Continuous teacher formation in the PNAIC: the imaginary of the study advisers of Barra do Bugres-MT
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10837Keywords:
Continuing education of literacy teachers; Educational Policies; PNAIC; Discourse Analysis.Abstract
This article presents the results of a master's research conducted in the interior of the state of Mato Grosso, in the municipality of Barra do Bugres, referring to the continuous teacher formation of the PNAIC in Mathematics. Under the bias of Discourse Analysis - AD of French strand, we tried to reveal the imaginary of the study advisers of the PNAIC program, the Municipal Coordinator - CM and the Advisor of Studies - OE, of the municipal school network, in the course of continuous formation of Mathematics, occurred in 2014. The theoretical framework was based on: Ball and Mainardes (2011), Tardif (2013), Jung and Sudbrack (2016), Pêcheux (2008) and Orlandi (1994, 2000, 2012). The results indicated that, for the municipal study advisers of the PNAIC, the course was a training space that led to the reflection of the pedagogical practices of literacy teachers, with a view to minimizing the gaps in teacher training in the mathematics teaching. They also showed that, in the imaginary of CM and OE, there are two representations very distinct continuous education: one before and the other subsequent to the formation of the PNAIC, which reveal to us their imaginary of "teacher, student, school and Mathematics".
References
BALL, Stephen John.; MAINARDES, Jefferson. (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: formação de professores no Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Brasília, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Caderno de apresentação. Brasília, 2014. Disponível em: < https://wp.ufpel.edu.br/obeducpacto/files/2019/08/Apresentacao.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Interdisciplinaridade no ciclo de alfabetização. Caderno de apresentação. Brasília, 2015. Disponível em: . Acesso em: 05 maio 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Caderno de Apresentação/ Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília, 2012b.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Documento orientador das ações de formação continuada de professores alfabetizadores, 2016. Disponível em: <http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/Documento_Orientador_PNAIC_EM_ACAO_2016.p df>. Acesso em: 20 fev. 2017.
BRASIL. Programa de Formação de Professores Alfabetizadores. Guia do Formador. Módulo 1. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Profa/guia_for_1.pdf>. Acesso em: 10 de fev. 2017.
BRASIL. Pró-Letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental: Guia Geral– Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2012a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6001- guiageral&Itemid=30192 >. Acesso em: 08 fev. de 2017.
BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
CURI, Edda; PIRES, Célia Maria Carolina. A formação matemática de professores dos anos iniciais do ensino fundamental face às novas demandas nacionais. In. Anais do VIII ENEM. Recife, 2004.
DANYLUK, Ocsanas . A matemática e o trabalho pedagógico. In: RAYS, O. A. Trabalho Pedagógico. Porto Alegre: Sulina, 1999. p. 289-301.
HOUAISS. Dicionário de língua portuguesa. Disponível em: <https://www.dicio.com.br/houaiss/>. Acesso em: 18 ago. 2017.
JUNG. Susana Hildegard; SUDBRACK, Edite Maria. Educação e formação continuada: uma análise do pacto nacional do ensino médio – percalços, desafios e possibilidades. CVC. Curitiba-PR, 2016.
MAINARDES, Jefferson; FERREIRA, Márcia dos Santos; TELLO, César. Análise de políticas: fundamentos e principais debates teórico-metodológicos. In: STEPHEN J.
BALL, JEFFERSON MAINARDES (Org.). Políticas Públicas educacionais: questões e dilemas. São Paulo, Cortez, 2011. p. 143-172.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: Princípios e Procedimentos. Campinas-SP. Pontes, 2000.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso em Análise: sujeito, sentido ideologia. Campinas: Pontes, 2012.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso, imaginário social e conhecimento. Em Aberto, Brasília, ano. 14, n.61, p. 53-59, 1994.
PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. Tradução: Eni P. Orlandi, 5ª Edição, Campinas – SP, Pontes, 2008.
PIMENTA. Selma Garrido. O pedagogo na Escola Pública. São Paulo: Edições Loyola, 1995.
RODRIGUES, Rogério. A estrutura e o funcionamento do ensino e a formação escolar. Revista Contexto &Amp; Educação, Ano 36, nº113, p.11-25, 2021 Disponível em: <https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.11-25 >. Acesso em: 01 ago. 2021.
ROSA, Débora Lázara; MENDES, Ana Néry Furlan; LOCATELLI, Andreia, Brandão. A sistematização dos saberes docentes em suas relações com a formação inicial de professores de química. Revista Contexto &Amp; Educação, Ano 33, nº105, p. 68-94, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.105.68-94>. Acesso em: 04 ago. 2021
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).