The legislation of democratic management in the state education network in Rio Grande do Norte: What is the manager's role?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12987

Keywords:

Equipe Gestora. Legislação Educacional. Escolas Públicas Estaduais. Rio Grande do Norte.

Abstract

Abstract: The text presents a reflection on the role of the management team in the state schools of Rio Grande do Norte, from the Complementary Law no. 585, December 30, 2016. The methodology developed was based on bibliographic and documentary research, which contributed to the understanding of the main systematizations present in the Complementary Law established in the context of the Rio Grande do Norte State Education Network. As results, it was possible to realize that through the legislation sanctioned by the state government: a) the management team of the state schools is composed of the principal, vice principal, pedagogical coordinator and administrative-financial coordinator; b) there are many attributions for the development of daily activities, which present challenges to the school dynamics; c) there is still no democratization in the choice of the pedagogical coordinator and the administrative-financial coordinator, because these are designated by the elected director; and, finally, d) there are contradictions in the Complementary Law when it signals democratic management as a conception of school management, but does not democratize all the processes of choice for the school community.

References

ANDRADE, Maria Edgleuma. Gestão democrática na escola pública. In: GOMES, Alfredo Macedo (org.). Políticas públicas e gestão da educação. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2011.

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Ser ou não ser um coordenador pedagógico diferente? Eis a questão. Dialogia, São Paulo, n. 27, p. 157-166, set./dez. 2017.

ARROYO, Miguel Gonzales. Gestão democrática: recuperar a sua radicalidade política? In: CORREA, Bianca Cristina; GARCIA, Teise Oliveira. Políticas educacionais e organização do trabalho escolar. São Paulo: Xamã, 2008.

BARROSO, João. Para o desenvolvimento de uma cultura de participação na escola. Lisboa, Portugal: Instituto de Inovação Educacional, 1995.

BASTOS, João Baptista. Gestão democrática da educação: as práticas administrativas compartilhadas. In: BASTOS, João Baptista (org.). Gestão democrática. Rio de Janeiro: DP&A; SEPE, 2005.

BORDENAVE, Juan E. Díaz. O que é participação. São Paulo: Brasiliense, 1983.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.

BRASIL. Biblioteca Digital da câmara dos deputados. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da educação Nacional. 1996. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 13.005, de 25 junho de 2014: Plano Nacional de Educação. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm.

CASTRO, Aline Tamires Kroetz Ayres; CASTRO, Éderson Ayres Castro. Redes sociais como ferramenta a favor de uma gestão escolar democrática. Revista Contexto & Educação, v. 30, n. 95, p. 59-92, jan./jun. 2015. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/4119. Acesso em: 20 dez. 2021.

CURY, Carlos Roberto Jamil; HORTA, José Silvério Baía; FÁVERO, Osmar. A relação Educação-Sociedade-Estado pela mediação jurídico-constitucional. In: FÁVERO, Osmar (org.). A educação nas constituintes brasileiras 1823-1988. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

ESTEBAN, Maria Teresa. Diferença, aprendizagem e avaliação: perspectiva pós-colonial e escolarização. In: ESTEBAN, M.; AFONSO, A. J. (org.). Olhares e interfaces: reflexões críticas sobre a avaliação. São Paulo: Cortez, 2010.

FARFUS, Daniele. Gestão escolar: teoria e prática na sociedade globalizada. Curitiba: Ibpex, 2008.

FERREIRA, Nauya Syria Carapeto; SCHLESENER, Anita Helena. A formação da consciência crítica e a gestão democrática da educação. Revista Contexto & Educação, v. 21, n. 75, p. 155-172, ago./dez. 2006. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1115. Acesso em: 20 dez. 2021.

HORA, Dinair Leal da. Gestão democrática na escola: artes e ofícios da participação coletiva. Campinas, SP: Papirus, 1994.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Editora Alternativa, 2004.

MEDEIROS, Arilene; OLIVEIRA, Francisca de Fátima. Conselho Escolar: mecanismo de democratização ou burocratização? Educação Unisinos, v. 12, n. 1, p. 35-41, jan./abr. 2008. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/5294.

PAIXÃO, Gleice Aline Miranda da. Escola democrática: a participação dos alunos na gestão financeira da escola. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2012.

PARO, Vitor Henrique. Diretor escolar: educador ou gerente? São Paulo: Cortez, 2015.

PARO, Vitor Henrique. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.

RIO GRANDE DO NORTE. Lei Complementar n. 585, de 30 de dezembro de 2016. Dispõe sobre a gestão democrática e participativa da rede pública estadual de ensino do Rio Grande do Norte e dá outras providências. Diário Oficial do Estado do Rio Grande do Norte, Documento: 559551. Publicado em: 31/12/2016. Edição Diária: 13836. Natal/RN, 2016. Disponível em: http://www.diariooficial.rn.gov.br/dei/dorn3/docview.aspx?id_jor=00000001&data=20161231&id_doc=559551#:~:text=LEI%20COMPLEMENTAR%20N%C2%BA%20585%2C%20DE,Norte%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias.

SANDER, Benno. Políticas públicas e gestão democrática da educação. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.

SANTOS, Clóvis Roberto dos. O gestor educacional de uma escola em mudança. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 2002.

SCHNECKENENBERG, Marisa. Democratização da gestão e atuação do diretor de escola municipal. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 25, n. 1, p. 115-137, jan./abr. 2009.

SILVA, Alex Vieira da. A participação dos pais na gestão escolar. 2015. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2015.

SILVA, Givanildo da. A contribuição dos pais e da comunidade local na gestão da escola pública. In: SANTOS, Inalda Maria dos (org.). Planejamento e política educacional no Brasil: diferentes contextos e perspectivas. Maceió: EDUFAL, 2015a.

SILVA, Givanildo da. A cultura da participação da comunidade local na gestão escolar em Maceió-Alagoas. Revista Pesquisa em Foco, São Luís, v. 21, n. 1, p. 147-165, 2016.

SILVA, Givanildo da. Gestão Participativa: um olhar sobre uma escola de rede pública no município de Messias. 2012. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2012.

SILVA, Givanildo da. O Programa Dinheiro Direto na Escola (PDDE) como mecanismo de descentralização financeira, participação e autonomia na gestão escolar. 2015. 136 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2015b.

SILVA, Givanildo da. Um estudo de caso sobre a gestão escolar na rede pública municipal de Maceió-AL. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, n. 11, p. 1-23, set. 2017.

SILVA, Jair Militão. A autonomia da escola pública: a re-humanização da escola. Campinas-SP: Papirus, 1996.

SPÓSITO, Marília Pontes. Educação, gestão democrática e participação popular. In:

BASTOS, João Baptista (org.). Gestão democrática. Rio de Janeiro: DP&A; SEPE, 2005.

TAVARES, M. G. M. Educação brasileira e negociação política: o processo constituinte de 1987 e a gestão democrática. Maceió: EDUFAL, 2003.

Published

2023-10-20

How to Cite

da Silva, G., & Lelis, C. R. da S. (2023). The legislation of democratic management in the state education network in Rio Grande do Norte: What is the manager’s role?. Context and Education Journal, 38(120), e12987. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12987

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes