Philosophical problems as a teaching methodology in basic education – a reflective and purposeful critique of its possibilities
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13652Keywords:
philosophical problems, teaching of philosophy, teaching methodology, critical educationAbstract
This paper aims to investigate the contribution of the use of philosophical problems as a teaching methodology in basic education. This research was bibliographical and used the reflective critical qualitative methodology. The main specific objectives to guide data collection and three-point analysis: 1) the reality of philosophy at school, situating how philosophical thinking can be worked in this modality of teaching; 2) the philosophy in the different spaces of educational practices, using philosophical problems; and 3) thinking about a systematized methodology, taking the students as protagonists of this process. In the first part of this research, the reality of the approach of philosophy was founded and the importance of the thinking to be developed at school. Forward, there was a need for teaching practice prepared for the restlessness, the new, the questioning in which the teacher himself exercises philosophizing, so that the use of philosophical problems can serve as a tool. At last, a teaching methodology based on philosophical problems was addressed and their contributions to the training of students. The research concluded, recognizing that critical education is important in basic education, and philosophical problems are a rich and possible method for the experience of autonomous and reflective thinking.
References
ARAÚJO, Otávio S. de. Questionando a experiência docente e a formação docente. Revista Enciclopédia de Filosofia, Pelotas, v. 7, p. 89-99, verão 2020.
ARISTÓTELES. Metafísica. In: HEIDEGGER, Martin. Que é isto – a filosofia? Petrópolis, RJ: Vozes, 1984.
BARBOSA, Carlos Luis de A. Didática e filosofia no ensino médio: um diálogo possível. Revista Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 12, n. 2, p. 136-142, maio/ago. 2008.
BENETTI, Cláudia Cisiane; TOMAZETTI, Elisete Medianeira. Entrevista com o professor Silvio Gallo: O ensino de filosofia no novo cenário político brasileiro. REFilo, Revista Digital de Ensino de Filosofia, Santa Maria, v. 2, n. 2, p. 104-105, jul./dez, 2016.
CARSPECKEN, Phil Francis. Pesquisa Qualitativa Crítica: conceitos básicos. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 395-424, maio/ago. 2011.
CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Tradução Ingrid Muller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
FÁVERO, Altair Alberto et al. O ensino da filosofia no Brasil: um mapa das condições atuais. Cadernos Cedes, Campinas, v. 24, n. 64, p. 257-284, set./dez. 2004.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. Reconstrução da experiência e educação: a relação entre filosofia e pedagogia no pensamento de John Dewey. Revista Contexto e Educação, v. 24, n. 82, p. 111-134, jul./dez, 2009.
GALEFFI, Dante Augusto. Educação e filosofia: o filosofar como atividade formativa transdisciplinar na Educação Básica. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 39, p. 41-54, jan./jun. 2013.
GALLO, Silvio. Chegou a hora da filosofia. Revista Educação, São Paulo, n. 116, set. 2011.
GALLO, Silvio. Filosofia da Educação no Brasil do século XX: da crítica ao conceito. EccoS Revista Científica, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 261-284, jul./dez. 2007.
GALLO, Silvio. Filosofia e o exercício do pensamento conceitual na Educação Básica. Educação e Filosofia, Uberlandia, v. 22, n. 44, p. 55-78, jul./dez. 2008.
GALLO, Silvio. O ensino de filosofia no novo cenário político brasileiro: entrevista com o professor Silvio Gallo (por TOMAZETTI, Elisete M.; BENETTI, Cláudia Cisiane). REFilo, Revista Digital de Ensino de Filosofia, Santa Maria, v. 2, n. 2, p. 104-105, jul./dez, 2016.
GOOGLE ACADÊMICO. Guia de dados de pesquisa [on-line]. Google Acadêmico, 2022. Disponível em: https://scholar.google.com.br/?hl=pt. Acesso em: 12 ago. 2022.
HENNING, Leoni Maria Padilha. As relações problemáticas da filosofia e educação no Brasil: um exercício da filosofia da educação. Revista História e Cultura, Franca, v. 4, n. 2, p. 85-99, set. 2015.
MARTINS, Heloisa Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 289-300, maio/ago. 2004.
PLATÃO. Teeteto. In: HEIDEGGER, Martin. Que é isto – a filosofia? São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1971.
RODRIGUES, Ricardo Antonio; SOUZA, Lavarda Ramos; RIBEIRO, Liára Colpo. A filosofia e a história da ciência como estratégia para ressignificar o ensino do currículo integrado. Revista Contexto e Educação, v. 35, n. 112, p. 10-28, set./dez, 2020.
SAVIANI, Dermeval. A filosofia na formação do educador. In: Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas: Autores Associados, 1973.
SAVIANI, Dermeval. Contribuições da filosofia para a educação. Em Aberto, Brasília, ano 9, n. 45, p. 3-18, jan./mar. 1990.
SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1996.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 24. ed. São Paulo: Cortez, 1991.
SCIELO. Guia de dados de pesquisa [on-line]. SciELO, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br. Acesso em: 12 jul. 2022.
SEVERINO, Antônio Joaquim. A filosofia da educação brasileira. In: MENDES, D. T. Filosofia da educação brasileira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Do estatuto epistemológico da filosofia da educação: o embate entre reflexão e criação de conceitos. Educ. Foco, Juiz de Fora, v. 20, n.1, p. 15-38, 2015.
SILVEIRA, Renê José Trentin. Ensino de filosofia de uma perspectiva histórico- problematizadora. Educação em Revista, Marília, v. 12, n. 1, p. 139-154, jan/jun. 2011.
TOMAZETTI, Elisete M. Filosofia da educação – um estudo sobre a história da disciplina no Brasil. Ijuí: Editora Unijuí, 2003.
TOMAZETTI, Elisete M. Produção discursiva sobre ensino e aprendizagem filosófica. Educar em Revista [on-line], Curitiba, n. 46, p. 83-98, out./dez. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
