Literacy and literacy in early childhood education: The child's perspective
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13234Keywords:
Children's perspective, Literacy, Childhood EducationAbstract
This text deals with a research, carried out on the occasion of the conclusion of the course, whose objective is to understand the children's perspective on literacy and literacy activities carried out in Early Childhood Education. It is possible to notice, in the pre school of Early Childhood Education, that there is an expectation, from teachers, parents, educational managers, to send children to the Initial Years of Elementary School, with reading and writing skills. Therefore, literacy and literacy practices end up becoming common in the finalist classes of Early Childhood Education. Considering this, based on the Sociology of Childhood (SARMENTO, 2005, 2013, 2019), a survey was carried out with children, understanding them as competent subjects, producers of knowledge and culture. In a qualitative approach, in the production of data with the children, activities were proposed based on traditional and constructivist methods of literacy and literacy (SOARES, 2003, 2004; FERREIRO, TEBEROSKI, 1985), and conversation interviews (SARAMAGO, 2003) with the research subjects. The analysis categories were divided into two: children's perspectives on traditional activities, and children's perspectives on constructivist activities. The results of the data analysis indicated that constructivist activities, based on playfulness, such as games and games, are indicated by children and become efficient to insert them into the literate world, as they respect children's logic, value the participation of children and their different forms of expression and communication.
References
ALMEIDA, Mariana Aparecida Paes. Métodos alfabetizadores: reflexões acerca da prática pedagógica de uma professora de 1ª série do Ensino Fundamental. Educere. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE., 2., 2008. Curitiba. Anais [...]. Curitiba, PR: Educere, 2008. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2008/anais/pdf/344_948.pdf. Acesso em: 8 nov. 2021.
ALMEIDA, Paulo Nunes de. Atividade lúdica: técnicas e jogos pedagógicos. São Paulo, SP: Loyola, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pd. Acesso em: 28 abr. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Para Educação Infantil. Brasília, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 28 abr. 2022.
COLONNA, Elena; FERNANDES, Natália. Entrevista: algumas considerações acerca da sociologia da infância. Poiésis, Tubarão, v. 4, n. 8, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/800/743. Acesso em: 25 abr. 2022.
FERREIRA, Carmem Regina Gonçalves; MACHADO, Rosiani Teresinha Soares. Alfabetização e letramento: algumas concepções sob o olhar de orientadoras de estudo do PNAIC. ANPED SUL, 10., 2014. Florianópolis, 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1669-0.pdf. Acesso em: 25 set. 2021.
FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. Métodos de alfabetização, métodos de ensino e conteúdos da alfabetização: perspectivas históricas e desafios atuais. Revista de Educação, Santa Maria, v. 32, n. 1, p. 21-40, 2007. Disponível em: https://core.ac.uk/reader/231122126. Acesso em: 8 nov. 2021.
FRIEDMANN, Adriana. Linguagens e culturas infantis. 1. Ed. São Paulo: Cortez, 2014.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2002. p. 17-22. Cap. 1.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GRANDO, Katlen Bohm. Práticas de letramento no Ensino Fundamental: vozes das professoras. Porto Alegre, 2011. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3718/1/437780.pdf. Acesso em: 26 out. 2021.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). O jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MIRANDA, Simão de. Práticas pedagógicas das séries iniciais: do fascínio do jogo à alegria de aprender. 2000. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Brasília, Brasília, 2000.
MORTATTI, Maria Rosário Longo. História dos métodos de alfabetização no Brasil. Portal MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ensfund/alf_mortattihisttextalfbbr.pdf. Acesso em: 8 nov. 2021.
MOYLES, Janet R. Só brincar? O papel do brincar na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002.
RICHTER, Ana Cristina; BASSANI, Jaison José; VAZ, Alexandre Fernandez. Entrevista com Manuel Jacinto Sarmento: infância, corpo e Educação Física. Cadernos de Formação RBCE, set. 2015, p. 11-37. Disponível em: http://www.rbce.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2182/1153. Acesso em: 6 nov. 2021.
SANTOS, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos; LIRA, Aliandra Cristina Mesomo. Disciplinar e constranger: o corpo-criança e seu (não)lugar nas instituições educativas. Revista Inter Ação, Goiânia, v. 45, n. 3, p. 906-922, 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193. Acesso em: 7 mar. 2023.
SANTOS, Jossiane Soares. O lúdico na educação infantil. Fiped – Fórum Internacional de Pedagogia. Campina Grande, 2012. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/fiped/2012/ludico.pdf. Acesso em: 29 out. 2021.
SARAMAGO, Sílvia Sara Souza. Metodologias de pesquisa empírica com crianças. Sociologia, Problemas e Práticas, n. 35, p. 9-29, 2001. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/399/1/35.01.pdf. Acesso em: 29 out. 2021.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 12, n. 21, p. 51-69, 2003.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e culturas da infância. 2002. Disponível em: http://titosena.faed.udesc.br/Arquivos/Artigos_infancia/Cultura%20na%20Infancia.pdf. Acesso em: 2 nov. 2021.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/ago. 2005.
SARMENTO, Manuel Jacinto. A sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. In: ENS, Romilda Teodora; GARANHANI, Marynelma Camargo. Sociologia da infância e a formação de professores. Curitiba: Champagnat, 2013. p. 13-46.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2017.
SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25, p. 5-17, jan./fev./mar./abr. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/89tX3SGw5G4dNWdHRkRxrZk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 8 nov. 2021.
SOUZA, Nathany Morais de; AZEVEDO, Micarla Silva de; ACCIOLY, Denise Cortez da Silva. Sentimentos e emoções: uma experiência no contexto da educação infantil. Revista Contexto e Educação, Ijuí: Editora Unijuí, a. 36, n. 115, p. 257-269, set./dez. 2021.
SPRÉA, Nélio Eduardo; GARANHANI, Marynelma Camargo. A criança, as culturas infantis e o amplo sentido do termo brincadeira. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 43, p. 717-735, set./dez. 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189132834005.pdf. Acesso em: 9 nov. 2021.
TANES, Talita Molina Lopes; WERNER, Elias Terra. Iniciação à docência: importância da construção de saberes relacionados à prática docente. Revista Contexto e Educação, a. 37, n. 116, p. 36-56, jan./abr. 2022.
VIEIRA, Larissa de Souza; OLIVEIRA, Valdiléia Xavier de. A importância dos jogos e brincadeiras para o processo de alfabetização e letramento. Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão - UNESPAR/FECILCAM, 2017. Disponível em: http://www.fecilcam.br/nupem/anais_v_epct/PDF/ciencias_humanas/21_VIEIRA_OLIVEIRA.pdf. Acesso em: 25 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).