Continuous teacher formation in the PNAIC: the imaginary of the study advisers of Barra do Bugres-MT
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10837Keywords:
Continuing education of literacy teachers; Educational Policies; PNAIC; Discourse Analysis.Abstract
This article presents the results of a master's research conducted in the interior of the state of Mato Grosso, in the municipality of Barra do Bugres, referring to the continuous teacher formation of the PNAIC in Mathematics. Under the bias of Discourse Analysis - AD of French strand, we tried to reveal the imaginary of the study advisers of the PNAIC program, the Municipal Coordinator - CM and the Advisor of Studies - OE, of the municipal school network, in the course of continuous formation of Mathematics, occurred in 2014. The theoretical framework was based on: Ball and Mainardes (2011), Tardif (2013), Jung and Sudbrack (2016), Pêcheux (2008) and Orlandi (1994, 2000, 2012). The results indicated that, for the municipal study advisers of the PNAIC, the course was a training space that led to the reflection of the pedagogical practices of literacy teachers, with a view to minimizing the gaps in teacher training in the mathematics teaching. They also showed that, in the imaginary of CM and OE, there are two representations very distinct continuous education: one before and the other subsequent to the formation of the PNAIC, which reveal to us their imaginary of "teacher, student, school and Mathematics".
References
BALL, Stephen John.; MAINARDES, Jefferson. (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: formação de professores no Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Brasília, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Caderno de apresentação. Brasília, 2014. Disponível em: < https://wp.ufpel.edu.br/obeducpacto/files/2019/08/Apresentacao.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Interdisciplinaridade no ciclo de alfabetização. Caderno de apresentação. Brasília, 2015. Disponível em: . Acesso em: 05 maio 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Caderno de Apresentação/ Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília, 2012b.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Documento orientador das ações de formação continuada de professores alfabetizadores, 2016. Disponível em: <http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/Documento_Orientador_PNAIC_EM_ACAO_2016.p df>. Acesso em: 20 fev. 2017.
BRASIL. Programa de Formação de Professores Alfabetizadores. Guia do Formador. Módulo 1. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Profa/guia_for_1.pdf>. Acesso em: 10 de fev. 2017.
BRASIL. Pró-Letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental: Guia Geral– Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2012a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6001- guiageral&Itemid=30192 >. Acesso em: 08 fev. de 2017.
BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
CURI, Edda; PIRES, Célia Maria Carolina. A formação matemática de professores dos anos iniciais do ensino fundamental face às novas demandas nacionais. In. Anais do VIII ENEM. Recife, 2004.
DANYLUK, Ocsanas . A matemática e o trabalho pedagógico. In: RAYS, O. A. Trabalho Pedagógico. Porto Alegre: Sulina, 1999. p. 289-301.
HOUAISS. Dicionário de língua portuguesa. Disponível em: <https://www.dicio.com.br/houaiss/>. Acesso em: 18 ago. 2017.
JUNG. Susana Hildegard; SUDBRACK, Edite Maria. Educação e formação continuada: uma análise do pacto nacional do ensino médio – percalços, desafios e possibilidades. CVC. Curitiba-PR, 2016.
MAINARDES, Jefferson; FERREIRA, Márcia dos Santos; TELLO, César. Análise de políticas: fundamentos e principais debates teórico-metodológicos. In: STEPHEN J.
BALL, JEFFERSON MAINARDES (Org.). Políticas Públicas educacionais: questões e dilemas. São Paulo, Cortez, 2011. p. 143-172.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: Princípios e Procedimentos. Campinas-SP. Pontes, 2000.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso em Análise: sujeito, sentido ideologia. Campinas: Pontes, 2012.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso, imaginário social e conhecimento. Em Aberto, Brasília, ano. 14, n.61, p. 53-59, 1994.
PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. Tradução: Eni P. Orlandi, 5ª Edição, Campinas – SP, Pontes, 2008.
PIMENTA. Selma Garrido. O pedagogo na Escola Pública. São Paulo: Edições Loyola, 1995.
RODRIGUES, Rogério. A estrutura e o funcionamento do ensino e a formação escolar. Revista Contexto &Amp; Educação, Ano 36, nº113, p.11-25, 2021 Disponível em: <https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.11-25 >. Acesso em: 01 ago. 2021.
ROSA, Débora Lázara; MENDES, Ana Néry Furlan; LOCATELLI, Andreia, Brandão. A sistematização dos saberes docentes em suas relações com a formação inicial de professores de química. Revista Contexto &Amp; Educação, Ano 33, nº105, p. 68-94, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.105.68-94>. Acesso em: 04 ago. 2021
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.