(Re)create the internship in elementary school in pandemic times: the self-formative experiences of the pedagogy course of the Universidade Federal da Fronteira Sul – campus Erechim/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12626

Keywords:

Supervised internship, Pedagogy, Autoformative Processes, Covid-19 Pandemic

Abstract

This article presents a study that seeks to understand the formative experiences of students of the Pedagogy Degree course at the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Erechim/RS, during the Curricular Internship in the Early Years of Elementary School, in the year 2020, at remote modality, due to the context of the Covid-19 pandemic. Thus, the research adopted a qualitative approach of a descriptive-interpretative character, developed based on the methodology of the research-formation of Josso (2004), made with a group of thirteen academics. Through the participants' narratives, two categories of analysis emerged: I) Autoformative experiences and teacher training; II) The role of the University in the formation of reflective praxis. Based on the interpretation of the data produced, the study revealed aspects of the reframing of the teaching profession and the formative experience from a remote internship, emphasizing the importance of self-formative processes, with a dialogic and reflective character, since the initial training, for the promotion of the critical thinking in the face of the pedagogical work of teaching in the early years of elementary school.

 

References

ACADEMIA BRASILEIRA DE LETRAS. Dicionário escolar da Língua Portuguesa. 2 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2008.

ALARCÃO, Isabel. Formação reflexiva de professores – estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.

AMARAL, Maria João; MOREIRA, Maria Alfredo; RIBEIRO, Deolinda. O papel do supervisor no desenvolvimento do professor reflexivo – estratégias de supervisão. In: ALARCÃO, Isabel (org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Portugal: Porto Editora, 1996. p. 89-124.

ANDRÉ, Marli (org.). Práticas Inovadoras na formação de professores. Campinas/SP: Papirus, 2016.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reta e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2006.

BECKER, Fernando. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia o Novo Coronavírus – COVID-19. Brasília: MEC, 2020. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/portaria/prt/portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm Acesso em: 24 abr. 2020.

FRISCH, Max. Prólogo. In: LAROSSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

KINCHELOE, Joe Lyons. A formação do professor como compromisso político: mapeando o pós-moderno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

LAROSSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: LAROSSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016a. p. 15-34.

LAROSSA, Jorge. A experiência e suas linguagens. In: LAROSSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016b. p. 35-56.

LAROSSA, Jorge; KOHAN, Walter. Apresentação da coleção. In: LAROSSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016. p. 5-6.

MANFRÉ, Ademir Henrique. Base Nacional Comum Curricular e (Semi) Formação: quais os dilemas da escola atual?. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 35, n. 111, p. 9-28, maio/ago. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.111.9-28. Acesso em: 14 jul. 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

NÓVOA, Antônio. Os professores e sua formação. Portugal: Dom Quixote, 1995.

PACHECO, José. Inovar é assumir um compromisso ético com a educação. Petrópolis: Vozes, 2019.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

UFFS. Universidade Federal da Fronteira Sul. Projeto Pedagógico do curso de graduação em pedagogia- Licenciatura. Chapecó: UFFS, 2010.

UFFS. Universidade Federal da Fronteira Sul. Conselho Universitário. Resolução nº 35/CONSUNI/UFFS/2020. Estabelece o Protocolo de Biossegurança e diretrizes institucionais para preparação e execução do Plano Institucional de Retorno Gradual das Atividades Acadêmicas Suspensas, no âmbito da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) para o período de emergência de saúde frente à pandemia da COVID-19. Chapecó/SC: UFFS, 2020. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/resolucao/consuni/2020-0035. Acesso em: 24 ago. 2020.

VANIEL, Berenice Vahl; LAURINO, Débora Pereira; NOVELLO, Tanise Paula. (Co)educar: formação de professores em redes de conversação. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 28, n. 90, p.134–151, maio/ago. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2013.90.134-151. Acesso em: 16 jul. 2018.

VÁZQUEZ, Adolfo Sanchez. Filosofia da práxis. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1977.

ZABALZA, Miguel. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

Published

2023-10-20

How to Cite

de Souza, F. B., & Loss, A. S. (2023). (Re)create the internship in elementary school in pandemic times: the self-formative experiences of the pedagogy course of the Universidade Federal da Fronteira Sul – campus Erechim/RS. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e12626. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12626

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes