Reader Training: Language Conceptions in the Context of Literacy Practices
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12848Keywords:
Linguagem., Alfabetização, Formação de leitores.Abstract
This article aims to analyze the concepts of language, in speech and in practice, of a teacher in the 2nd year of elementary school. The data presented here are an excerpt of a survey carried out in the period 2017 and 2018. From this excerpt, the guiding questions emerged: what are the impacts of the concepts of language in the teaching and learning relationship, with regard to children's literacy? How does the teacher's discourse reveal her focus on literacy and how is this reflected in her practice? As the subject of this research, we have the literacy teacher of the Municipal Public School of Education of São Luís, Maranhão, with whom the interview was used as a data generation instrument, as well as participant observation. The studies are based on Bakhtin/Volochinov (2014), Gontijo (2005, 2014), Kleiman (2013), Coracini (1995), Geraldi (2014), Smith (1989, 19999), Jolibert (1994) among others. As a result, we conclude that the formation of readers is directly related to what literacy teachers need to know about the act of reading to teach this cultural object.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).