MEME DE OSWALDO CRUZ COMO ESTRATÉGIA DE ENSINO SOBRE FEBRE AMARELA E A IMPORTÂNCIA DA VACINAÇÃO
MEME OF OSWALDO CRUZ AS A TEACHING STRATEGY ABOUT YELLOW FEVER AND THE IMPORTANCE OF VACCINATION
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.224-237Keywords:
Teaching yellow fever. Digital language and meme. Vaccination. Didactic strategy.Abstract
Yellow fever is a serious disease, effectively prevented by vaccination. Between 2017 and 2018, Brazil had a considerable increase in the number of cases of wild yellow fever and deaths resulting therefrom, especially in areas that were not considered at risk. In opposition to fake news that stimulate non-vaccination, our proposal was to use a meme with the image of Oswaldo Cruz, as a trigger, in Biology classes of a Technical Course in Telecommunications Integrated to High School of a public institution, in Petrópolis (RJ), of discussions about yellow fever and its prophylaxis, leading to 100% of vaccination coverage among these students. Public health issues, such as this one, can and should be taken into the classroom, not only in Biology, but in a multidisciplinary way, promoting debates and contributing to a scientific dissemination movement, as well as for the prophylaxis of this and other diseases.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).