The conceptions and challenges of graduates in biological sciences participants of PIBID on the stage of problematization in the teaching of sciences by research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12180

Keywords:

PIBID. Problematization. Science Teaching by Research.

Abstract

Thinking and constituting problems in a teaching work plan or in an Investigative Teaching Sequence (SEI) is considered an essential moment, as it guides the other stages and allows the transition from naive curiosity to epistemological curiosity. In this sense, this research was carried out with Biological Sciences undergraduates, linked to the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation - PIBID and aimed to investigate the participants' conceptions and difficulties to problematize the Science contents of the Basic Education curriculum. After reading all the material, we opted for Textual Discourse Analysis (DTA) to organize, analyze and discuss the data collected, called the corpus. Under a reflexive bias, the participants indicated qualitatively how an investigative problem can hinder or enable different perspectives for the development of the stages of Teaching Science by Research (ECI).

References

AMARAL, Ivan Amorosino do. Currículo de Ciências: das tendências clássicas aos movimentos atuais de renovação. In: BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Os currículos do Ensino Fundamental para as escolas brasileiras. São Paulo: Editora Autores Associados, 1998. p. 201-232.

ARAÚJO, Rita de Cassia Pimenta de. Lógica, investigação e democracia no discurso educacional de John Dewey. 2008. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Unesp, Araraquara, 2008.

BACHELARD, Gaston. O racionalismo aplicado. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.

BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC; SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

CARMINATTI, Bruna; DEL PINO, Jose Claudio. A relação professor-aluno e a afetividade no ensino de ciências do Ensino Médio: levantamento bibliográfico do cenário educacional brasileira. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, v. 35, n. 111, p. 148-169, 2020.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa; VANUCHI, Andrea Infantosi; BARROS, Marcelo Alves; GONÇALVES, Maria Elisa Rezende; REY, Renato Casal del. Conhecimento físico no Ensino Fundamental. São Paulo: Scipione, 1998.

DEBOER, George. Historical perspectives on inquiry teaching in schools. In: FLICK, Lawrence B.; LEDERMAN, Norman G. Scientific inquiry and nature of science: implications for teaching, learning, and teacher education. The Netherlands: Springer, 2006.

DELIZOICOV, Demétrio. Problemas e problematizações. In: PIETROCOLA, Mauricio (org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: Editora UFSC, 2001.

FERNANDES, Lucas dos Santos; CAMPOS; Angela Fernandes. Tendências de pesquisa sobre a resolução de problemas em química. Revista Eletrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 3, p. 458-482, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GONÇALVES, Susana Maria; MOSQUERA, Marcela Silva; SEGURA, Andrea Flavia. La resolución de problemas en ciencias naturales: un modelo de enseñanza alternativo y superador. Buenos Aires: SB, 2007.

GUIDOTTI, Charles dos Santos; HECKLER, Valmir. Investigação dialógica na sala de aula de ciências: etnopesquisa – formação com professores de ciências da natureza. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, v. 36, n. 116, p. 143-162, 2021.

HONORATO, Maria Aparecida. A problematização e o ensino de ciências naturais. 2009. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2009.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Revista Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.

MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011. 224 p.

MUNFORD, Danusa; LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro. Ensinar ciências por investigação: o que estamos de acordo? Revista Ensaio, v. 9, n. 1, p. 72-89, 2007.

OLIVEIRA, André Luis. Um estudo sobre a formação inicial e continuada de professores de Ciências: o ensino por investigação na construção do profissional reflexivo. 2013. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Exatas, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, 2013.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Departamento de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Estaduais – Ciências. Curitiba: SEED, 2008.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2005. p. 17-52.

PIVATTO, Wanderley Brum. Os conhecimentos prévios dos estudantes como ponto referencial para o planejamento de aulas de matemática: análise de uma atividade para o estudo de geometria esférica. Revista Revemat, v. 9, n. 1, p. 43-57, 2014.

POLINARSKI, Celso Aparecido; TOBALDINI, Barbara Grace; OLIVEIRA, André Luis de; FERRAZ, Daniela Frigo; MEGLHIORATTI, Fernanda Aparecida; OLIVEIRA, Juliana Moreira Prudente de; JUSTIINA, Lourdes Aparecida Della. Uma proposta para o ensino de ciências e biologia por investigação. In: RIBEIRO, Dulcyene Maria; SCHROEDER, Tania Maria Rechia (org.). Percursos formativos no Pibid: propostas didáticas. Porto Alegre: Evangraf; Unioeste, 2014.

RODRIGUES, Bruno; BORGES, Antonio Tarciso. O ensino de ciências por investigação: reconstrução histórica. 2008. Disponível em: T0141-1 (botanicaonline.com.br). Acesso em: 6 fev. 2021.

ROSITO, Berenice Alvares. O ensino de ciências e a experimentação. In: MORAES, Roque (org.). Construtivismo e ensino de ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas. Porto Alegre: Editora PUCRS, 2008.

SANTANA, Ronaldo dos Santos; CAPECCHI, Marida Candida Varoni de Morais; FRANZOLIN, Fernanda. O ensino de ciências por investigação nos anos iniciais: possibilidades na implementação de atividades investigativas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. v. 17, n. 3, p. 686-710, 2018.

SASSERON, Lucia Helena. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

SCARPA, Daniela Lopes; SILVA, Maíra Batistoni. A biologia e o ensino de ciências por investigação: dificuldades e possibilidades. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZÔMPERO, Andreia Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio, v. 13, n.3, p. 67-80, 2011.

Published

2023-08-24

How to Cite

Machado de Oliveira, C., & de Oliveira, A. L. (2023). The conceptions and challenges of graduates in biological sciences participants of PIBID on the stage of problematization in the teaching of sciences by research. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e12180. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12180

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes