Discent evasion in computer engineering courses and working in ICT - Information and Communication Technology
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10770Keywords:
Trabalho. Educação Tecnológica. Evasão. Engenharia de Computação.Abstract
This article brings to light questions that demonstrate to focus on the factors that contribute to the evasion in ICT courses - Information and Communication Technology, influencing the work of professionals in the segment. Between 2010 and 2019, research by the agencies presented in this study, which has been monitoring the segment, reveals a constant demand for human resources for the sector in Brazil. The factors that contribute to the perennial scenario of lack of qualified ICT professionals in the last decades, indicate that it is related to student dropout in these courses. The diagnosis of this research, with a qualitative approach, was obtained through a bibliographic research and a documentary exploration in academic digital libraries and agencies of the segment, complemented with an analysis of student evasion in the last years in two academic institutions in Minas Gerais. The observed results demonstrate that student dropout in Computer Engineering courses and other analyzed correlates has a strong inclination towards the basically technical training model aimed at meeting the labor market and legal and professional issues in the segment that collaborate with the scarcity of professionals due student evasion in these courses, creating a lack of human resources for the segment in the state of Minas Gerais and Brazil.
References
ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco. Traducción de María Araujo y Julián Marías. 8. ed. Madrid: CEPC Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, (2002, p. 344). Aristóteles. Ética a Nicômaco. 2. ed. Baura: EDIPRO 2007.
BRASIL. MEC – INEP. Senso da Educação Superior - Divulgação Cursos Superior 2017. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file. Acesso em: 02 maio 2020.
BEYNON, Huw. (1997), The changing practices of work, in Richard K. Brown (ed.), The changing shape of work, Londres, Macmillan. 1997.
BRASSCOM. IDC, A formação e a evasão em cursos de tecnologias digitais. Relatórios Financeiros das Estatais. 2019.
DURKHEIM, Émile (1858-1917). De la division du travail social / Emile Durkheim. 1991. Source gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Trabalho como principio educativo: por uma superação das ambiguidades. Boletim Técnico do SENAC, 11. Dez., 1985.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2008.
HOED, Raphael Magalhães. Análise da evasão em cursos superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de Computação. 2016. Dissertação (Mestrado). Universidade de Brasília - Instituto de Ciências Exatas - Departamento de Ciência da Computação. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/22575. Acesso em: 12 maio 2020.
NUNES, Maria Simone Mendes. A inserção dos egressos dos cursos de graduação na área de tecnologia da informação dos campi de interior da UFC no mercado regional. 2016. 117f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Fortaleza (CE). Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21230. Acesso em: 17 abr. 2020.
OLIVEIRA, M. O Tema da Imigração na Sociologia Clássica. Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil. Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, vol. 57, no 1, 2014, pp. 73 a 100.
PINHEIRO, Ivete Peixoto; OLIVEIRA, Nilza Helena de. EVASÃO NOS CURSOS DE ENGENHARIA DO CEFET-MG E MOBILIDADE ENTRE AS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR. 2014. COBENGE: múltiplos saberes e atuações. CEFET-MG – Diretoria de Graduação. Disponível em: http://www.abenge.org.br/cobenge/arquivos/5/Artigos/129254.pdf. Acesso em: 10 maio 2020.
PINTO, Álvaro Vieira. O Conceito de Tecnologia. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2005.
PORTAL G1 DE NOTÍCIAS (2012). Indie de evasão de alunos em curso de tecnologia da informação. 2012. Disponível em: http://g1.globo.com/sp/sao-carlos-regiao/noticia/2012/09/indice-de-evasao-de-alunos-e-maior-na-area-de-tecnologia-da-informacao.html Acesso em: 01 maio 2020.
REZENDE, Daniela Teixeira. Mulheres na TI: visões de alunos do curso de engenharia de computação sobre a área. 2018.109f. Dissertação (Mestrado) – Centro Federal de Educação Tecnológica – Programa de Pós-graduação em Educação Tecnológica, Belo Horizonte. Disponível em: https://sig.cefetmg.br/sigaa/verArquivo?idArquivo=2110196&key=8f8b72bb 182d25a092d279ff66ede750. Acesso em: 14 abr. 2020.
SHIMITZ, Aldo Antonio. MAX WEBER E A CORRENTE NEOWEBERIANA NA SOCIOLOGIA DAS PROFISSÕES. 2014. Revista Eletrônica dos Pós-graduando em Sociologia Política da UFSC. DOI: https://doi.org/10.5007/1806-5023.2014v11n1p10 Acesso em: 10 maio 2020.
SILVA, Jarbas da Cunha e. O PROCESSO DE APRENDIZAGEM, FORMAÇÃO E DESENVOLVIMENTO DE SABERES DO ENGENHEIRO POR MEIO DO PROJETO DO VEÍCULO CEFAST BAJA NO CEFET-MG. 2017. Dissertação (Mestrado). Centro Federal de Educação Tecnológica – Programa de Pós-graduação em Educação Tecnológica, Belo Horizonte. Disponível em: https://sig.cefetmg.br/sigaa/public/programa/defesas.jsf?lc=pt_BR&id=302. Acesso em: 10 fev. 2020.
SOARES, Paulo Sérgio Gomes. Uma análise da técnica na concepção de Herbert Marcuse. Revista Olhar. São Carlos. Ano 6°, vol. 10-11, 2004. p. 77-8.
SORJ, Bila. SOCIOLOGIA E TRABALHO: mutações, encontros e desencontros. 2000. REVISTA BRASILEIRA DE CIÊNCIAS SOCIAIS - VOL. 15 No 43 Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbcsoc/v15n43/002.pdf. Acesso em: 08 dez. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.