Philosophical problems as a teaching methodology in basic education – a reflective and purposeful critique of its possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13652

Keywords:

Problemas Filosóficos, Ensino de Filosofia, Metodologia de ensino, Educação Crítica

Abstract

This paper aims to investigate the contribution of the use of philosophical problems as a teaching methodology in basic education. This research was bibliographical and used the reflective critical qualitative methodology. The main specific objectives to guide data collection and three-point analysis: 1) the reality of philosophy at school, situating how philosophical thinking can be worked in this modality of teaching; 2) the philosophy in the different spaces of educational practices, using philosophical problems; and 3) thinking about a systematized methodology, taking the students as protagonists of this process. In the first part of this research, the reality of the approach of philosophy was founded and the importance of the thinking to be developed at school. Forward, there was a need for teaching practice prepared for the restlessness, the new, the questioning in which the teacher himself exercises philosophizing, so that the use of philosophical problems can serve as a tool. At last, a teaching methodology based on philosophical problems was addressed and their contributions to the training of students. The research concluded, recognizing that critical education is important in basic education, and philosophical problems are a rich and possible method for the experience of autonomous and reflective thinking.

References

ARAÚJO, Otávio S. de. Questionando a experiência docente e a formação docente. Revista Enciclopédia de Filosofia. Pelotas, v. 7, p. 89-99, verão, 2020.

ARISTÓTELES. Metafísica. In: HEIDEGGER, Martin. Que é isto – a filosofia? Cidade: Editora, 1984.

BARBOSA, Carlos Luis de A. Didática e filosofia no ensino médio: um diálogo possível. Revista Educação Unisinos. São Leopoldo, v. 12, n. 2, p. 136-142, mai./ago., 2008.

CARSPECKEN, Phil Francis. Pesquisa Qualitativa Crítica: conceitos básicos. Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 395-424, mai./ago., 2011.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico (tradução Ingrid Muller Xavier). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félis. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

FÁVERO, Altair Alberto et al. O ensino da filosofia no Brasil: um mapa das condições atuais. Cadernos Cedes. Campinas, v. 24, n. 64, p. 257-284, set./dez., 2004.

FÁVERO, Altair Alberto. TONIETO, Carina. Reconstrução da Experiência e Educação: a relação entre Filosofia e Pedagogia no pensamento de John Dewey. Revista Contexto e Educação. Editora Unijuí, 2009

GALEFFI, Dante Augusto. Educação e Filosofia: o filosofar como atividade formativa transdisciplinar na Educação Básica. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade. Salvador, v. 22, n. 39, p. 41-54, jan./jun., 2013.

GALLO, Silvio. Chegou a hora da filosofia. Revista Educação. São Paulo, n. 116, set., 2011.

GALLO, Silvio. Filosofia da Educação no Brasil do século XX: da crítica ao conceito. EccoS Revista Científica. São Paulo, v. 9, n. 2, p. 261-284, jul./dez., 2007.

GALLO, Silvio. Filosofia e o exercício do pensamento conceitual na Educação Básica. Educação e Filosofia. Uberlandia, v. 22, n. 44, p. 55-78, jul./dez., 2008.

GALLO, Silvio. O ensino de filosofia no novo cenário político brasileiro: entrevista com o professor Silvio Gallo (por TOMAZETTI, Elisete M; BENETTI, Cláudia Cisiane). REFilo, Revista Digital de Ensino de Filosofia. Santa Maria, v. 2, n. 2, p. 104-105, jul./dez, 2016.

GALLO, Sílvio. Filosofia. Ensino de filosofia: avaliação e materiais didáticos. Coleção Explorando o Ensino. v. 14. Coord. Gabriele Cornelli, Marcelo Marques e Marcio Danelon. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 2010.

GOOGLE ACADÊMICO. Guia de dados de pesquisa [online]. Google acadêmico, 2022. Disponível em: https://scholar.google.com.br/?hl=pt. Acesso em 12 ago. 2022.

HENNING, Leoni Maria Padilha. As Relações Problemáticas da Filosofia e Educação no Brasil: um exercício da filosofia da Educação. Revista História e Cultura. Franca, v. 4, n. 2, p. 85-99, set.,2015.

MARTINS, Heloisa Helena T. de Souza. Metodologia Qualitativa de Pesquisa. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 289-300, mai./ago., 2004.

PLATÃO. Teeteto, In: HEIDEGGER, Martin. Que é isto – a filosofia?. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1971.

RODRIGUES, Ricardo Antonio. SOUZA, Lavarda Ramos. RIBEIRO, Liára Colpo. A filosofia e a história da ciência como estratégia para ressignificar o ensino do currículo integrado. Revista Contexto e Educação. Editora Unijuí, 2020.

SAVIANI, Dermeval. A filosofia na formação do educador. In: Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas: Autores Associados, 1973.

SAVIANI, Dermeval. Contribuições da filosofia para a educação. Em aberto, Brasília, ano 9, n.45, p.3-18, jan./mar., 1990.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo. Cortez/Autores Associados. 1996.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 24a ed. São Paulo, Cortez, 1991.SciELO. Guia de dados de pesquisa [online]. SciELO, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br. Acesso em: 12 jul. 2022.

SEVERINO, Antônio Joaquim. A filosofia da educação brasileira. IN: MENDES, D. T. Filosofia da educação brasileira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Do Estatuto Epistemológico da Filosofia da Educação: o embate entre reflexão e criação de conceitos. Educ. foco. Juiz de Fora, v. 20, n.1, p. 15-38, 2015.

SILVEIRA, Renê José Trentin. Ensino de Filosofia de uma perspectiva histórico- problematizadora. Educação em Revista. Marília, v. 12, n. 1, p.139-154, Jan/Jun., 2011.

TOMAZETTI, Elisete M. Filosofia da educação - um estudo sobre a história da disciplina no Brasil. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.

TOMAZETTI, Elisete M. Produção discursiva sobre ensino e aprendizagem filosófica. Educar em Revista [online]. Curitiba, n. 46, p. 83-98, out./dez., 20.

Published

2024-02-20

How to Cite

Oliveira, P. L., Scherer, S. S., & Schuck, L. . (2024). Philosophical problems as a teaching methodology in basic education – a reflective and purposeful critique of its possibilities. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e13652. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13652

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes