Social representations about professional and technological education: a comparative study between entering and graduating students from integrated high school
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.119.13248Keywords:
Social representations, Students of Integrated High School, Professional and Technological EducationAbstract
The study aimed to analyze the social representations about Professional and Technological Education from the perspective of students entering and graduating from Integrated High School. In order to handle such an onslaught, we rely on the theoretical foundations of the EPT, on the Theory of Social Representations, by Serge Moscovici (1961) and on the Theory of the Central Nucleus, proposed by Jean-Claude Abric (1976). A total of 113 Integrated High School students participated in the study, of these, 53 freshmen and 60 graduating students. In the methodological procedures, we took as a unit of analysis the words evoked by the students from the inducing term “Professional and Technological Education”. For data analysis, we used the software Ensemble de Programs Permettant l'Analyse des Evocations (EVOC), with a qualitative-quantitative research approach. The research results show that students entering and graduating from Integrated High School have different social representations about Professional and Technological Education and at the same time not so close to what is advocated in the conceptual bases of Professional and Technological Education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).