Protagonism of students who develop activities With a technology center

Authors

  • Anubis Graciela de Moraes Rossetto Instituto Federal do Rio Grande do Sul – IFSul https://orcid.org/0000-0001-8657-2816
  • Gustavo Marafon Instituto Federal do Rio Grande do Sul – IFSul
  • João Mário Lopes Instituto Federal do Rio Grande do Sul – IFSul

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13733

Keywords:

Construtivismo, Cultura Maker, Informática Educativa

Abstract

Technological advances have exerted a significant influence on several areas of knowledge. However, in the area of education, the use of traditional and obsolete instructional methodologies still persists. This study seeks to explore constructivist alternatives allied to technology in order to encourage student protagonism. Through the implementation of workshops focused on technology topics in a maker laboratory, with high school participants, the aim is to promote activities that favor the cognitive development of students. Meetings planned at different times made it possible to conduct discussions that established connections between the students' perceptions, constructivist theories and the principles of the maker culture, with the aim of encouraging the adoption of the role of protagonist. The results show the effectiveness of the constructivist approach and the maker environment in promoting the protagonism of learners. Such an approach stimulated student engagement, boosting the development of scientific thinking, cognitive skills and the desire to share knowledge.

References

ACKERMANN, Edith. "Piaget’s constructivism, Papert’s constructionism: What’s the difference." Future of learning group publication 5.3 (2001): 438.

BLOOM, Benjamin; ENGKEHART, Max; FURST, Edward; HILL, Walker; KRATHWOHL, David. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay, 1956. 262 p. (v. 1)

DELVAL, Juan. Crescer e pensar: a construção do conhecimento na escola. [S.l.: s.n.], 1998.

DUHANEY, Kelli. "The roles and responsibilities of makerspace educators." (2019).

FOSCARIN, Armando Neto. A robótica educativa como recurso construcionista para o ensino de termologia. 2021. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, 2021.

FOSSILE, Dieysa Kanyela. Construtivismo versus sócio-interacionismo: uma introdução às teorias cognitivas. Revista ALPHA, Patos de Minas, v. 1, n. 11, p. 105–117, 2010.

FREIRE, Paulo; PAPERT, Seymour. Diálogo entre Paulo Freire e Seymour Papert - 1995. 1995. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=41bUEyS0sFg&ab_ channel=PauloFranciscoSlomp/>. Acesso em: 10 dez 2021.

GALHARDI, Antonio César AZEVEDO, Marilia Macorin. Avaliações de aprendizagem: o uso da taxonomia de bloom. In: Anais do VII Workshop Pós-graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza, São Paulo. [S.l.: s.n.], 2013. v. 1, n. 1, p. 237–247.

GARCIA, Cristiano; TEIXEIRA, Adriano Canabarro; DALLA RIZZARDA, Angélica. Active learning spaces e seu potencial para a resolução de problemas complexos. Revista Educar Mais, v. 6, p. 756-767, 2022.

HAREL, Idit Ed; PAPERT, Seymour Ed. Constructionism. [S.l.]: Ablex Publishing Corporation, 1991.

IIVARI, Netta; KINNULA, Marianne. Empowering children through design and making: towards protagonist role adoption. In: Proceedings of the 15th Participatory Design Conference: Full Papers-Volume 1. [S.l.: s.n.], 2018. p. 1–12.

INEP/MEC. Relatório Brasil no PISA 2018-2. 2018. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/documentos/2019/ relatorio_PISA_2018_preliminar.pdf>. Acesso em: 6 out 2021.

JOHNSON, Genevieve Marie. Instructionism and constructivism: Reconciling two very good ideas. Online Submission, 2005.

KRATHWOHL, David. A revision of bloom’s taxonomy: An overview. Theory into practice, Taylor & Francis, v. 41, n. 4, p. 212–218, 2002.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Em Aberto, v. 5, n. 31, 1986.

MARINI, Eduardo; Entenda o que é o Movimento Maker e como ele chegou à educação. Revista Educação, Santa Maria, 22 de Fevereiro de 2019. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2019/02/22/movimento-maker-educacao/. Acesso em: 29 de Agosto de 2023.

MORAES, Amaury Cesar. CONSTRUTIVISMO E HISTÓRIA DAS CIÊNCIAS: limites de uma proposta. Revista Contexto & Educação, 18(69), 29–43 2013. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2003.69.29-43

Nave a Vela. Espaço Maker: você sabe o que é? Conheça! 2019. Disponível em: <https://naveavela.com.br/espaco-maker/>. Acesso em: 6 out 2021.

ROMÃO, Luiz Melo; SACCHELLI, Carlos Maurício. Uma proposta construtivista na aprendizagem dos conceitos da física com o auxílio da robótica educacional. In: WEI Tchê-Workshop sobre Educação em Informática. [S.l.: s.n.], 2009.

TEIXEIRA, Adriano Canabarro; ORO, Neuza Terezinha; BATISTELA, Fernanda, MARTINS, João Alberto Ramos; PAZINATO, Ariane Mileidi. Programação de computadores para alunos do ensino fundamental: A escola de hackers. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. [S.l.: s.n.], 2015. v. 21, n. 1, p. 112–121.

ZILLI, Jaqueline Pizzi; PASINATO, Larissa Brandão; TRENTIN, Marco Antônio Sandini. O USO DA ROBÓTICA NO ENSINO DE LÓGICA COMPUTACIONAL: UMA PROPOSTA PARA AS SÉRIES INICIAIS. Revista Contexto & Educação, v. 36, n. 114, p. 131-145, 2021.

Published

2024-02-20

How to Cite

Rossetto, A. G. de M., Marafon, G. ., & João Mário Lopes. (2024). Protagonism of students who develop activities With a technology center. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e13733. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13733

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes