Climate and weather in basic education: Didactic experience of observation and gathering of data with the use of thermohygrometer and pluviometer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13087

Keywords:

Rainfall, Precipitation, Teaching, Climate

Abstract

The activity of collecting primary data in a school environment is an important exercise to be promoted on a daily basis, since students have contact with research methodology on reality. Content related to climate in Geography and School Biology should establish the relationship between climatic and meteorological phenomena and their influence on student learning. In this way, the collection of data in practice, related to the physical and social elements addressed in the theory, is placed as important in the teaching of subjects. In this sense, the objective was to survey and analyze the rainfall and temperature in the municipality of Dores do Rio Preto, Espírito Santo, to strengthen the teaching-learning process at school. During the 24-month period (2019-2021), rainwater collections were carried out. For data collection, an analog rainfall and a thermohygrometer were used. The results showed that there are relevant variations during the analyzed months. The climate approach in basic education contributed to the classes of the contents, where students were more interested in studying such contents. In this sense, the work is important for reporting real precipitation values and for allowing the identification of annual rainfall and temperature anomalies.

References

ALMEIDA, Rosângela Doin de. A propósito da questão teórico metodológica sobre o ensino de Geografia. Terra livre. São Paulo: Marco Zero, nº8, 1996.

ANA – Agência Nacional de Águas. Caderno de Recursos Hídricos. Disponibilidade e Demandas de Recursos Hídricos no Brasil. Brasília-DF, 123p. 2005.

BARCELOS, Eduardo Álvares da Silva. Antropoceno ou Capitaloceno: da simples disputa semântica à interpretação histórica da crise ecológica global. Revista Iberoamericana de Economía Ecológica Vol. 31, No. 1: 1-17, 2019.

BENTO, Peracini Isabela. A mediação didática na aprendizagem: A construção do conhecimento geográfico. Revista Contexto & Educação, 36(115), Ijuí, 2021. p.328–340, 2021.

CALLAI, Helena Copetti. O Estudo do Lugar e a Pesquisa como Princípio da Aprendizagem. Espaços da Escola. IJUÍ: Editora UNIJUI. Ano 12, n. 47, jan./mar. pp.11-14, 2003.

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a Ler o Mundo: A Geografia Nos Anos Iniciais Do Ensino Fundamental. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005.

CEMADEN, 2021. Pluviômetros. Centro Nacional de Monitoramento e Alertas de Desastres Naturais, 2021 Disponível em: www.cemaden.gov.br/o-que-sao-pluviometros/. Acesso em: 22 nov. 2021.

DIOGINIS, Maria Lucineide, DA CUNHA, José Jailton, NEVES, Fernando Henrique, CRISTOVAM, Wiilson. As novas tecnologias no processo de ensino aprendizagem. Encontro Nacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, Presidente Prudente, 19 a 22 de outubro, 2015.

FERRETI, Eliane. Geografia em ação: práticas em Climatologia. Curitiba: Aymará Educação, 2012.

FISCARELLI, Rosilene Batista de Oliveira. Material didático: discurso e saberes. Araraquara: Junqueira & Martins Editoras, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 edição. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIRARDI, Gisele. Geografia do Espírito Santo: 5 º ano. São Paulo: FTD 2008.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 10 dez. 2021.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades. 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/es/dores-do-rio-preto/panorama. Acesso em: 10 dez. 2021.

KAERCHER, Nestor André. Desafios e utopias no ensino de geografia. In:CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos et al. (Orgs). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 4. ed. Porto Alegre: UFRGS. p. 11-23. 2003.

LIBÂNEO, José Carlos. Teoria histórico-cultural e metodologia de ensino: para aprender a pensar geograficamente. In: XII Encontro de Geógrafos da América Latina (EGAL), Universidad de la República, Montevideo, Uruguay, 2009.

OMM. Organização Meteorológica Mundial. Calculation of monthly and annual 30 - year standard normals. Geneva (WMO). Technical document, v.341; WCDP, n.10. 1989.

PONTUSCHKA, Níbia Nacib (org). Para ensinar e aprender Geografia. 3 ed: São Paulo: Cortez, 2009.

ROOY, Pieter Van. A Rainfall Anomaly Index Independent of Time and Space. Notes, Weather Bureau of South Africa. p.14- 43, 1965.

SANTOS, Márcio Antônio Raiol, BENTES, Lívia Maria Neves, SERIQUE, Nádia dos Passos. Epistemologia da complexidade e metodologia de projetos na educação básica: caminhos possíveis para a inter e transdisciplinaridade: caminhos possíveis para a inter e transdisciplinaridade. Revista Contexto & Educação, 33(106), Ijuí, 2018. p. 21–40.

Published

2024-10-29

How to Cite

Vieira, L. H., & Faria, M. B. (2024). Climate and weather in basic education: Didactic experience of observation and gathering of data with the use of thermohygrometer and pluviometer . Context and Education Journal, 39(121), e13087. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13087

Issue

Section

Educação, ambiente e saúde