O USO DA ROBÓTICA NO ENSINO DE LÓGICA COMPUTACIONAL: UMA PROPOSTA PARA AS SÉRIES INICIAIS
THE USE OF ROBOTICS ON THE TEACHING OF COMPUTATIONAL LOGIC: A PROPOSAL TO THE BEGINNING GRADES
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.131-145Keywords:
Computational Thinking, Educational Technology, Robotics in EducationAbstract
The Internet of Things is a strong tendency in the contemporary and technological society. That said, the knowledge of computation concepts becomes a requisite to qualify citizens to the concept of the society of information. The stimulus of the logic-abstract thinking by means of processing and problem solving, while approaching the Computational Thinking concept, are essential paths to reach said goal. Thus, the present work describes a research that manufactured a robotic device and developed a mobile application utilizing the Arduino microcontroller and the AppInventor software, associated to a didactic sequence to introduce concepts of Computational Thinking. The main goal by utilizing those devices was to verify its unrolling alongside children in literacy age, by adopting the educational methodology of the educational robotics by the means of mobile devices. During its realization, it was possible to observe signs that the children that participated were able to reasonably deal with abstract questions as from this work’s proposed activities. It was also possible to conclude that actions like this demonstrate that the insertion of the Computational Thinking associated with ludic activities since the first scholar years is conceivable.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).