The teaching voice in the construction of the school curriculum
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12183Keywords:
Participação, Desenvolvimento Curricular, Voz dos professores, Currículo EscolarAbstract
This work seeks to analyze the process of teacher participation in the construction of the school curriculum. Based on the contributions of Giroux (1988), Apple (2006), and Sacristán (2013), who point to the centrality of teachers in the development of the school curriculum and, supported by the assumptions of qualitative research, we used semi-structured interviews with teachers of early childhood education and early years of elementary school. The information analyzed from the constructive interpretative approach expresses the predominant meanings for these professionals, who show a deficit in the valorization and promotion of spaces for dialogue, with regard to the teacher's voice in this construction of the curriculum, which limits possibilities of participation and autonomy, that justifies the importance of a work which advances in achieving greater participation by teachers in school decision-making processes.
References
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Estudos Rbep, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013.
APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3. ed. São Paulo: Ed. Brasiliense, 2006.
ARROYO, Miguel G. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2000.
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
BRASIL. Leis, Decretos. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei 9.364 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 2 abr. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC; Secretaria de Educação Básica, 2017. Documento de caráter normativo que define o conjunto orgânico e progressivo de aprendizagens essenciais que todos os alunos devem desenvolver ao longo das etapas e modalidades da Educação Básica. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 19 dez. 2019.
CUNHA, Maria Isabel. Pedagogia universitária. Araraquara, São Paulo: Junqueira & Marin, 2006.
FONTANA, Andréia Regina. Gestão escolar democrática: é possível? 6. ed. Revista de Educação do Ideau, Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai, v. 6, n. 14, jul./dez. 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção leitura).
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 25. ed. (1. ed. 1970). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
GIROUX, Henry. Escola crítica e política cultural. São Paulo: Cortez, 1988.
GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais. Porto Alegre: Artmed. Editora, 1997.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Currículo, conhecimento e cultura. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro (org.). Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2008.
MORGADO, José Carlos. Projecto curricular e autonomia da escola: possibilidades e constrangimentos. Rev. Galego-Portuguesa de Psicología e Educación, Portugal, v. 8, n. 10, p. 335-344, 2005.
PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. 4. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2017.
QUEIROZ, Indman Ruana Lima; MASSENA, Elisa Prestes. Reflexões acerca de compreensões de currículo de professores em exercício. Contexto & Educação, Editora Unijuí, a. 31, n. 98, jan./abr. 2016.
RIBEIRO, Solange Lucas. Espaço escolar: um elemento (in)visível no currículo. Sitientibus, Feira de Santana, n. 31, p. 103-118, jul./dez. 2004.
ROSSATO, Maristela; MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. Contribuições da metodologia construtivo-interpretativa na pesquisa sobre o desenvolvimento da subjetividade. Revista Lusófona de Educação, n. 40, p. 185-198, 2018.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.
SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e Incertezas sobre o currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. O curriculum oculto. Porto, Portugal: Porto Editora, 1995.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
SOARES, Maria Perpétua do Socorro Beserra. Formação permanente de professores: um estudo inspirado em Paulo Freire com docentes dos anos iniciais. Educação & Formação, v. 5, n. 13, p. 151-171, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1271. Acesso em: 11 nov. 2020.
TONDIN, Celso Francisco; GASPARETTO, Sirlei Antoninha Kroth; JUNGES, Claudete Teresinha. O conhecimento do conhecimento: uma estratégia da escola para ensinar a viver. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, a. 34, n. 107, jan./abr. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.