O SISTEMA EDUCACIONAL INTERATIVO E AS PERSPECTIVAS DE FORMAÇÃO HUMANA DOS ALUNOS DO ENSINO MÉDIO DAS COMUNIDADES RURAIS DO ESTADO DO PARÁ

THE INTERACTIVE EDUCATIONAL SYSTEM AND THE PERSPECTIVES OF HUMAN TRAINING OF HIGH SCHOOL STUDENTS OF RURAL COMMUNITIES IN THE STATE OF PARÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.332-350

Keywords:

Interactive Educational System. Curriculum. Human formation.

Abstract

This article aims to analyze the perspectives of human formation present in the education proposal implemented through the Interactive Educational System in Pará. The research was carried out through bibliographic and documentary research. The main theorists that support the analysis are: Frigotto (2010), Saviani (2013, 1982), Kosic (2011), Fereira (2015), Angeli (2009). The Interactive Educational System, besides not potentialize human training, further deepens social and regional inequalities by promoting a dualist urban/ rural educational policy, fragmented and doubtful quality, ineffective in the development of omnilateral training for populations that have historically denied their right of access to knowledge produced by humanity. The teaching methodology used to access of High school in rural communities, through the Interactive Educational System, contributed little to the  reflection of the concrete reality of these subjects and consequently for their transformation.

Author Biographies

Manuelle Espindola dos Reis, SEMED - BREVES

Mestra em Gestão Pública pela Universidade Federal do Pará (UFPA/NAEA) (2016), Licenciada Plena em Pedagogia e letras pela Universidade Federal do Pará (2008). Têm experiências nas áreas de currículo, educação ambiental, educação do campo, saberes culturais e relações identitárias. Trabalhou nas escolas rurais multisseriadas, desenvolvendo acompanhamento pedagógico, promovendo formação continuada (Breves). Desenvolveu atividades com vínculo empregatício no processo de discussão com as comunidades para iniciar a estrutura física e metodológica da "Casa familiar Rural" (Breves). Coordenou o Programa PROJOVEM- Campo Saberes da Terra no Município de Breves. Trabalhou como professora no Plano Nacional de Formação - PARFOR pelo Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia (IFPA) e Universidade Federal do Pará (UFPA). Atualmente é Professora Técnica Pedagógica Educacional na Secretaria Municipal de Educação do Município de Breves/PA e professora substituta na Universidade Federal do Pará (UFPA).

Jeovani de Jesus Couto, IFPA

Mestre em Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares- IFPA, Especialista em Educação do Campo e Desenvolvimento Sustentável - UFPA e Licenciada Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará. Tem experiência na área de Educação, Educação do Campo com ênfase em Pedagogia da Alternância e desenvolvimento rural sustentável. Tem experiência na docência do Ensino Fundamental, Médio e Técnico, além da Docência no Ensino Superior (pedagogia e Licenciatura em Educação do Campo) e Especializações em Docência da Educação Profissional, Agroextrativismo e Desenvolvimento Rural, Educação Especial e Inclusiva e Pedagogia da Alternância . Acumula experiência também na Coordenação técnico pedagógica no Ensino Médio e Ensino Médio Integrado em Floresta. Atualmente é Docente do Instituto Federal do Pará- Campus Breves

Published

2021-07-06

How to Cite

Matos, C. C., dos Reis, M. E., & Couto, J. de J. . (2021). O SISTEMA EDUCACIONAL INTERATIVO E AS PERSPECTIVAS DE FORMAÇÃO HUMANA DOS ALUNOS DO ENSINO MÉDIO DAS COMUNIDADES RURAIS DO ESTADO DO PARÁ: THE INTERACTIVE EDUCATIONAL SYSTEM AND THE PERSPECTIVES OF HUMAN TRAINING OF HIGH SCHOOL STUDENTS OF RURAL COMMUNITIES IN THE STATE OF PARÁ. Context and Education Journal, 36(114), 332–350. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.332-350