SENTIDOS E SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À PRESENÇA DO ESTAGIÁRIO DE PEDAGOGIA EM UMA SALA DE AULA INCLUSIVA DA REDE PÚBLICA

SENSE AND MEANING ATTRIBUTED TO PEDAGOGY TRAINEES IN A PUBLIC SCHOOL INCLUSIVE CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.10682

Keywords:

Inclusão; Estagiário; Professor

Abstract

This article, based on the socio-historical-cultural theoretical perspective, promotes a critical discussion about the inclusion of children with disabilities from the perspective of teachers and trainees in the Pedagogy course. It aims to trigger reflection on the senses and meanings attributed to the presence of a trainee at an inclusive classroom. It uses selected examples from a research corpus collected at a municipal school in São Paulo, extracted from a 2019 master's dissertation, which will support the discussion supported by Vygotsky ([1924] 1997; 1930; [1930] 2008; [1930] 2010 ; [1934] 2001). The results point to a critical review and reflection on the trainees in an inclusive classroom.

Author Biography

Grassinete Carioca de Albuquerque Oliveira, Universidade Federal do Acre - UFAC

Graduada em Letras: Português-Espanhol, pela Universidade Federal do Acre, UFAC (1999); Especialização em Psicopedagogia, pela Faculdades Integradas de Várzea Grande - FIAVEC (2002); Mestrado em Letras - Linguagens e Identidades, pela Universidade Federal do Acre - UFAC (2009); Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, pela PUC-SP (2020).  Atualmente é professora da Universidade Federal do Acre (UFAC). Participa como vice-líder do Grupo de Estudos em Análise do Discurso e Ensino de Línguas (GEADEL). As linhas de interesse estão relacionadas às questões de Linguística Aplicada ao ensino de Línguas e às abordagens dos gêneros discursivos no ensino de língua materna. 

Published

2022-01-03

How to Cite

Mariano, A. P., Lessa, A. B. C. T., & Oliveira, G. C. de A. (2022). SENTIDOS E SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À PRESENÇA DO ESTAGIÁRIO DE PEDAGOGIA EM UMA SALA DE AULA INCLUSIVA DA REDE PÚBLICA: SENSE AND MEANING ATTRIBUTED TO PEDAGOGY TRAINEES IN A PUBLIC SCHOOL INCLUSIVE CLASSROOM. Context and Education Journal, 37(116), 354–366. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.10682