible through labor.

Author Biographies

Rafael Moreira Siqueira, Universidade Federal da Bahia

Licenciado em Química pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Mestre em Física e Química de Materiais pela Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ) e Doutor em Ensino, Filosofa e História das Ciências pela UFBA. Professor Adjunto do Instituto de Química da UFBA. Tem experiência na área de Ensino de Ciências/Química, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências/química, currículo, formação de professores de ciências, alfabetização e divulgação científica.

Edilson Fortuna de Moradillo, Universidade Federal da Bahia

Bacharel e Licenciado em Química pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Doutor em Ensino, Filosofa e História das Ciências pela UFBA. Professor Titular do Instituto de Química da UFBA e professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofa e História das Ciências da UFBA-UEFS. Tem experiência na área de Ensino de Ciências/Química, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências/química, currículo, formação de professores de ciências na perspectiva sócio-histórica, processos de ensino e de aprendizagem, história e filosofia das ciências e educação ambiental e do campo.

Published

2022-01-03

How to Cite

Siqueira, R. M., & Moradillo, E. F. de. (2022). AS CIÊNCIAS DA NATUREZA NA BNCC PARA O ENSINO MÉDIO: REFLEXÕES A PARTIR DA CATEGORIA TRABALHO COMO PRINCÍPIO ORGANIZADOR DO CURRÍCULO: NATURE SCIENCES ON BNCC FOR HIGH SCHOOL: REFLECTIONS FROM THE LABOR AS CURRICULUM ORGANIZING PRINCIPLE CATEGORY. Revista Contexto &Amp; Educação, 37(116), 421–441. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.10451