RURAL NORMAL COURSE OF THE COLLEGE NOSSA SADORA AUXILIADORA DE PETROLINA (1929-1989): A MILESTONE IN THE HISTORY OF TEACHER TRAINING

RURAL NORMAL COURSE OF THE COLLEGE OUR LADY HELPER HIGH SCHOOL DE PETROLINA (1929-1989): A MILESTONE IN THE HISTORY OF TEACHER TRAINING

Authors

  • Rosa Santos Mendes da Silva UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS HUMANAS-DCH-III PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO MESTRADO MULTIDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, CULTURA E TERRITÓRIOS SEMIÁRIDOS-PPGESA https://orcid.org/0000-0002-6245-402X
  • Edmerson dos Santos Reis UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS HUMANAS-DCH-III PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO MESTRADO MULTIDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, CULTURA E TERRITÓRIOS SEMIÁRIDOS-PPGESA http://orcid.org/0000-0003-3153-6759

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.351-365

Abstract

ABSTRACT

In this paper we present a historical trajectory of the Normal Rural Course of ColégioNossaSenhoraAuxiliadora. This Institution fits within a perspective of confessional teaching, maintained by the congregation of the daughters of Mary Help of Christians, constituted by Christian concepts founded in the first half of the 20th century. Regarding the theoretical and methodological aspects, the research was based on historical document analysis and field research, based on the time frame of the decades from 1929 to 1989, a period that ranges from the creation of the normal rural course until the year in which there was officially the extinction of the course. It was possible to apprehend that in the state of Pernambuco the first “Escola Normal Rural” was that of ColégioNossaSenhoraAuxiliadora in the year 1936. Thus, the education of the Normal Course was associated with the ideas of Christianization of the Catholic Church and met the wishes of the society of the time.

 

KEYWORDS: Normal Rural Course. Confessional Education. Teacher training.

 

Author Biographies

Rosa Santos Mendes da Silva, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS HUMANAS-DCH-III PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO MESTRADO MULTIDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, CULTURA E TERRITÓRIOS SEMIÁRIDOS-PPGESA

Rosa Santos Mendes da Silva- Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco-UPE-Campus Petrolina-PE, Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos- PPGESA pela  Uneb- Universidade do Estado da Bahia Campus III. Tem experiência na área da Educação Básica. Vem desenvolvendo pesquisas nas seguintes áreas: Formação docente, Instituições Escolares, História da Educação Brasileira (século XIX e XX) e Cultura Escola. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6245-402X Lattes:  http://lattes.cnpq.br/1090128522905709  E-mail: rosa.sns@hotmail.com

Edmerson dos Santos Reis, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS HUMANAS-DCH-III PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO MESTRADO MULTIDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, CULTURA E TERRITÓRIOS SEMIÁRIDOS-PPGESA

Edmerson dos Santos Reis - Doutor em Educação pela UFBA, Professor Adjunto da Universidade do Estado da Bahia, DCH III, Membro do Fórum Nacional de Educação do Campo (FONEC), Membro da Rede de Educação do Semiárido Brasileiro (RESAB), Professor permanente do Programa de Pós-graduação  Mestrado em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos da UNEB. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Contextualizada, Cultura e Território (EDUCERE). Orcid: http://orcid.org/0000-0003-3153-6759    Lattes:   http://lattes.cnpq.br/4799013495727395   
   E-mail: edmerson.uneb@gmail.com

Published

2021-07-06

How to Cite

Mendes da Silva, R. S., & Reis, E. dos S. (2021). RURAL NORMAL COURSE OF THE COLLEGE NOSSA SADORA AUXILIADORA DE PETROLINA (1929-1989): A MILESTONE IN THE HISTORY OF TEACHER TRAINING: RURAL NORMAL COURSE OF THE COLLEGE OUR LADY HELPER HIGH SCHOOL DE PETROLINA (1929-1989): A MILESTONE IN THE HISTORY OF TEACHER TRAINING. Revista Contexto &Amp; Educação, 36(114), 351–365. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.351-365