The teaching voice in the construction of the school curriculum

Authors

  • Helena Maria dos Santos Felício Universidade Federal de Alfenas
  • Amanda Souza Moraes Universidade Federal de Alfenas

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12183

Keywords:

Participação, Desenvolvimento Curricular, Voz dos professores, Currículo Escolar

Abstract

This work seeks to analyze the process of teacher participation in the construction of the school curriculum. Based on the contributions of Giroux (1988), Apple (2006), and Sacristán (2013), who point to the centrality of teachers in the development of the school curriculum and, supported by the assumptions of qualitative research, we used semi-structured interviews with teachers of early childhood education and early years of elementary school. The information analyzed from the constructive interpretative approach expresses the predominant meanings for these professionals, who show a deficit in the valorization and promotion of spaces for dialogue, with regard to the teacher's voice in this construction of the curriculum, which limits possibilities of participation and autonomy, that justifies the importance of a work which advances in achieving greater participation by teachers in school decision-making processes. 

References

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Estudos Rbep, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013.

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3. ed. São Paulo: Ed. Brasiliense, 2006.

ARROYO, Miguel G. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

BRASIL. Leis, Decretos. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei 9.364 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 2 abr. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC; Secretaria de Educação Básica, 2017. Documento de caráter normativo que define o conjunto orgânico e progressivo de aprendizagens essenciais que todos os alunos devem desenvolver ao longo das etapas e modalidades da Educação Básica. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 19 dez. 2019.

CUNHA, Maria Isabel. Pedagogia universitária. Araraquara, São Paulo: Junqueira & Marin, 2006.

FONTANA, Andréia Regina. Gestão escolar democrática: é possível? 6. ed. Revista de Educação do Ideau, Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai, v. 6, n. 14, jul./dez. 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção leitura).

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 25. ed. (1. ed. 1970). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

GIROUX, Henry. Escola crítica e política cultural. São Paulo: Cortez, 1988.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais. Porto Alegre: Artmed. Editora, 1997.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Currículo, conhecimento e cultura. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro (org.). Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2008.

MORGADO, José Carlos. Projecto curricular e autonomia da escola: possibilidades e constrangimentos. Rev. Galego-Portuguesa de Psicología e Educación, Portugal, v. 8, n. 10, p. 335-344, 2005.

PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. 4. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

QUEIROZ, Indman Ruana Lima; MASSENA, Elisa Prestes. Reflexões acerca de compreensões de currículo de professores em exercício. Contexto & Educação, Editora Unijuí, a. 31, n. 98, jan./abr. 2016.

RIBEIRO, Solange Lucas. Espaço escolar: um elemento (in)visível no currículo. Sitientibus, Feira de Santana, n. 31, p. 103-118, jul./dez. 2004.

ROSSATO, Maristela; MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. Contribuições da metodologia construtivo-interpretativa na pesquisa sobre o desenvolvimento da subjetividade. Revista Lusófona de Educação, n. 40, p. 185-198, 2018.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.

SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e Incertezas sobre o currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. O curriculum oculto. Porto, Portugal: Porto Editora, 1995.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

SOARES, Maria Perpétua do Socorro Beserra. Formação permanente de professores: um estudo inspirado em Paulo Freire com docentes dos anos iniciais. Educação & Formação, v. 5, n. 13, p. 151-171, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1271. Acesso em: 11 nov. 2020.

TONDIN, Celso Francisco; GASPARETTO, Sirlei Antoninha Kroth; JUNGES, Claudete Teresinha. O conhecimento do conhecimento: uma estratégia da escola para ensinar a viver. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, a. 34, n. 107, jan./abr. 2019.

Published

2023-08-24

How to Cite

Felício, H. M. dos S., & Moraes, A. S. (2023). The teaching voice in the construction of the school curriculum. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e12183. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12183

Issue

Section

Educação, Currículo e Trabalho