A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW OF STUDIES ON UNPLUGGED COMPUTING IN ELEMENTARY/HIGH SCHOOL AND HIGHER EDUCATION FROM 2014 TO 2020
A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW OF STUDIES ON UNPLUGGED COMPUTING IN ELEMENTARY/HIGH SCHOOL AND HIGHER EDUCATION FROM 2014 TO 2020: TRENDS IN THE FIELD
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.10-30Keywords:
Unplugged Computing, Systematic Literature Review, Basic and higher educationAbstract
The objective of this paper is to present a Systematic Literature Review (SLR) of scientific papers on Unplugged Computing (UC) in Elementary/High School and Higher Education, published from 2014 to 2020 in some of the main Brazilian academic communities related to Computer Sciences and Education: SBIE, WIE, WCBIE, RBIE, RENOTE, WEI, WIT and ANPED. To do so, we followed the main research protocol steps and searched through the electronic databases. From all the studies we found, we selected the sixty-seven that met our inclusion criteria. The main results show there is an increase in the number of research on the use of UC in Elementary/High School, mainly in Elementary School and public schools. Most studies are based on activities from the book Computer Science Unplugged and on independently developed unplugged activities. The most common concepts in those studies are Algorithm, Programming Logic, and Binary Numbers. Most studies are carried out without any explicit relation to subjects from the Base Nacional Curricular Comum (National Brazilian Common Syllabus).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).