THE FUNCTION OF THE CURRICULAR INTERNSHIP FOR TEACHING TRAINING: PERSPECTIVE OF THE STUDENTS OF THE LICENTIATE IN RURAL EDUCATION DEGREE COURSE

: PERSPECTIVE OF THE STUDENTS OF THE LICENTIATE IN RURAL EDUCATION DEGREE COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.115.11364

Keywords:

Initial Formation. Internship. Educational Practice. Distance Education.

Abstract

This article aims to reflect about the importance of the curricular supervised internship II to the students of the Rural Education Degree Course, offered in distance modality, by the Federal University of Santa Maria (UFSM), from the experiences of the interns in the schools. The research was developed with students enrolled in the internship discipline, of the first offer that covers the support centers of Agudo, Cerro Largo, Itaqui, Seberi e São Sepé. The research is an exploratory study with a qualitative approach. To its development the bibliographic, documental and field researches and analysis were used. We conducted a Google Forms questionnaire, to discover the profile of the students, the role and importance of the curricular internship for the teaching training and the difficulties faced. The internship activities allow interaction with different school realities, moment in which the students are able to perform the intermediation between theoretical and practical knowledge, seeking from this experience to internalize practices that constitute them as teachers. We highlight the importance of the internships to the teaching future, as a way to consolidate emancipatory practices.

Author Biographies

Helena Maria Beling, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Possui Graduação em Geografia Licenciatura (2014) e Mestrado em Geografia (2017) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente é Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGGEO) pela mesma instituição. Participa do Grupo de Pesquisa em Educação e Território (GPET) desde o ano de 2012. Tem experiência e atua na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana. Atuando, principalmente, nos temas da Geografia Agrária e Educação do Campo.

Janete Webler Cancelier, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Santa Maria (2018), mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007). Especialização em Docência para o Ensino Superior em Geografia pela UNOCHAPECÓ (2005). Graduação em Geografia - Licenciatura pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó (2003), graduação em Geografia - Bacharelado pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó (2007), Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana, atuando principalmente nos seguintes temas: espaço urbano, meio ambiente, agricultura familiar, geografia agrária e educação do campo.

Carmen Rejane Flores, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Possui graduação em Geografia Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1987), doutorado em Geografia Revalidação de Título no Exterior pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003) e doutorado em Geografia e Ciências do Território - Universidad de Córdoba - Espanha (2001). Atualmente é professora Associada da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia, atuando principalmente nos seguintes temas: agricultura familiar, agroecologia, educação do campo, educação e agricultura. É Docente permanente e pesquisadora do Programa de Pos-Graduação em Geografia da UFSM, orienta no Curso de Mestrado e Doutorado, em temas relacionados a Agricultura Familiar Camponesa, Agricultura e estratégias de produção Sustentáveis, Agroecologia, Moviemntos Sociais e Educação do Campo.

Published

2021-11-22

How to Cite

Beling, H. M., Cancelier, J. W., & Flores, C. R. (2021). THE FUNCTION OF THE CURRICULAR INTERNSHIP FOR TEACHING TRAINING: PERSPECTIVE OF THE STUDENTS OF THE LICENTIATE IN RURAL EDUCATION DEGREE COURSE: : PERSPECTIVE OF THE STUDENTS OF THE LICENTIATE IN RURAL EDUCATION DEGREE COURSE. Revista Contexto &Amp; Educação, 36(115), 209–224. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.115.11364