The relationship between technical and propedeutic education in reforms and counter-reforms in brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.119.13135

Keywords:

Dualidade educacional. Ensino médio integrado. Política educacional.

Abstract

This article aims to carry out a historical retrospective of legal provisions, relevant to education, which emerged between 1909 and 2021, which reveal the advances and setbacks regarding the articulation between professional education and propaedeutics. history of legal provisions, relevant to education, which emerged between 1909 and 2021, which reveal the advances and setbacks in terms of the articulation between professional education and propaedeutics. Based on information obtained through bibliographic and documentary research and through the analysis of the content of these devices, five cycles of educational policy were identified, important demarcations for understanding the limits placed on the effectiveness, in Brazil, of professional education as a public, democratic, unitary, polytechnic, omnilateral and emancipatory. It was found that there was no articulation between professional education and propaedeutic education in the first cycle. In the second, equivalences were identified, but without effective integration between these educational offers. In the third, the reestablishment of the logic of separation was observed. In the fourth cycle, advances in favor of the integration of vocational education with basic education and in the perspective of the unitary school and polytechnic and omnilateral training. In the fifth cycle, under way, there is an educational counter-reform aimed at reaffirming the logic of the structural duality of teaching. These five cycles showed how the contradictions between capital and work are reproduced in the sphere of educational legislation and give movement to the history of educational policies, revealing their advances and retreats and the strength of the State as a regulatory instance of conflicts.

Author Biographies

Evelize Dorneles Minuzzi, Instituto Federal Farroupilha - Campus São Vicente do Sul

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da UFSM. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino e Educação Profissional e Tecnológica (IFFar-SVS).

Lucília Regina de Souza Machado, Professora titular aposentada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais

Pós-doutora em Sociologia do Trabalho pelo Institut des Recherches sur les Sociétés Contemporaines - Iresco.  Integra, atualmente, o Núcleo de Estudos Sobre Trabalho e Educação - Nete (UFMG) cadastrado no Diretório dos Grupos de Pesquisa do CNPq e do qual foi um dos criadores. Está associada à Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (Anped) e ao Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes. É membro do corpo editorial de uma dezena de periódicos científicos. Atua principalmente nos seguintes temas: atividade humana, técnica e tecnologia; pedagogia do trabalho; trabalho-educação; formação humana; trabalho como princípio educativo; escola unitária; politecnia; teoria da atividade; educação escolar e em espaços não-escolares; educação profissional e tecnológica; formação de professores da educação profissional; educação de jovens e adultos; ensino médio integrado; pedagogias alternativas; gestos profissionais; trabalho e profissão docente; gestão escolar; gestão social; políticas sociais; políticas públicas; desenvolvimento profissional; economia social; inovação social; desenvolvimento local. Mantém ininterrupta produção intelectual com publicações científicas periódicas.

Renato Xavier Coutinho, Instituto Federal Farroupilha - Campus São Vicente do Sul

Doutor em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente é Pró-reitor de Ensino do Instituto Federal Farroupilha.

Published

2022-09-23

How to Cite

Dorneles Minuzzi, E., Regina de Souza Machado, L., & Xavier Coutinho, R. (2022). The relationship between technical and propedeutic education in reforms and counter-reforms in brazilian education. Context and Education Journal, 37(119), e13135. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.119.13135

Issue

Section

Dossiê: Ed. Prof. e Tecnol: concepções, experiências e dinâmicas investigativas