Prechool teachers of Santos - Brazil: What do they know about oral health?
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13735Keywords:
Oral health, Knowledge, Perception, Teachers, PreschoolAbstract
The aim of this study was to evaluate the oral health knowledge of teachers of the municipal school system of Santos/SP. This is an observational, cross-sectional, quantitative and descriptive study. A questionnaire containing semi-open and closed questions dealing with the demographic profile, level of knowledge, perception and information on the routine of educators in relation to the transversal theme “oral health” was applied to all teachers of Santos. The results indicate that, in most cases, at school, an adult is responsible for placing the toothpaste on the toothbrush of children (71.9%) and that this practice is encouraged by most of the teaching staff (60.8%) because they believe that the best way to prevent caries is through the rational consumption of sugar and regular oral hygiene. Teachers attribute the responsibility for oral hygiene of children to the family and, in general, they know the appropriate ways to prevent oral diseases in childhood, although the results indicate that for the rational and safe use of fluoride in childhood, permanent educational actions are necessary.
References
ALMAS, Khalid; AL-MALIK, Thamir M.; AL-SHEHRI, Mohammed A.; SKAUG, Nils. The knowledge and practices of oral hygiene methods and attendance pattern among school teachers in Riyadh, Saudi Arabia. Saudi Medical Journal, v. 24, n. 10, p. 1.087-1.091, 2003.
AQUILANTE, Aline Guerra; ALMEIDA, Beatriz Simões de; CASTRO, Roberta Francisca Martins de; XAVIER, Claudio Roberto Gaião; PERES, Sílvia Helena de Carvalho Sales; BASTOS, José Roberto de Magalhães. A importância da educação em saúde bucal para pré-escolares. REVISTA DE ODONTOLOGIA DA UNESP, Marília, v. 32, n. 1, p. 39-45, jan./jun. 2003.
ARCIERI, Renato Moreira; ROVIDA, Tânia Adas Saliba; LIMA, Daniela Pereira; GARBIN, Artênio José Isper; GARBIN, Cléa Adas Saliba. Análise do conhecimento de professores de Educação Infantil sobre saúde bucal. Educar em Revista, Curitiba, v. 47, p. 301-314, 2013.
BATISTA Antonio Augusto Gomes; CARVALHO-SILVA Hamilton Harley; ALVES Luciana. Família, escola, território vulnerável. São Paulo: Cenpec, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Base Nacional Curricular Comum: BNCC – Apresentação [on-line]. Brasília: Ministério da Educação; 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documentos/BNCC-APRESENTACAO.pdf
BIANCO, Luiz Carlos. Avaliação de conhecimento em saúde bucal de agentes comunitários de saúde (ACS) e usuários do SUS de Porto Velho. 2010. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Taubaté, Taubaté, 2010.
CARVALHO, Theresa Hortênsia Leandro; PINHEIRO, Narjara Maria Sampaio; SANTOS, José Matheus Alves; COSTA, Luciana Ellen Dantas; QUEIROZ, Faldryene Sousa; NÓBREGA, Carolina Bezerra Cavalcanti. Estratégias de promoção de saúde para crianças em idade pré-escolar do município de Patos-PB. Revista de Odontologia da Unesp, Marília, v. 42, n. 6, p. 426-431, 2013.
CASTILHO, Aline Rogéria Freire de; MIALHE, Fábio Luiz; BARBOSA, Taís de Souza; PUPPIN-RONTANI Regina Maria. Influência do ambiente familiar sobre a saúde bucal de crianças: uma revisão sistemática. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro, v. 89, n. 2, p. 116-123, 2013.
COSTA, Michael Medeiros; BARBOSA, Arthur Diego Leite; FERNANDES, Jocianelle Maria Félix de Alencar; FONSECA, Fátima Roneiva Alves; PAREDES, Suyene de Oliveira. Conhecimento e práticas em saúde bucal nas escolas de ensino fundamental de um município de pequeno porte do sertão paraibano. Arquivos em Odontologia, Belo Horizonte, v. 50, n. 4, p. 193-202, 2014.
ELLWOOD, Roger P.; CURY, Jayme Aparecido. How much toothpaste should a child under the age of 6 years use? European Archives of Paediatric Dentistry. v. 10, n. 3, p. 168-174, 2009.
ELSALHY Mohamed; SÖDERLING E; HONKALA Eino; FONTANA M; FLANNAGAN Susan; KOKARAS Alexis; PASTER Bruce J; VARGHESE Anisha; HONKALA Sisko. Salivary microbiota and caries occurrence in Mutans Streptococci-positive school children. European Journal of Paediatric Dentistry. v. 17, n. 3, p. 188-192, 2016.
ESSVEIN, Gustavo; BAUMGARTEN, Alexandre; RECH, Rafaela Soares; HILGERT, Juliana Balbinot; NEVES, Matheus. Dental care for early childhood in Brazil: from the public policy to evidence. Revista de Saúde Pública, v. 31, n. 53, p. 15, 2019.
FLÓRIO, Flávia Martão; FONSECA-SILVA, Almenara de Souza. Aprender brincando sobre saúde – Saúde bucal com sustentabilidade para crianças. Campinas: Editora Pontes, 2017.
FRANCHIN, Vanessa; BASTING, Roberta Tarkany; MUSSI, Amali de Angelis; FLÓRIO, Flávia Martão. A importância do professor como agente multiplicador de saúde bucal. Revista da Abeno, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 102-108, 2006.
GARBIN Cléa Adas Saliba; SOARES, Gabriella Barreto; MARTIN, Izabella Maria; GARBIN Artênio José Isper; ARCIERI, Renato Moreira. Saúde bucal na escola: avaliação do conhecimento dos pais e da condição de saúde bucal das crianças. Revista da Faculdade de Odontologia da Universidade de Passo Fundo. Passo Fundo, v. 21, n. 1, p. 81-89, 2016.
JAGHER, Aline; RIPPLINGER, Tamara; PINTO, Gabriela; SCHARDOSIM, Lisandrea. Avaliação da utilização de dentifrício fluoretado em crianças. Revista da Faculdade de Odontologia da Universidade de Passo Fundo. Passo Fundo, v. 21, n. 1, 18 out. 2016.
LEMOS, Letícia Vargas Freire Martins; MYAKI, Silvio Issáo; WALTER, Luiz Reynaldo de Figueiredo; ZUANON, Angela Cristina Cilense. Promoção da saúde oral na primeira infância: idade de ingresso em programas preventivos e aspectos comportamentais. Einstein. São Paulo, v. 12, n. 1, p. 6-10, 2014.
LIMA, Ynara Bosco de Oliveira; CURY, Jaime Aparecido. Ingestão de flúor por crianças pela água e dentifrício. Revista de Saúde Pública. São Paulo, v. 35, n. 6, p. 576-81, 2001.
LIMA-ARSATI, Ynara Bosco de Oliveira; GOMES, Anna Rúbia Lobo Ferreira; SANTOs, Hemilly Karol Andrade; ARSATI, Franco; OLIVEIRA, Márcio Campos; FREITAS, Valéria Souza. Exposição a fluoreto por crianças na faixa etária crítica para fluorose dentária, residentes no semiárido brasileiro. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 23, n. 4, p. 1.045-1.054, 2018.
MOSQUERA, Jonathan Andrés; CASTAÑO, Dayana Liceth Cerón; PAPAMIJA, Luis Felipe Cuellar; CEDEÑO, Elías Francisco Amórtegui. Concepções de educação para a saúde de professores de ciência do sul da Colômbia. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 37, n. 117, p. 50-62, 2022.
MOYNIHAN, Paula J.; KELLY, Michael P. Effect on caries of restricting sugars intake: systematic review to inform WHO guidelines. Journal of Dental Research. v. 93, n. 1, p. 8-18, 2014.
MÜLLER, Luiza de Souza. Interação professor-aluno no processo educativo. Revista Integração Ensino Pesquisa Extensão. v. 8, n. 31, p. 276-280, 2002.
NALLI, Susheel; BINDIGANAVALE, Shamanna Ramaswamy, CHOWDARY, B Udai Kumar. A study of oral health promotion activities in India. International Journal of Community Medicine and Public Health. v. 3, n. 8, p. 2.270-2.274, 2016.
OLIVEIRA, Fernanda Piana Santos Lima. Avaliação do programa saúde na escola com foco na integração entre unidade básica de saúde e escola de Ensino Fundamental: um estudo de caso em Belo Horizonte. 2017. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
PAULETO, Adriana Regina Colombo; PEREIRA, Maria Lucia Toralles; CYRINO, Eliana Goldfarb. Saúde bucal: uma revisão crítica sobre programações educativas para escolares. Ciência & Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 121-130, 2004.
POLK, M. Achieving the promise of transdisciplinarity: a critical exploration of the relationship between transdisciplinary research and societal problem solving. Sustainability Science, v. 9, p. 439-451, 2014.
SANTOS, Patricia Aleixo; RODRIGUES, Jonas de Almeida; GARCIA, Patricia Petromilli Nordi Sasso. Avaliação do conhecimento do Ensino Fundamental de escolas particulares sobre saúde bucal. Revista de Odontologia da Unesp, Marilia, v. 31, n. 2, p. 205-214, 2002.
SCHIO, Gione André. Atuação do cirurgião dentista no Programa Saúde na Escola em municípios do Paraná. 2018. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2018.
SILVA, Paula Maria Dias da; NUNES, Luís Ângelo Saboga; CARVALHO, Amâncio António de Sousa. Literacia para a saúde em alunos do ensino secundário: relação com a participação na saúde escolar. Revista Contexto & Educação, Ijuí (RS), v. 34, n. 108, p. 177-188, 2019.
SITYÁ, Débora Santos; GIACOMINI, Giuliano Omizzolo; SANGIONI, Luis Antonio; SENDTKO, Carla da Rocha Sartori; UNFER, Beatriz. Análise de programas escolares de saúde bucal no Brasil. Revista da Faculdade de Odontologia, v. 19, n. 3, p. 293-296, 2014.
ZOHOORI, Vida; WALLS, Rebecca; TEASDALE, Lynne; LANDES, David; STEEN, Nick; MOYNIHAN, Pauka; OMID, Narges; MAGUIRE, Anne. Fractional urinary fluoride excretion of 6-7-year-old children attending schools in low-fluoride and naturally fluoridated areas in the UK. The British Journal of Nutrition, v. 109, n. 10, p. 1.903-1.909, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).