Towards the democratization of school management: analysis on the process of re-elaborating the pedagogical political project in a early childhood education unit
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12843Keywords:
Gestão Democrática; Projeto Político Pedagógico; Identidade da Escola.Abstract
In order to present the results of a Case Study about the process of re-elaborating the Political Pedagogical Project (PPP) of a municipal school of Early Childhood Education in the interior of São Paulo, carried out during 2017, this article analyzes the actions organized and developed by management team, in order to highlight how these enabled the identification and redefinition of discriminatory educational practices that had already been naturalized by the school community. The methodological path involved the analysis of four central actions of this process: 1) Annual Planning Meeting with parents/guardians, teachers and employees, held at the beginning of the school year; 2) Analysis of data on the profile of the community collected by the management team from the application of a questionnaire with objective questions; 3) Analysis of the Action Plan formulated from the information collected in the questionnaire; 4) Monitoring the collective discussion about the mission, vision and values of the school held during the Annual Replanning. The results showed that the methodology developed by the management team caused significant changes in the school's pedagogical proposal, encouraging community participation in decision-making processes, favoring both the democratization of its management and the offering of an emancipatory education with social quality.
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. 4.ed. São Paulo: Scipione, 2006.
ADORNO, Theodor W. Dialética Negativa. Tradução de Marco Antônio Casanova. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2009.
BORDENAVE, Juan Enrique Diaz. O que é participação. São Paulo: Brasiliense, 1992.
BRASIL. Ministério da Educação. PARECER CNE /CEB n. 20/2009 de 11 de novembro de 2009. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. nov. 2009.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. In: Educação e Sociedade, Campinas, 2012. v. 33, n. 118, p. 235-250, Mar. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 07 ago. 2020.
DIAS, Fatima Regina Teixeira de Salles; FARIA, Vitoria Libia Barreto. Currículo na Educação Infantil: diálogo com os demais elementos da proposta pedagógica. São Paulo: Ática, 2012.
FERREIRA, Naura Syria Carapeto; SCHLESENER, Anita Helena. Formação da consciência crítica e a gestão democrática da educação. In: Revista Contexto & Amp; Educação, 21(75), 155–172. Disponível em: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2006.75.155-172. Acesso em: 16 jul. 2021.
FRANCO, Renato Bueno. A relação entre teoria e práxis segundo Adorno. In: Perspectivas, 2000. Vol 23, p. 85-99.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1991.
HORKHEIMER, Max. Teoria tradicional e teoria crítica. In: Horkheimer, Max; Adorno, Theodor W. Textos escolhidos. 5ª ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991.
LUIZ, Maria Cecília; Nascente, Renata Maria Moschen. Conselho escolar e diversidade: por uma escola mais democrática. EdUFSCar: São Carlos, 2013.
PARO, Vitor. Eleição de Diretores: a escola pública experimenta a democracia. 2 ed. São Paulo: Xamã, 2003.
Rodrigues, Rogério. A estrutura e o funcionamento do ensino e a formação escolar. In: Revista Contexto &Amp; Educação, 36 (113), 11–25. Disponível em: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.11-25. Acesso em: 08 ago. 2021.
VEIGA, Ilma Passos. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1998.
VASCONCELLOS, Celso Santos. Planejamento: plano de ensino-aprendizagem e projeto educativo. São Paulo: Cortez, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).