The teaching of health geography: A way of thinking about the dynamics of the territory to promote health in schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11558

Keywords:

Ensino de Geografia da Saúde. Determinantes Sociais da Saúde. Território Utilizado.

Abstract

The present work aims to emphasize the importance of the Health Geography teaching practices in schools. In order to do so, a documentary analysis was carried out where the main material used was the Health and Environmental Education Notebook (2015), associated to the Health at School Program, which proposes a systemic view between the social determinants of health and the territory. Based on this, health geography teaching practices were formulated to be used by teachers in their classes, as well as a fieldwork proposal that aims to bring students closer to the used territory in order to promote awareness to the health issues and encourage autonomy so that they can act in the search for healthier spaces. Through this, we understand that the teaching of Health Geography has a great potential to promote health in schools, since it teaches students to act preventively on the social determinants of health, improving personal and collective care, which decreases the risk of spreading diseases and can improve the population's welfare levels.

References

AERTS, Denise; ALVES, Gehysa Guimarães; LA SALVIA, Maria Walderez; ABEGG, Claídes. Promoção de saúde: a convergência entre as propostas da vigilância da saúde e da escola cidadã. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro/RJ, v. 20, p. 1.020-1.028, 2004.

BANCO MUNDIAL. Convivendo com as inundações: um estudo para construir resiliência com as comunidades de Porto Alegre. 2019. Disponível em: https://www.worldbank.org/pt/country/brazil/publication/brazil-resilience-living-with-floods-study-porto-alegre. Acesso em: 28 nov. 2019.

BRANCO, Marina Castelo; DE ALCÂNTARA, Flávia. Hortas urbanas e periurbanas: o que nos diz a literatura brasileira?. Horticultura Brasileira, Recife/PE, v. 29, n. 3, p. 421-428, 2011.

BRASIL. Caderno de saúde e educação ambiental. 2015. Disponível em: http://www.saude.gov.br/acoes-e-programas/programa-saude-na-escola. Acesso em: 23 out. 2019.

BRASIL. Decreto Presidencial nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola – PSE, e dá outras providências. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm. Acesso em: 15 nov. 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 15 nov. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Organização Pan-Americana da Saúde. Escolas promotoras de saúde: experiências do Brasil. 2007. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/escolas_promotoras_saude_experiencias_brasil_p1.pdf. Acesso em: 2 nov. 2019.

BRASIL. Temas contemporâneos transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: 1º nov. 2019.

CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos. Ensino de geografia: caminhos e encantos. Porto Alegre/RS: EDIPUCRS, 2016.

FREITAS, Carlos Machado de; SILVA, Diego Ricardo Xavier; SENA, Aderita Ricarda Martins de; SILVA, Eliane Lima; SALES, Luiz Belino Ferreira; CARVALHO, Mauren Lopes de; MAZOTO, Maíra Lopes; BARCELLOS, Christovam; COSTA, André Monteiro; OLIVEIRA, Maria Lúcia Carneiro; CORVALÁN, Carlos. Desastres naturais e saúde: uma análise da situação do Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro/RJ, v. 19, p. 3.645-3.656, 2014.

KAERCHER, Nestor André; BOHRER, Marcos. O menino irreflexivo e a demissão subjetiva da docência: razão e emoção para manter viva a chama do aprender a ensinar geografia com nossos alunos. Revista Presença Geográfica, Porto Velho/RO, v. 5, n. 2, p. 111-121, 2019.

KONDRAT, Hebert; MACIEL, Maria Delourdes. Educação ambiental para a escola básica: contribuições para o desenvolvimento da cidadania e da sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro/RJ, v. 18, n. 55, p. 825-846, 2013.

MONKEN, Maurício; BARCELLOS, Christovam. Vigilância em saúde e território utilizado: possibilidades teóricas e metodológicas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro/RJ, v. 21, p. 898-906, 2005.

NEME, Fernando José Passarelli. Permacultura urbana. 2014. Disponível em: http://permacultoresurbanos.com/wp-content/uploads/2014/12/permacultura-urbana-e-book1.pdf. Acesso em: 20 nov. 2019.

SANTANA, Paula. Introdução à geografia da saúde: território, saúde e bem-estar. Coimbra/Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra/Coimbra University Press, 2014.

SES-RS. Secretaria Estadual de Saúde do Rio Grande do Sul. Toxoplasmose: confirmados 458 casos em Santa Maria. Santa Maria, RS. 2018. Disponível em: https://www.cevs.rs.gov.br/toxoplasmose-confirmados-485-casos-em-santa-maria. Acesso em: 25 nov. 2019.

THOMAZIELLO, Sueli. Usos da terra e sua influência sobre a qualidade ambiental. In: SANTOS, Rosely Ferreira dos (org.). Vulnerabilidade ambiental: desastres naturais ou fenômenos induzidos?, Brasília: MMA, 2007. p. 23-38. ISBN 978-85-7738-080-0. Disponível em: http://www.terrabrasilis.org.br/ecotecadigital/pdf/vulnerabilidade-ambiental-desastres-naturais-ou-fenomenos-induzidos.pdf.

WHO. World Health Organization. Climate change and infectious diseases. 2003. Disponível em: https://www.who.int/globalchange/climate/en/chapter6.pdf. Acesso em: 9 jun. 2020.

WHO. World Health Organization. Constituição da Organização Mundial da Saúde (OMS/WHO). 1946. Disponível em: http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/OMS-Organização-Mundial-da-Saúde/constituicao-da-organizacao-mundial-da-saude-omswho.html. Acesso em: 11 nov. 2019.

WHO. World Health Organization. World Health Statistics 2018: monitoring health for the SDGs, sustainable development goals. 2018. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272596/9789241565585-eng.pdf. Acesso em: 4 dez. 2019.

Published

2023-06-07

How to Cite

Garcia, M. P., & Kaercher, N. A. (2023). The teaching of health geography: A way of thinking about the dynamics of the territory to promote health in schools. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e11558. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11558

Issue

Section

Educação, ambiente e saúde