Analysis of 6th grade textbooks – PNLD (Brasil, 2020) regarding paleontology theme
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13746Keywords:
BNCC, RCG, FósseisAbstract
The material most used by public school students and teachers is the Didactic Book (LD). Because the LD is a material distributed free of charge, it ends up being the main, if not the only, source of consultation. In view of this, the relevance of textbooks is pointed out as an important and expressive resource for the training of students, particularly in public schools. The Teaching of Paleontology does not only bring the study of dinosaurs as it is thought; he goes much further, with evolutionary questions both of animals and plants and of planet Earth, which are studied by her. Hence the importance of being well seen and discussed with students. Following the National Common Curricular Base (BNCC), the study of Paleontology is presented in the 6th year of Elementary School. Therefore, the analysis takes place in the books approved by the Plano Nacional do Livro Didático (PNLD, 2020) of this level. A total of nine collections were analyzed, and it can be seen that most books dedicate only one page to the discussion. It is concluded that the LD presents a very superficial and/or incomplete discussion on the subject, requiring that more studies be carried out so that the approach to Paleontology concepts is improved in this crucial didactic material.
References
ARAÚJO, M. S.; SIQUEIRA, S. S. Investigações sobre o ensino de paleontologia e evolução no Ensino Médio. IJET – PDVL, Recife, v. 3, n. 1, p. 1-19, 2020.
ARAÚJO, H. I.; PORPINO, K. O. Análise da abordagem do tema paleontologia nos livros didáticos de biologia. Anuário do Instituto de Geociências, Rio de Janeiro, UFRJ, v. 33, n. 1, p. 63-72, 2010.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 2 nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD – Plano Nacional do Livro Didático; Ciências Naturais – guia de livros didáticos. 2020. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2020/componente-curricular/pnld2020-ciencias. Acesso em: 10 fev. 2022.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.
CANTO, Eduardo Leite do; CANTO, Laura Celloto. Ciências naturais: aprendendo com o cotidiano. Manual do professor. 6. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2018.
CARNEVALLE, Maíra Rosa. Araribá mais ciências: manual do professor. 1. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2018.
CARVALHO, Marias Lessa, LEITE, Bruna Martins Macedo, SANTO-JÚNIOR, Marcos Antonio Amorim, SILVA-DANTAS, Paula Rocha, SILVA, Yuri de Jesus e JESUS, Matheus Silva. Histórias de cientistas: uma proposta de apresentação dos cientistas brasileiros como forma de divulgação das ciências. Atas de Ciências da Saúde, São Paulo, v. 10, p. 132-143, 2020.
CASSAB, R. C. T. Histórico das pesquisas paleontológicas no Brasil. In: CARVALHO, I. S. (ed.). Paleontologia. Rio de Janeiro: Interciência, 2010. p. 13-18. V. 1.
CASSIANO, Célia Cristina de Figueiredo. O mercado do livro didático no Brasil: da criação do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) à entrada do capital internacional espanhol (1985-2007). 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
COMPIANI, M.; FIGUEIROA, S. F. M.; GONÇALVES, P. W; NEWERLA, V. B.; NOGUEIRA, A.; ALTONAMI, A.; FINCO, G.; FERNANDES, R. B. Projeto geociências e a formação continuada de professores em exercício no Ensino Fundamental: reflexões e resultados. Zona Próxima, n. 3, p. 26-49, 2002.
CORTEZ, J.; FOSCARIN NETO, A. As proposições do enfoque CTS nos livros didáticos de ciências do 9º ano. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 35, n. 111, p. 272-286, 2020.
COSTA, C. F. da,; SCHEID, N. M. J. A abordagem da temática de paleontologia no ensino fundamental: o que preconizam os documentos oficiais?. Vivências, Erechim, v. 18, n. 37, p. 109-121, 2022.
GEWANDSZNAJDER, Fernando; PACCA, Helena. Teláris ciências: manual do professor. 3. ed. São Paulo: Editora Ática, 2018.
GODOY, Leandro Pereira de. Ciências vida & universo. 6. ed. São Paulo: Editora FDT, 2018.
HIRANAKA, Roberta Aparecida Bueno; HORTENCIO, Thiago Macedo de Abreu. Inspire Ciências: manual do professor. 1. ed. São Paulo: Editora FTD, 2018.
HIROKI, Jeraldi. Leonardo da Vinci e a história dos estudos anatômicos no livro didático de ciências. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2020.
HÖFFLING, Eloísa M. Notas para discussão quanto à implementação de programas de governo: em foco o Programa Nacional do Livro Didático. Educação e Sociedade, São Paulo, v. 21, n. 70, p. 159-170, abr. 2000.
KELLNER, Alexandre. Apresentação: para onde caminha a paleontologia brasileira?. Cienc. Cult., v. 67, n. 4, p. 20-24, 2015.
LEITE, L. History of science in education: development and validation of a checklist for analysing the historical content of science textbooks. Science And Education, v. 11, n. 4, p. 333-359, 2002.
LOPES, Sônia; AUDINO, Jorge. Inovar ciências da natureza: manual do professor. 1. ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2018.
MANFRÉ, A. H. Base nacional comum curricular e (semi) formação: quais os dilemas da escola atual?. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 35, n. 111, p. 9-28, 2020. Doi: 10.21527/2179-1309.2020.111.9-28.
MARTELLO, A. R.; FREITAS, D. S. Oficina pedagógica sobre o tempo geológico: uma contribuição ao ensino de ciências. Perspectiva, n. 32, p. 201-209, 2015.
MINGANTI, J. R.; THOMAISINO, C. R.; FERRER, L. J.; M. R. Livro didático: avaliação e seleção. Campinas, SP: Editora da Puccamp, 2005.
NAVARRO, B. A.; DELCOURT, R.; ELIAS, F. A.; CARVALHO, A. B.; CATTARUZZI, A. G.; ZAHER, H. A fauna de dinossauros brasileiros: estado da arte. São Paulo: Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo (MZUSP), 2014.
NERY, Ana Luiza Petllo; CATANI, André; AGUILAR, João Batista. Geração alpha: manual do professor. 2. ed. São Paulo: Editora SM, 2018.
NETO, J. M.; FRACALANZA. H. O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciências & Educação, v. 9, n. 2, p. 147-157, 2003.
PETERS, J. R. A história da matemática no Ensino Fundamental: uma análise de livros didáticos e artigos sobre história. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
SILVA, Josilaine Santina da. A geologia que não se ensina nos livros didáticos de ciências e geografia do 6º ano nas escolas municipais de Maceió-AL. 2019. Dissertação (Mestrado m Geociências) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Geociências, Campinas, SP, 2019.
SILVA, L. F. C. R. Estudo das eras geológicas da Terra e da Paleontologia, no ensino fundamental II, na escola José Rolderick de Oliveira, Nova Floresta. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFCG, Paraíba, 2016.
SOUSA, R. C.; SILVA, I. R.; SANTOS, S. F.; FIGUEIREDO, A. E. Q.; FORTIER, D. C. O ensino de paleontologia nas escolas públicas estaduais de Floriano-PI na concepção dos docentes. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3., 2016, Teresina. Anais [...]. Teresina: Conedu, Universidade Federal do Piauí, 2016.
TOMIO. Daniela; GRIMES, Camila; RONCHI, Daiane Luchetta; PIAZZA, Fernanda; REINICKE, Karina; PECINI, Vanessa. As imagens no ensino de ciências: o que dizem os estudantes sobre elas?. Caderno pedagógico, Lajeado, v. 10, n. 1, p. 25-40, 2013.
THOMPSON, Miguel; RIOS Eloci Peres. Observatório de ciências: manual do professor. 3. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2018.
USBERCO, João; MANOEL, José; SCHECHTMAN, Eduardo; FERRER, Luiz Carlos; VELLOSO, Herick Martin. Companhia das ciências: manual do professor. 5. ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2018.
VASCONCELOS, S. D.; SOUTO, E. O livro didático de ciências no ensino fundamental – proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação, v. 9, n. 1, p. 93-104, 2003.
VIDAL, P. H. O. A história da ciência nos livros didáticos de química do PNLEM 2007. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
VIEIRA, F. S.; ZUCON, M. H.; SANTANA, W. S. Análise dos conteúdos de paleontologia nos livros didáticos de biologia e nas provas de vestibular da UFS e do Enem. COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 4., 2010. São Cristóvão. Anais [...]. São Cristóvão, SE: Universidade Federal de Sergipe, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).