Financial education in high school: An analysis after workshops held in a public school in Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13864

Keywords:

Financial Education, High School, Public School, Entrepreneurship, Local development

Abstract

This article presents the results of a study carried out on the importance of financial education for young people from peripheral areas, public school students, with the approach of sustainable consumption and social entrepreneurship as a career possibility. The research was carried out with high school students at Colégio Estadual Prof. José de Souza Marques, located near to the Quitungo community, in the Brás de Pina neighborhood, in the Rio de Janeiro city. After the end of the workshops, qualitative research was carried out with the purpose of verifying prior knowledge and the need for financial education for students and their families. Based on the results of the interviews and analyzes carried out, the web application “Dindim Papo Reto” was developed, making it possible to evaluate how useful this entire process was in the classroom, which corroborates the importance of approaching financial education at school, even more in periods of crisis such as the COVID-19 pandemic, providing new perspectives for students and their families and focusing on local development. All the content of the workshops, the interview and the tool were developed in a language accessible to young people, seeking a closer relationship with students.

References

ÁVILA, L. Primeiro Passo: Independência Financeira. Fortaleza. Ebook (34 p.). Base Nacional Comum Curricular, BNCC. 2018. Ministério da Educação, 2019.

BETTEGA, M. H. S. Educação continuada na era digital. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL, Lei nº 13.999, de 19 de maio de 2020 e tornado permanente pela Lei Nº 14.161, de 2 de junho de 2021. Programa Nacional de Apoio às Microempresas e Empresas de Pequeno Porte (PRONAMPE)

CNC. Confederação Nacional do Comércio de Bens, Serviços e Turismo. Divisão Econômica. Endividamento e Inadimplência do Consumidor. Divisão Econômica, Rio de Janeiro, 2022.

CUNHA, A. E. Práticas pedagógicas para a inclusão e diversidade. 5. ed. Rio de Janeiro: Walk Editora, 2015.

DOMINGOS, R. Terapia Financeira: quebre o ciclo de gerações endividadas e construa sua independência financeira. Prefacio José Carlos Marion. 2. ed. São Paulo: Elevação, 2007.

FARINHAS, A. C. Cura!: Há solução para sua vida financeira. 1.ed. Curitiba: A.C., 2005.

FAYOL, H. General and Industrial Management. Institute of Electrical and Electronics Engineering, Paris, 1916.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. IBGE, 2022. Rendimento Domiciliar Per Capita 2021. Diretoria de Pesquisas, 2022.

KISTEMANN J. R., M.; LINS, R. Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. v.28, n.50. Bolema. Rio Claro, 2014.

KRÜGER, F. Avaliação Da Educação Financeira No Orçamento Familiar. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade De Tecnologia Pedro Rogério Garcia – FATTEP Concórdia – SC, 2014.

MASOLA, W. J. Dificuldades de aprendizagem matemática dos alunos ingressantes na educação superior nos trabalhos do X Encontro Nacional de Educação Matemática. 161f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo, 2014.

MASOLA, W. J.; ALLEVATO, N. Matemática: o “calcanhar de Aquiles” de alunos ingressantes na Educação Superior. 31f. Produto Educacional (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo, 2014.

MASOLA, W. J.; VIEIRA, G.; ALLEVATO, N. Ingressantes na Educação superior e suas Dificuldades em Matemática: uma Análise das Pesquisas Publicadas nos Anais dos X e XI ENEMs. In: Encontro Nacional De Educação Matemática, São Paulo. Anais do XII ENEM: Educação Matemática na Contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo: SBEM/SBEM-SP, p. 1-13, 2016.

MUNIZ, I. Educação Financeira e a sala de aula de Matemática: conexões entre a pesquisa acadêmica e a prática docente. Anais... XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, 2016.

NERI, M.; OSORIO, M. C. Tempo para Escola na Pandemia. FGV Social. 2020. Disponível em: https://www.cps.fgv.br/cps/TempoParaEscola/. Acesso em: 8 out. 2022.

NARGES, D.; PAIM, L. H. Determinants of Saving Behavior and Financial Problem among Employees in Malaysia. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, v. 5, n. 7, p. 222-228, 2011. ISSN 1991-8178, Faculty of Human Ecology, University Putra Malaysia, Malaysia, 2011.

SANTIAGO, C. D.; WADSWORTH, M. E.; STUMP, J. Socioeconomic status, neighborhood disadvantage, and poverty-related stress: Prospective effects on psychological syndromes among diverse low-income families. Journal of Economic Psychology, v. 32, n. 2, p. 218-230, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.joep.2009.10.008.2011.

SERASA. Mapa da Inadimplência no Brasil. 2022. Disponível em: https://www.serasa.com.br/assets/cms/2022/Mapa-da-inadimplencia_AGOSTO.pdf. Acesso em: 08 out. 2022.

Serviço de Proteção ao Crédito – SPC. Preparo do Brasileiro para o Futuro e Imprevistos, 2019.

SILVA, M. C.; PELINI, R. R. Educação Financeira na Gestão das Finanças Pessoais e Familiar - UTFPR. ISSN: 2178-7956. Revista do Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Culturas e Artes – UNIGRANRIO, 2017.

TAFT M. K., HOSEIN Z. Z.; MEHRIZI S. M. T., ROSHAN A. The relation between financial literacy, financial wellbeing and financial concerns. International Journal of Business and Management, v. 8, n. 11, p. 63-75, 2013.

Published

2024-06-04

How to Cite

do Nascimento, S. S., & Avelar, K. E. S. (2024). Financial education in high school: An analysis after workshops held in a public school in Rio de Janeiro. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e13864. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13864

Issue

Section

Geral