Institution of guidelines established by the secretary of education of the state of são paulo in the school context: with the word, a coordinating teacher in the area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10860

Keywords:

Programa “São Paulo faz Escola”. Programa “Ensino Integral”. Atuação Pedagógica. Atuação Docente.

Abstract

The objective of this study is to analyze the actions resulting from the implementation of guidelines established by the São Paulo State Department of Education, in the context of an integral school, in the public network, according to the speech of a coordinating teacher in the area of Natural Sciences and Mathematics. The instrument used to collect information was an interview conducted with the aid of a semi-structured script, being carried out on the school premises, recorded on audio and later transcribed. To treat and analyze the information collected, we adopted Discourse Analysis, in the French perspective, as presented by Eni Orlandi. The speech of the area coordinating teacher indicates that all the work developed within the school takes place around the Curriculum established by the State Education Secretariat, and the research context is also marked by actions arising from other educational policies, the which have guidelines linked to the Official Curriculum. However, in terms of the incidence of such guidelines, the visibility of instructional insufficiency was increased, as well as the urgent need for collaborative activities that may contribute to the development of professional knowledge, regarding educational policies that should be implemented in school ambience.

References

APARECIDA NETO, L. A atuação do professor coordenador frente ao currículo oficial do Estado de São Paulo (2008-2011). 2012. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP, Marília, 2012.

BURANELLO, L. V. A. Prática docente e a resolução de problemas matemáticos no contexto de mudança curricular do Estado de São Paulo: utopias e desafios. 2014. 344 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, UNESP, Bauru, 2014.

MARCELO GARCIA, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, Lisboa, Portugal, n. 8, p. 7-22, 2009.

MEGID NETO, J.; JACOBUCCI, D. F. C.; JACOBUCCI, G. B. Para onde vão os modelos de formação continuada de professores no campo da educação em ciências?. Horizontes, Itatiba/BR, v. 25, n. 1, p. 73-85, jan./jun. 2007.

NUNES, P. de S. Reforma curricular na rede estadual de ensino de São Paulo: decorrências para a organização do trabalho em uma escola. 2014. 210 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, USP, Ribeirão Preto, 2014.

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 5. ed. Campinas: Pontes, 2003.

SALMAZO, M. M. Uma proposta de formação de gestores tendo em vista a implantação do Programa São Paulo faz Escola. 2016. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, UNESP, Araraquara, 2016.

SÃO PAULO. Plano Estadual de Educação. 2007a. Disponível em: http://www.saopaulo.sp.gov.br/spnoticias/lenoticia.php?id=87027. Acesso em: jun. 2014.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado. Resolução nº 88, de 2007. São Paulo/SP: SEE, 2007b. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/88_07.HTM. Acesso em: jan/2018.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado. Currículo do Estado de São Paulo: Ciências da Natureza e suas tecnologias. 1. ed.atual. São Paulo, BR: SEE, 2011a.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado. Diretrizes do Programa Ensino Integral - I. São Paulo, BR: SEE, 2011b.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado. Lei Complementar nº 1.164, de 04 de janeiro de 2012. São Paulo/SP: SEE, 2012a. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei.complementar/2012/original-lei.complementar-1164-04.01.2012.html. Acesso em: jan/2018.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado. Lei Complementar nº 1.191, de 28 de dezembro de 2012. São Paulo/SP: SEE, 2012b. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei.complementar/2012/original-lei.complementar-1191-28.12.2012.html. Acesso em: jan/2018.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado de Educação. Caderno do Professor: física, ensino médio – 2ª série, volume 2. São Paulo, BR: SEE, 2014. ISBN 978-85-7849-176-5.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado. Diretrizes do Programa Ensino Integral – II. São Paulo, BR: SEE, 2016a.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado. Matriz de avaliação processual: biologia, física e química. São Paulo, BR: SEE, 2016b.

WESENDONK, F. S. Análises de incidências do Programa “São Paulo faz Escola” na atuação profissional de um professor de Física e de uma professora coordenadora de área de uma escola pública estadual. 2019. 473 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, UNESP, Bauru, 2019.

Published

2023-06-07

How to Cite

Wesendonk, F. S., & Junior, J. L. . (2023). Institution of guidelines established by the secretary of education of the state of são paulo in the school context: with the word, a coordinating teacher in the area. Context and Education Journal, 38(120), e10860. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10860

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes