RESSIGNIFICANDO OS ESTÁGIOS OBRIGATÓRIOS DO CURSO DE LETRAS/EAD/UFMS: OS DESAFIOS IMPOSTOS PELA PANDEMIA, AS ESTRATÉGIAS E AS POSSIBILIDADES
REFRAMING THE PRACTICUM IN DISTANCE EDUCATION LANGUAGE AND LITERATURE COURSE FROM UFMS: THE CHALLENGES IMPOSED BY THE PANDEMIC, THE STRATEGIES AND THE POSSIBILITIES
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12686Keywords:
Teacher education. Bachelor of education. Emergency remote teaching.Abstract
The pandemic caused by Covid-19 enforced us to rethink and reorganize several university actions, amongst them, the continuation of the Bachelor of Education Practicums so it was possible to comply with current legislation and emergency measures adopted. In this work, we discuss the development of the Practicum activities taken place in distance education Language and Literature course, with emphasis in Portuguese and Spanish, from UFMS, during the pandemic period in order to describe and analyze the reorganization of this curricular component during emergency remote teaching (ERT), reflecting on the appraisal carried out by the students and the possible impacts of this new format on the education of these teachers. From the combination of quantitative and qualitative data generation methods, we analyze the effects of changes in this curricular component under the theoretical framework of Piconez (1994, 2004), Pimenta (2009), Santos et al. (2020), between others, as for the Practicum, and of Freire (1987), Hooks (2017) and Souza (2006), concerning teacher education. As results, we highlight the mostly positive evaluation by research participants in relation to the Practicum, their optimist expectations about their professional future, as well as the difficulties that impacted teacher education, especially in regard to professional socialization.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).