Training of the Social Service Professional: Challenges and Possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.11414

Abstract

The theoretical construct aims to analyze the process of continuing education of social workers who work in schools in education policy in the city of João Pessoa-PB. The debate highlights the relevance of professional training, understanding it as a tool in improving the social worker profession. This is a qualitative case study, based on data collected from documentary sources, such as the job and career plan of teaching professionals; bibliographic and through interview with structured script and observation, being treated in the light of content and conjuncture analysis. The theoretical categories worked are: school social worker and permanent training; having as main results: the training without deepening presented by the city hall and the demand for courses on the professionals' own account.

Author Biography

Edineide Jezine Mesquita de Araújo

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (1988), Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (1997), Doutorado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2002) e Pós-doutoramento na Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias - Lisboa/PT (CAPES/FCT), com instância acadêmica na Universidade de Valência (Espanha, 2011). Professora Titular da Universidade Federal da Paraíba como atuação no ensino, pesquisa e extensão, na Graduação e Pós-graduação. Faz parte do Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). É membro efetivo da Rede de Pesquisa Universitas/Br ? EIXO 5 Acesso e Permanência. Faz parte do Conselho de Redação da Revista Lusófona de Educação (Lisboa/PT) e atua como investigadora associada do Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento (CEIEd/UHLT/Pt). É atualmente coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior (MPPGAV) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Superior e Sociedade (GEPESS), desenvolvendo as pesquisas ?Os impactos das políticas de cotas no contexto da inclusão na Universidade Federal da Paraíba: acesso, permanência e Evasão na Educação Superior? (PIBIC/UFPB) e ?Permanência e evasão na Educação Superior: fatores interferentes, interfaces com ensino médio público e possibilidades de avanço nas políticas públicas (FAPEMAT). Possui publicações e atuação nos seguintes temáticas: Política de Educação Superior; Inclusão Social e da Pessoa com Deficiência; Educação Popular e Educação do Campo e Extensão Universitária.

Published

2022-07-18

How to Cite

de Albuquerque, L. C., & Mesquita de Araújo, E. J. (2022). Training of the Social Service Professional: Challenges and Possibilities. Context and Education Journal, 37(118), e11414. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.11414