The polyphonia of teachers on the Brazil-Venezuela border: Didactic-pedagogic challenges in the coronavirus pandemic
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13741Keywords:
Frontier School, Pedagogical Knowledge, Pacaraima/RR.Abstract
The following text aims to analyze the didactic-pedagogical challenges experienced by teachers during the Coronavirus Pandemic. For that purpose, the ambience of the Colégio Estadual Militarizado Cícero Vieira Neto (C.E.M.C.V.N.) was chosen..In order to do that, the locus of the research took place in the surroundings of the Colégio Estadual Militarizado Cícero Vieira Neto (C.E.M.C.V.N.), located in the city of Pacaraima, state of Roraima. The choice of the school is justified by its geographical position, since Pacaraima borders the Venezuelan city of Santa Elena de Uairén, in addition to having Venezuelan students enrolled in that teaching unit. Thus, the qualitative approach was privileged based on the case study and the contribution of the Oral History methodology through semi-structured interviews. However, due to the Coronavirus Pandemic (COVID-19) it was necessary to make some adjustments and devise some strategies to handle the production, systematization and analysis of data, among the strategies, the use of video calls with the help of the Google Meet, in addition to the application of questionnaires through Google Forms. The strategies proved to be satisfactory during the investigation because they protected the interviewees and the interviewer due to the feeling of insecurity in the face of COVID-19. From the field research and interviews, it is possible to infer that the dynamics and educational uniqueness in the C.E.M.C.V.N permeates through the challenges of the linguistic barrier that requires the search for didactic-pedagogical alternatives in order to mitigate the obstacles of and in the teaching and learning process. Furthermore, the research results indicate the Border as a sociocultural space where there is not only the circularity of people, but also of cultures and different knowledge, in addition to social and cultural tensions, particularly with the migratory boom of Venezuelans, fleeing the crisis in the neighboring country, since 2014.
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de Licenciatura, de Graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP012002.pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC – Formação). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 12 mar. 2021.
CAMPOS, Casemiro de Medeiros. Saberes docentes e autonomia dos professores. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
CORRÊA E CASTRO, Marcelo Macedo; AMORIM, Rejane Maria de Almeida. A formação inicial e a continuada: diferenças conceituais que legitimam um espaço de formação permanente de vida. Cad. Cedes, Campinas, v. 35, n. 95, p. 37-55, jan./abr. 2015.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 36. ed. revista e atualizada. São Paulo: Paz & Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia – saberes necessários à prática educativa. 66. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2020.
GATTI, Bernardete Angelina. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, v. 100, p. 33-46, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/76164. Acesso em: 18 abr. 2021.
GATTI, B. A formação de professores: seus desafios, a pesquisa e seus contornos sociais. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 17, n. 34, p. 241–252, 2008. DOI: 10.14393/REVEDFIL.v17n34a2003-615. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/615. Acesso em: 19 fev. 2024.
GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. A reflexão sobre a ciência e a metodologia científica como pressupostos da pesquisa e educação. In: BORGES, Heloisa da Silva; MOURÃO, Armind Rachel Botelho (org.). Metodologia da pesquisa em educação. Manaus, AM: UEA Edições, 2012. p. 11-28.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (1991 a 2021). Disponível em: https://www.ibge.gov.br/ Acesso em: 20 nov. 2022
MAGALHÃES, Maria das Graças Santos Dias. Amazônia – o extrativismo vegetal no Sul de Roraima: 1943-1988. Boa Vista, RR: EdiUFRR, 2008.
MORIN, Edgar. Os setes saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. revisada. São Paulo: Cortez Editora; Brasília: Unesco, 2011.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15, 2019.
OLIVEIRA, João Batista Araujo e; GOMES, Matheus; BARCELLOS, Thais. A Covid-19 e a volta às aulas: ouvindo as evidências. Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 108, p. 555-578, jul./set. 2020.
OLIVEIRA, Joelma Fernandes de. Docências em escolas de fronteiras: diferenças, silenciamentos e possibilidades de pedagogias interculturais. 2019. Tese (Doutorado) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Leopoldo, RS, 2019.
OLIVEIRA, Maria Bernadete F. de. Revistando a formação de professores de língua materna: teoria, prática e construção de identidades. Revista Linguagem em (Dis) curso, v. 6. n. 1 jan./abr. 2006. Disponível em: http://www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/0601/8%20art%206.pdf. Acesso em: 22 abr. 2021.
PINHO, Alessandro Paiva de. O Exército Brasileiro na Operação Acolhida. 2019. 61 f. Trabalho (Conclusão de Curso – Especialização em Política, Estratégia e Alta Administração do Exército) – Escola de Comando e Estado-Maior do Exército, Rio de Janeiro, 2019.
PORTELLI, Alessandro. História oral como a arte da escuta. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
RORAIMA. Projeto Político Pedagógico. Colégio Militarizado Cícero Vieira Neto, Pacaraima, RR, 2018.
RORAIMA (Estado). Decreto n. 24.851-E. Dispõe sobre a criação da Rede de Colégios Estaduais Militarizados de Roraima e dá outras providências. Disponível em: http://www.imprensaoficial.rr.gov.br/app/_edicoes/2018/03/doe-0180305.pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.
SOCORRO, Adriana. Formação docente e o ensino dos gêneros do discurso: impasses e possibilidades na compreensão da teoria In: GONÇALVES, Adair Vieira; PETRONI, Maria Rosa (org.). Formação inicial e continuada de professores: o múltiplo e o complexo das práticas educativas. Dourados: Editora UFGD, 2012. p. 13-46.
SOUZA, Elmara Pereira de. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. In: Cadernos de Ciências Aplicadas, Vitória da Conquista, BA: Uesb, ano XVII, v. 17, n. 30, p. 110-118, jul./dez. 2020.
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, ano XXI, n. 73, p. 209-244, dez. 2000.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
THIOLLENT, Michel. Crítica metodológica, investigação social e enquete operária. 5. ed. São Paulo: Polis, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
