Curriculum of emergencies: Curriculum readings in the context of school post-pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13748

Keywords:

COVID-19 pandemic, Curriculum., School., Teaching and learning processes.

Abstract

This research assumes that the curriculum can be understood as an instrument of school mediation in the face of social intentions, considering the post-pandemic period of COVID-19. From this, we aim to analyze curricular emergencies in the return to school after a pandemic period, through new possibilities of understanding. To this end, we focus on more specific reflections regarding curriculum development, considering the new configurations of the teaching and learning processes. From the analysis of a set of digital texts produced by teachers of Basic Education, we elaborate reflections on the categories Frailties and Effectiveness, regarding the school return to face-to-face activities in the first semester of 2021. In conducting the Discursive Textual Analysis (DTA) we comprehend those weaknesses and potentialities in the (re)reading of the curriculum mobilize, in teachers and students, new relationships with the normative documents, in compliance with emergencies from the time of synchronous remote classes. Furthermore, we highlight reflections on the curriculum of emergencies as movements for the reconstruction of school knowledge since they are transformed in view of the new demands and social realities that occur in the pedagogical processes.

References

APPLE, M. W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. (org.). Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

CANDAU, V. M. Ressignificando a didática na perspectiva intercultural. Rio de Janeiro: Gecec. Departamento de Educação, PUC-Rio; CNPq, 2007.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.

CLARO, A. L. de; SILVA, L. B. B. da.; PORTILHO, E. M. L. Prática educativa: reflexão do professor na perspectiva freiriana no contexto da pandemia. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, v. 37, n. 116, p. 76-89, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12670

FLICK, U. A pesquisa qualitativa online: a utilização da Internet. In: FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 238-253.

LAJONQUIÈRE, L. Por que ir à escola? De respostas adultas e ensinamentos em tempos de Covid. In: CENPEC. A educação pública no Brasil: contexto atual e perspectivas para os próximos anos. 2022. Disponível em: https://www.cenpec.org.br/wp-content/uploads/2022/08/CENPEC_-_Artigos_Debate_2_1307.pdf

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2007.

MORGADO, J. C. O professor como decisor curricular: de ortodoxo a cosmopolita. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 9, n. 18, p. 55-64, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/46863

MORGADO, J. C. Para um outro arquétipo de escola: a necessidade de mudar as políticas e as práticas curriculares. Belo Horizonte: Educação em Revista, v. 26, n. 2, p. 15-42, ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/Jn344vQtxcfWHqcZSnJP8NC/?lang=pt

MORGADO, J. C.; MARTINS, F. B. Projecto curricular: mudança de práticas ou oportunidade perdida? Revista de Estudos Curriculares, v. 6, n. 1, p. 003-019, 2008. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt

RASCO, J. F. Â.; RECIO, R. M. V. O currículo e os novos espaços de aprendizagem. In: SACRISTÁN, J. Gimeno (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre, RS: Penso, 2013. p. 420-442.

RODRIGUES, C. B. C.; MENEZES, K. M.; CÂNDIDO, V. Formação continuada: percepções docentes sobre as contribuições de processos formativos contínuos. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, v. 37, n. 118, p. 1-15, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12396

Published

2023-08-24

How to Cite

Raika Brandt Bihringer, K., Aparecida dos Santos, S., & Leandro Chiodini, Éverton. (2023). Curriculum of emergencies: Curriculum readings in the context of school post-pandemic. Context and Education Journal, 38(120), e13748. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13748

Issue

Section

Educação, Currículo e Trabalho