The teaching of health geography: A way of thinking about the dynamics of the territory to promote health in schools
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11558Keywords:
Ensino de Geografia da Saúde. Determinantes Sociais da Saúde. Território Utilizado.Abstract
The present work aims to emphasize the importance of the Health Geography teaching practices in schools. In order to do so, a documentary analysis was carried out where the main material used was the Health and Environmental Education Notebook (2015), associated to the Health at School Program, which proposes a systemic view between the social determinants of health and the territory. Based on this, health geography teaching practices were formulated to be used by teachers in their classes, as well as a fieldwork proposal that aims to bring students closer to the used territory in order to promote awareness to the health issues and encourage autonomy so that they can act in the search for healthier spaces. Through this, we understand that the teaching of Health Geography has a great potential to promote health in schools, since it teaches students to act preventively on the social determinants of health, improving personal and collective care, which decreases the risk of spreading diseases and can improve the population's welfare levels.
References
AERTS, Denise; ALVES, Gehysa Guimarães; LA SALVIA, Maria Walderez; ABEGG, Claídes. Promoção de saúde: a convergência entre as propostas da vigilância da saúde e da escola cidadã. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro/RJ, v. 20, p. 1.020-1.028, 2004.
BANCO MUNDIAL. Convivendo com as inundações: um estudo para construir resiliência com as comunidades de Porto Alegre. 2019. Disponível em: https://www.worldbank.org/pt/country/brazil/publication/brazil-resilience-living-with-floods-study-porto-alegre. Acesso em: 28 nov. 2019.
BRANCO, Marina Castelo; DE ALCÂNTARA, Flávia. Hortas urbanas e periurbanas: o que nos diz a literatura brasileira?. Horticultura Brasileira, Recife/PE, v. 29, n. 3, p. 421-428, 2011.
BRASIL. Caderno de saúde e educação ambiental. 2015. Disponível em: http://www.saude.gov.br/acoes-e-programas/programa-saude-na-escola. Acesso em: 23 out. 2019.
BRASIL. Decreto Presidencial nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola – PSE, e dá outras providências. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm. Acesso em: 15 nov. 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 15 nov. 2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Organização Pan-Americana da Saúde. Escolas promotoras de saúde: experiências do Brasil. 2007. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/escolas_promotoras_saude_experiencias_brasil_p1.pdf. Acesso em: 2 nov. 2019.
BRASIL. Temas contemporâneos transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: 1º nov. 2019.
CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos. Ensino de geografia: caminhos e encantos. Porto Alegre/RS: EDIPUCRS, 2016.
FREITAS, Carlos Machado de; SILVA, Diego Ricardo Xavier; SENA, Aderita Ricarda Martins de; SILVA, Eliane Lima; SALES, Luiz Belino Ferreira; CARVALHO, Mauren Lopes de; MAZOTO, Maíra Lopes; BARCELLOS, Christovam; COSTA, André Monteiro; OLIVEIRA, Maria Lúcia Carneiro; CORVALÁN, Carlos. Desastres naturais e saúde: uma análise da situação do Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro/RJ, v. 19, p. 3.645-3.656, 2014.
KAERCHER, Nestor André; BOHRER, Marcos. O menino irreflexivo e a demissão subjetiva da docência: razão e emoção para manter viva a chama do aprender a ensinar geografia com nossos alunos. Revista Presença Geográfica, Porto Velho/RO, v. 5, n. 2, p. 111-121, 2019.
KONDRAT, Hebert; MACIEL, Maria Delourdes. Educação ambiental para a escola básica: contribuições para o desenvolvimento da cidadania e da sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro/RJ, v. 18, n. 55, p. 825-846, 2013.
MONKEN, Maurício; BARCELLOS, Christovam. Vigilância em saúde e território utilizado: possibilidades teóricas e metodológicas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro/RJ, v. 21, p. 898-906, 2005.
NEME, Fernando José Passarelli. Permacultura urbana. 2014. Disponível em: http://permacultoresurbanos.com/wp-content/uploads/2014/12/permacultura-urbana-e-book1.pdf. Acesso em: 20 nov. 2019.
SANTANA, Paula. Introdução à geografia da saúde: território, saúde e bem-estar. Coimbra/Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra/Coimbra University Press, 2014.
SES-RS. Secretaria Estadual de Saúde do Rio Grande do Sul. Toxoplasmose: confirmados 458 casos em Santa Maria. Santa Maria, RS. 2018. Disponível em: https://www.cevs.rs.gov.br/toxoplasmose-confirmados-485-casos-em-santa-maria. Acesso em: 25 nov. 2019.
THOMAZIELLO, Sueli. Usos da terra e sua influência sobre a qualidade ambiental. In: SANTOS, Rosely Ferreira dos (org.). Vulnerabilidade ambiental: desastres naturais ou fenômenos induzidos?, Brasília: MMA, 2007. p. 23-38. ISBN 978-85-7738-080-0. Disponível em: http://www.terrabrasilis.org.br/ecotecadigital/pdf/vulnerabilidade-ambiental-desastres-naturais-ou-fenomenos-induzidos.pdf.
WHO. World Health Organization. Climate change and infectious diseases. 2003. Disponível em: https://www.who.int/globalchange/climate/en/chapter6.pdf. Acesso em: 9 jun. 2020.
WHO. World Health Organization. Constituição da Organização Mundial da Saúde (OMS/WHO). 1946. Disponível em: http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/OMS-Organização-Mundial-da-Saúde/constituicao-da-organizacao-mundial-da-saude-omswho.html. Acesso em: 11 nov. 2019.
WHO. World Health Organization. World Health Statistics 2018: monitoring health for the SDGs, sustainable development goals. 2018. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272596/9789241565585-eng.pdf. Acesso em: 4 dez. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
