Metacognitive strategy in science teaching: Providing feedback with the support of digital technologies

Authors

  • Marly Stephany Magalhães Machado Universidade Federal do Paraná. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática http://orcid.org/0000-0002-4964-315X
  • Maria das Graças Cleophas Universidade Federal da Integração Latino-Americana. Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Energia e Sustentabilidade. Foz do Iguaçu/PR, Brasil. Universidade Federal do Paraná. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática. https://orcid.org/0000-0002-5611-2437

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13447

Keywords:

Self-regulation, Learning Strategies, Interactive tools, Metacognition

Abstract

Feedback combined with digital technologies is presented as a strategy that can contribute to the development of students' metacognitive regulation. This research focused on investigating how science teachers encourage students' self-regulation through the feedback strategy when making use of digital technologies. The research is of a basic nature, with a qualitative and exploratory approach, whose data were obtained through interviews with 14 science teachers and content analysis was used to organize the data. The results indicated that some didactic strategies can create possibilities to encourage the planning, monitoring and evaluation of students when providing feedback using online learning environments, interactive platforms, communication and videos. However, this process often does not occur explicitly and consciously. It is hoped that this study can expand knowledge regarding the triad metacognition, feedback and digital technologies in the context of science teaching.

References

AMADO, J. Manual de investigação qualitativa em educação. 2 ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROSO, F.; ANTUNES, M. Tecnologia na educação: ferramentas digitais facilitadoras na prática docente. Rendimento, Desempenho e Desigualdades Educacionais, v. 5, n. 1, p. 124-131, 2016.

BENE, R. Opportunities and challenges of using video to examine high school students’ metacognition. The Qualitative Report, v. 19, n. 35, p. 1-26, 2014.

BRABO, J. C. Metacognição, ensino-aprendizagem e formação de professores de ciências. Amazônia Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 1-9, 2018.

BROOKHART, S. M. How to give effective feedback to your students. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development, 2008.

BROWN, A. L. Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In: WEINERT, F. E.; KLUWE, R. H. (Eds.). Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1987.

BROWN, A. L.; BRANSFORD, J. D.; CAMPIONE, R. A. F.; CAMPIONE, J. C. Learning, remembering and understanding. Massachussets: Bolt Beranek and Newman, 1982.

BROWN, A. L.; PALINCSAR, A. S. Inducing strategic learning from texts by means of informed, self-control training. Massachussets: Bolt Beranek and Newman, 1982.

BROWN, A. L; DELOACHE, J. S. Skills, plans e self-regulation. In: SIEGLER, R. (Ed.). Children’s thinking: what develops. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1978.

CAVALCANTI, A. P.; BARBOSA, A.; CARVALHO, R.; FREITAS, F.; TSAI, Y. S.; GASEVIC, D.; MELLO, R. F. Automatic feedback in online environments: a systematic literature review. Computers and Education: Artificial Intelligence, v. 2, p. 1-17, 2021.

CHOU, C. Y.; ZOU, N. B. Na analysis of internal and external feedback in self-regulated learning activities mediated by self-regulated learning tools and open learner models. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 17, n. 55, p. 1-27, 2020.

CLEOPHAS, M. G.; FRANCISCO, W. Metacognição e o ensino e aprendizagem das ciências: uma revisão sistemática da literatura (RSL). Revista Amazônia, v. 14, n. 29, p. 10-26, 2018.

CORRAL, D.; CARPENTER, S. K.; CLINGAN-SILVERLY, S. The effects of immediate versus delayed feedback on complex concept learning. Quarterly Journal of Experimental Psychology, p. 1-14, 2020.

COSTA, E.; FECHINE, J.; SILVA, P.; ROCHA, H. Modelos de feedback para estudantes em ambientes virtuais de aprendizagem. In: V Jornada de Atualização em Informática na Educação, 2016, Porto Alegre. Anais da Jornada de Atualização em Informática na Educação. Porto Alegre: JAIE, 2016.

EFKLIDES, A. Metacognition: defining its facets and levels of functioning in relation to self-regulation and co-regulation. Eur. Psychol. 13, 277–287, 2008.

FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979.

FLAVELL, J. H.; MILLER, P. H.; MILLER, S. A. Cognitive Development. 4 ed. New Jersey: Prentice Hall, 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GILES, T. M.; GILBERT, S.; MCNEILL, L. Do students want and need written feedback on summative assignments? Enganging students with the feedback process – a topic review activity. Ergo, v. 3, n. 1, p. 15-21, 2013.

GUERTEN, M.; MEULEMANS, T. The effect of feedback on children’s metacognitive judgments: a heuristic account. Journal of Cognitive Psychology, v. 29, n. 2, p. 1-18, 2017.

HATTIE, J. Influences on student learning. Auckland: University of Auckland, 1999.

HATTIE, J.; TIMPERLEY, H. The power of feedback. Review of Educational Research, v. 77, n. 1, p. 81-112, 2007.

HATTIE, J.; YATES, G. Using feedback to promote learning. In: BENASSI, V.; OVERSON, C.; HAKALA, C. (Eds.). Applying Science of Learning in Education: Infunsing Psychological Science into the Curriculum. Washington: Society for the Teaching Psychology, 2014.

HENDERSON, M.; PHILLIPS, M.; RYAN, T.; BOUD, D.; DAWSON, P.; MOLLOY, E.; MAHONEY, P. Conditions that enable feedback. Higher Education Research & Development, v. 38, n. 7, p. 1401-1416, 2019.

HEPPLESTONE, S.; HOLDEN, G.; IRWIN, B.; PARKIN, H. J.; THORPE, L. Using technology to encourage student engagement with feedback: a literature review. Research in Learning Technology, v. 19, n. 2, p. 117-127, 2011.

KIM, E. J.; LEE, K. R. Effects of an examiner’s positive and negative feedback on self-assessment of skill performance, emotional response, and self-efficacy in Korea: a quasi-experimental study. BMC Medical Education, v. 19, n. 142, p. 1-7, 2019.

LEIBOLD, N.; SCHWARZ, L. M. The art of giving online feedback. The Journal of Effective Teaching, v. 15, n. 1, p. 34-46, 2015.

LOCATELLI, S. W. Tópicos de Metacognição: para aprender e ensinar melhor. Curitiba: Appris, 2014.

LODGE, J. M.; KENNEDY, G.; LOCKYER, L.; ARGUEL, A.; PACHMAN, M. Understanding difficulties and resulting confusion in learning: an integrative review. Frontiers in Education, v. 3, n. 49, p. 1-10, 2018.

MACHADO, M. S. M. O feedback por meio das tecnologias digitais como estratégia para o desenvolvimento da regulação metacognitiva no ensino de ciências. 2021. 189 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.

MACHADO, M. S. M.; CLEOPHAS, M. G. Revisão bibliométrica das produções científicas em metacognição e tecnologias digitais no ensino de ciências no período de 2000 a 2020. REVISTA DYNAMIS, v. 28, n. 2, p. 188-207, 2022.

MASADEH, T. S. Y.; ELFEKY, A. I. M. Immediate versus delayed feedback in promoting student teachers skills for lesson plan implementation. British Journal of Education, v. 5, n. 8, p. 43-58, 2017.

MASANTIAH, C.; PASIPHOL, S.; TANGDHANAKANOND, K. Student and feedback: which type of feedback is preferable? Kasetsart Journal of Social Sciences, v. 41, p. 269-274, 2020.

NAYLOR, R.; BAIK, C.; WATTY, K.; ASMAR, C. Good feedback practices: prompts and guidelines for reviewing and enhancing feedback for students. Melbourne: The University of Melbourne, 2014.

NICOL, D. From monologue to dialogue: improving written feedback processes in mass higher education. Assessment and Evaluation in Higher Education, v. 35, n. 5, p. 501-517, 2010.

NICOL, D. J.; MACFARLANE-DICK, D. Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, v. 31, n. 2, p. 199-218, 2006.

OLIVEIRA, B. R.; OLIVEIRA, A. C. P.; JORGE, G. M. S.; COELHO, J. I. F. Implementação da educação remota em tempos de pandemia: análise da experiência do estado de Minas Gerais. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, n. 1, p. 84-106, 2021.

OSTEMBERG, E.; CARRARO, M. R. S. As tecnologias digitais na educação e nos processos educativos durante a pandemia do COVID-19: relatos de professores. Educação Por Escrito, v. 11, n. 2, p. 1-11, 2020.

RAOOFI, S.; CHAN, S. H.; MUKUNDAN, J.; RASHID, S. M. Metacognition and second/foreign language learning. English Language Teaching, v. 7, n. 1, p. 36-49, 2014.

REZAZADEH, S.; ASHRAFI, S.; FOOZUNFAR, M. The effects of oral, written feedback types on EFL learners’ written accuracy: the relevance of learners’ perceptions. Second National Conference on English Language Studies: Applied Linguistics Perspectives on EFL, p. 1-21, 2018.

RIBEIRO, A. L.; BOVO, A. P. M. C.; DOROTÉIO, P. K. S. S. Desafios, saberes e práticas da formação docente quanto às tecnologias digitais. SCIAS – Educação, Comunicação e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 79-93, 2019.

ROSA, C. T. W. Metacognição no ensino de Física: da concepção à aplicação. Passo Fundo: UPF, 2014.

SAFARI, Y.; MESKINI, H. The effect of metacognitive instruction on problem solving skills in Iranian students of health sciences. Global Journal of Health Science, v. 8, n. 1, p. 150-156, 2016.

SCHNEIDER, E. M.; LIMA, B. C. T.; NETO, B. C. T. NUNES, S. A. O uso das tecnologias digitais da informação e comunicação (TDIC): possibilidades para o ensino (não) presencial durante a pandemia COVID-19. Revista Científica Educaç@o, v. 4, n. 8, p. 1071-1090, 2020.

SCHRAW, G.; CRIPPEN, K. J.; HARTLEY, K. Promoting self-regulation in science education: metacognition as part of a broader perspective on learning. Research in Science Education, v. 36, p. 111-139, 2006.

SHUCHMACHER, V. R. N.; ALVES FILHO, J. P.; SHUCHMACHER, E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência & Educação, v. 23, n. 3, p. 563-576, 2017.

SILVA, R. D.; TRAJANO, I. R. L.; LIMA, I. C. R. S. O uso da tecnologia digital smartphone no processo educativo. In: V Congresso Nacional de Educação, 2018, Olinda. Anais V CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2018.

STANTON, J. D.; NEIDER, X. N.; GALLEGOS, I. J.; CLARK, N. C. Differences in metacognitive regulation in introductory biology students: when prompts are not enough. CBE life sciences education, v. 14, n. 2, 2015.

TORRES, C. M. G.; AMORIM, M. N.; BEZERRA, W. A. P.; MARÇAL, F. A.; TORRES, S. M. G. COVID-19 e o acesso tecnológico de pais e alunos à educação remota em escolas públicas e privadas. Revista Interfaces, v. 8, n. 3, p. 785-792, 2020.

WOOD, R.; SHIRAZI, S. A systematic review of audience response systems for teaching and learning in higher education: the student experience. Computers and Education, v. 153, p. 1-19, 2020.

ZIEDE, M. K. L.; SILVA, E. T.; PEGORARO, L.; CANALLE, E. M.; SILVA, A. O. M.; CARVALHO, A. F. W. Tecnologias digitais na educação básica: desafios e possibilidades. Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 2, p. 1-10, 2016.

ZIMMERMAN, B. J.; MOYLAN, A. R. Self-regulation: Where metacognition and motivation intersect. In: Hacker, D. J.; Dunlosky, J.; Graesser, A. C. (Eds.). Handbook of metacognition in education (p. 299–315). Routledge/Taylor & Francis Group, 2009.

Published

2023-11-14

How to Cite

Machado, M. S. M., & Cleophas, M. das G. (2023). Metacognitive strategy in science teaching: Providing feedback with the support of digital technologies. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e13447. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13447

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes