The sadness in the vision of adolescents: A dialogue with the field of emotional education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13116Keywords:
Sadness; Emotional Education; School; Adolescents.Abstract
The article is based on data collected for a research on Emotions at School that aimed to identify the elements that trigger different emotions and their impacts in educational terms, in the perception of adolescents.The present work is an excerpt from that investigation and seeks to analyze, from the perspective of Emotional Education, the events that cause the emergence of sadness, considering the theoretical assumptions of Arándiga and Tortosa (2003), Casassus (2009), Navas and Bozal (2012) and Bisquerra (2014), among others.This reserch adheres to the qualitative approach and was carried out through a semi-structured interview script, called the emoticons diary, with 526 students enrolled in elementar school II of basic education, who attend the 6th to 9th grade of the public school on the municipal school system. The results indicate that the emotion of sadness is recurrent in adolescents and is triggered by factors such as family conflicts, non-recognition by close people, loneliness, physical aggression, fear of death, family losses, school problems, bullying. The data shows to the family structure as essential in the process of emotional regulation, the adolescents' need to enjoy a safe environment and the well-being related to the feeling of protection offered by the parents.
Keywords: Sadness; Emotional Education; School; Adolescents.
References
ARÁNDIGA, António Válles e TORTOSA, Consol Válles. Inteligência Emocional: Aplicaciones Educativas. Valencia: Editorial Promolibro, 2013.
ARRUDA, Beatriz Bettencourt. Emoções e perturbação emocional: reconhecimento de expressões faciais. 2015. 107 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Fernando Pessoa, Porto, 2015.
BANDEIRA, Cláudia de Moraes; HUTZ, Claudio Simon. As implicações do bullying na autoestima de adolescentes. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 14, n. 1, p.131-138, jan/jun, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/TKNR4MjrdTf5Mb3kzNFhxZg/?lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2020.
BENINCASA, Miria. REZENDE, Manuel Morgado. Tristeza e suicídio entre adolescentes: fatores de risco e proteção. Boletim de psicologia, São Paulo, v. 56, n. 124, p. 93-110, jun, 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432006000100007. Acesso em: 14 set 2020.
BISQUERRA, Rafael Alzina. Psicopegagogía de las emociones. Madrid: Sínteses, 2009.
BISQUERRA, Rafael Alzina. Prevención del acoso escolar con Educación Emocional. Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer, 2014.
BISQUERRA, Rafael Alzina; GONZÁLEZ, Juan Carlos Pérez; NAVARRO, Esther García. Inteligencia Emocional en Educación. Madrid: Sintesis, 2015.
CASASSUS, Juan. Fundamentos da Educação Emocional. Brasília: UNESCO, Liber Livros Editora, 2009.
CARDOSO, Paulo; RODRIGUES, Conceição; VILAR, Anita. Prevalência de sintomas depressivos em adolescentes portugueses. Aná Psicológica, Lisboa, v. 22, n. 4, p. 667-75, out. 2004. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/262632348_Prevalencia_de_sintomas_depressivos_em_adolescentes_portugueses. Acesso em: 13 maio 2021.
CRESWELL, John. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2014.
DUARTE, Tamara Elen; BRITO, Bruna Franco Leite; REIS, Aline Henriques. Parents Dealing with the Expression of Sadness by their Children. Psico USF, Itatiba, v.21, n.1, jan./apr. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusf/a/MNr5BnpYg7gtj8QyPtBBwSb/?lang=en. Acesso em: 13 jul. 2020.
FERNÁNDEZ-ABASCAL, Enrique Garcia et al. Psicología de la emoción. Madrid: Editorial Ramón Areces, 2015.
FREITAS-MAGALHÃES, Armindo. O código de Ekman: o cérebro, a face e a emoção. Porto: Edições Universidade Fernando Pessoa, 2011.
JUNIOR, Antônio Paulino de Oliveira; MIGUEL, José Carlos. A atividade de estudo como um processo propulsor do desenvolvimento psíquico. Revista Contexto e Educação, v. 35, n. 110, p. 33-48, jan./abr.2020. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8607. Acesso em: 14 maio 2021.
LOPES NETO, Aramis. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, São Paulo, v. 81, n. 5(Supl), 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jped/a/gvDCjhggsGZCjttLZBZYtVq/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 15 maio 2021.
MARTÍNEZ, Angela Cuervo; BOUQUET, Romina Izzedin. Tristeza, Depresíon y Estrategias de autorregulacíon en Niños. Tesis psicológica, Bogotá, n.02, p. 32-47, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1390/139012670004.pdf. Acesso em: 15 ago. 2021.
MARTINS, José Maria. A lógica das emoções na ciência e na vida. Petrópolis: Editora Vozes, 2004.
NAVAS, José Miguel Mestre; BOZAL, Rocío. La Regulación de las Emociones. Madrid: Ediciones Pirámide, 2012.
PASQUALINI, Diana; LLORENS, Alfredo. Salud y Bienestar de Adolescentes y Jóvenes: una Mirada integral. Buenos Aires: Organización Panamericana de la Salud - OPS, 2010.
POSSEBON, Elisa Pereira Gonsalves. O universo das emoções: uma introdução. João Pessoa: Libellus, 2017.
POSSEBON, Elisa Pereira Gonsalves. Raiva, agressão e educação: um diálogo necessário. Revista Unisinos, v. 23, n.1, p.1-15, jan./mar. 2019. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2019.231.10. Acesso em: 15 fev. 2020.
PRATTA, Elisângela Maria Machado; SANTOS, Manoel Antonio dos. Família e adolescência: a influência do contexto familiar no desenvolvimento psicológico de seus membros. Psicologia em Estudo, v. 12, n. 2, p. 247-256, mai./ago. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/3sGdvzqtVmGB3nMgCQDVBgL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2021.
RESENDE, Catarina; SANTOS, Elisabete; SANTOS, Paulo; FERRÃO, Alzira. Depressão nos adolescentes: mito ou realidade? Nascer e Crescer, Porto, v.22, n.3, p. 33-45, set. 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/262554998_Depressao_nos_adolescentes_mito_ou_realidade. Acesso em: 10 mar. 2020.
RETANA-FRANCO, Blanca Estela e SANCHÉZ-ARAGÓN, Rozzana. Rastreando en el pasado... formas de regular la felicidad, la tristeza, el amor, el enojo y el miedo. Universitas Psychologica, v. 9, n.1, p. 1-18, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64712156015. Acesso em: 15 maio 2021.
STAKE, Robert. Pesquisa Qualitativa – estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.
STENGEL, Márcia. O exercício da autoridade em famílias com filhos adolescentes. Psicologia em Revista, v. 17, n. 13, p. 502-521, dez. 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1677-11682011000300011&script=sci_abstract Acesso em: 13 jul. 2020.
STRAUSS, Anselm.; CORBIN, Juliet. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Porto Alegre: Artmed, 2008.
VALLÉS, Antonio. Programa PIECE. Programa de inteligência emocional para la convivência escolar. Madrid. EOS, 2007.
WAGNER, Adriana; FALCKE, Denise; SILVEIRA, Luiza Maria Braga de Oliveira; MOSMANN, Clarisse Pereira. A comunicação em famílias com filhos adolescentes; Psicologia em Estudo; v.7; n.1, p.75-80, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/4kFxyB39zhMkgZKq4wg8jLQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 fev. 2021.
ZANON, Lenir Basso; FRISON, Marli Dallagnol. Educação escolar e desenvolvimento psíquico humano. Revista Contexto e Educação, v. 35, n. 110, p. 5-8, jan./abr.2020. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/ted/n41/0121-3814-ted-41-00197.pdf. Acesso em: 13 set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
