The experience of teachers in the early years of elementary school contributing to the evaluation of the applicability of the prototype of a digital pedagogical game for the Teaching of probability
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13869Keywords:
Digital pedagogical game, Teaching Probability, Early Years of Elementary School, Player experienceAbstract
The objective of this work was to analyze the digital game "Probability in Action" referring to the player's experience or its applicability during the interaction with the game. This evaluation was carried out in an extension course in which a questionnaire was applied to determine the impressions of teachers in the early years of Elementary School who teach mathematics according to the degree of satisfaction in relation to the player's experience. It was based on the MEEGA+ model in its seven subdimensions: challenge; satisfaction; social interaction; fun; focused attention; relevance; and perceived learning. The results showed positive aspects related to all dimensions, that is, that the game has attributes and provides dynamic, fun and competitive interaction among participants. Finally, despite suggestions for improving the digital game, teachers highlight the relevance of the game as it presents benefits as a teaching tool for teaching probability in the early years of Elementary School.
References
ALLEVATO N. S. G.; DUARTE E. M. Jogos educacionais: estado da arte das comunicações do encontro nacional de educação matemática. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 78-89, 2018.
ALMEIDA, D.; SANTOS, M. D.; COSTA, A. F. B. Aplicação do coeficiente alfa de Cronbach nos resultados de um questionário para avaliação de desempenho da saúde pública. In: Encontro Nacional de Engenharia de Produção, 30., 2010. Anais [...]. Associação Brasileira de Engenharia de Produção São Paulo, v. 15, p. 1–12, 2010.
AMARAL, A. M.; MUNIZ, J. A.; SOUZA, M. Avaliação do coeficiente de variação como medida da precisão na experimentação com citros. Pesquisa Agropecuária Brasileira, Brasília, v. 32, p. 1221-1225, 1997.
ARAÚJO, N. M. S.; RIBEIRO, F. R.; SANTOS, S. F. Jogos pedagógicos e responsividade: ludicidade, compreensão leitora e aprendizagem Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 4-23, 2012.
BARGAGLIOTTI, A.; FRANKLIN, C.; ARNOLD, P.; JOHNSON, S.; PEREZ, L.; SPANGLER, D. A.; GOUL, R. Pre-K–12 Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education II (GAISE II): A Framework for Statistics and Data Science Education Writing Committee. Alexandria/VA: ASA, 2020. Disponível em: <https://www.amstat.org/docs/default-source/amstat-documents/gaiseiiprek-12_full.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Ministério da Educação, Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 20 mai. 2022.
BRYANT, P.; NUNES, T. Children’s understanding of probability: a literature review (full report). London: Nuffield Foundation, 2012. Disponível em: <https://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/Nuffield_CuP_FULL_REPORTv_FINAL.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2022.
BRYANT, F. B.; YARNOLD, P. R. Principal-components analysis and exploratory and confirmatory factor analysis. In: GRIMM, L. G.; YARNOLD, P. R. Yarnold (Eds.). Reading and understanding multivariate statistics, APA, 2000. p. 99-136.
COSTELLO, A. B.; OSBORNE, J. W. Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, Massachusetts, v. 10, n. 7, p. 1-9, 2005.
DEMPSEY, J. V.; JOHNSON, R. B. The development of an ARCS gaming scale. Journal of Instructional Psychology, United States, v. 25, n. 4. p 215-221, 1998.
FIELD, A. Descobrindo a Estatística usando o SPSS. São Paulo: Bookman, 2009.
FIELD, A.; MILES, J.; FIELD, Z. Discovering statistics using R. USA: Sage Publications, 2012.
FONSECA, J. S da.; MARTINS, G de A. Curso de Estatística. 6. ed., 14. reimp. São Paulo: Atlas, 2011. 320 p.
FRANKLIN, C.; KADER, G.; MEWBORN, D.; MORENO, J.; PECK, R.; PERRY, M.; SCHEAFFER, R. Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics (GAISE) Education: A Pre-K-12 Curriculum Framework. Alexandria, VA: American Statistical Association, 2007. Disponível em: <https://www.amstat.org/docs/default-source/amstat-documents/gaiseprek-12_full.pdf>. Acesso em: 01 jul. 2022.
FU, F.; SU, R.; YU, S. EGameFlow: A scale to measure learners' enjoyment of e-learning games. Computers & Education, Taiwan, v. 52, n. 1, p. 101-112, 2009.
GOMES, M. N. Desenvolvimento de uma atividade gamificada voltada ao turismo de Caxias do Sul. 2016. 104 f. Monografia (Conclusão de Curso de Ciência da Computação) - Universidade de Caxias do Sul, 2016.
GRANDO, R. C. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2000.
HERPICH, F. et al. Realidade Aumentada em Geografia: uma atividade de orientação no ensino fundamental. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 1-10, 2017.
HUANG, W.; HUANG, W.; TSCHOPP, J. Sustaining iterative game playing processes in DGBL: The relationship between motivational processing and outcome processing. Computers & Education, Taiwan, v. 55, n. 2, p. 789-797, 2010.
ISO. International Standard Organization. ISO/IEC 25010: Systems and software engineering – Systems and software Quality Requirements and Evaluation (SQuaRE) – System and software quality models, Technical Report, 2014.
KAISER, H. F. The Application of Electronic Computers to Factor Analysis. Educational and Psychological Measurement, United States, v. 20, n. 1, p. 141-151, 1960.
KELLER, J. Development and Use of the ARCS Model of motivational Design. Journal of Instructional Development, v. 10, n. 3, p. 2-10, 1987.
KRÜGER, F. L.; CRUZ, D. M. Os Jogos Eletrônicos De Simulação e a Criança. In: Congresso Brasileiro da Comunicação. Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 24., 2001. Anais [...]. Campo Grande /MS, 2001. Disponível em: <http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/138070533416446799996506862271941517747.pdf>. Acesso em: 14 jul. 2022.
MATOS, D. A. S.; RODRIGUES, E. C. Análise fatorial. Brasília: Enap, 2019.
MAZIVIERO, H. F. G. Jogos digitais no ensino de matemática: o desenvolvimento de um instrumento de apoio ao diagnóstico das concepções dos alunos sobre diferentes representações dos números. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2014. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/116058>. Acesso em: 14 jul. 2022.
MOOSA, A. M.; AL-MAADEED, N.; ALJA'AM, J. M. A Simple Health-Based Game for Children. International Conference on Computer and Applications, 1., 2018. Proceedings [...]. Beirut, Lebanon, p. 309-312.
MORAN, J. M. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 2. ed. Campinas: Papirus, 2007.
MOYA, D. DE J.; SFORNI, M. S. DE F.; MOYA, P. T. Temas e conteúdo do jogo de papéis: sinalizando caminhos para a atuação pedagógica com a atividade lúdica na educação infantil. Revista Contexto & Educação, Unijuí, v. 34, n. 109, p. 121–133, 2019. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.109.121-133
NUNES, N. B.; DE BONA, A. S.; KOLOGESKI, A. L.; BATISTA, V. DA S.; ALVES, L. P. (DES)PLUGA: o pensamento computacional aplicado em atividades inovadoras. Revista Contexto & Educação, Unijuí, v. 36, n. 114, p. 72–88, 2021. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.72-88
NOVAK, J. Desenvolvimento de games. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
NUNNALLY, J. C. Psychometric Theory. McGraw-Hill Book, 1978.
OLIVEIRA JÚNIOR, A P.; MORAIS J. F. Validação da Escala de Atitudes de Professores de Estatística em Relação à Estatística no Ensino Superior no Brasil. Revista Ciência & Educação, Rio Claro, v. 15, n. 3, p. 581-591, 2009.
PEREIRA, A. B. C. Uso de jogos digitais no desenvolvimento de competências curriculares da Matemática. 2017. 167 f. Tese (Doutorado em Ciências) - Instituto de Matemática e Estatística, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2017.
PEREIRA, C. X.; HOFFMANN, Z.; CASTRO, C. P.; SANTOS, G. S.; AIRES, T. A.; FRANCISCO, R. E. CHEMIS3: A game for learning chemical concepts through elements of nature. In: Iberian Conference on Information Systems and Technologies, 12., 2017. Proceedings […]. Lisboa, Portugal, 2017. p. 1-5.
PETRI, G.; CALDERÓN, A; VON WANGENHEIM, C.; BORGATTO, A. F.; RUIZ, M. Benefícios dos Jogos Não-Digitais no Ensino de Computação. In: Workshop Sobre Educação Em Computação (WEI_CSBC), 26., 2018. Anais [...] Porto Alegre, 2018.
PETRI, G.; VON WANGENHEIM, C.; BORGATTO, A. F. MEEGA+, Systematic Model to Evaluate Educational Games. In: LEE, N. (Eds.). Encyclopedia of Computer Graphics and Games. Cham: Springer, 2018. p. 1-7.
PETRI, G.; VON WANGENHEIM, C.; BORGATTO, A. F. MEEGA+: Um Modelo para a Avaliação de Jogos Educacionais para o ensino de Computação. Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE, Porto Alegre, v. 27, n. 3, p. 52-81, 2019.
POELS, K.; KORT, Y. D.; IJSSELSTEIJN, W. It is always a lot of fun! exploring dimensions of digital game experience using focus group methodology. In: Conference on Future Play, 1., 2007. Proceedings […]. Toronto, Canada, 2007. p. 83-89.
SANTOS, J. A. F. L. O movimento do pensamento probabilístico mediado pelo processo de comunicação com alunos do 7º ano do Ensino Fundamental. 2010. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba, 2010.
SANTOS, J. A. F. L. A produção de significações sobre combinatória e probabilidade numa sala de aula do 6º ano do Ensino Fundamental a partir de uma prática problematizadora. 2015. 191 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba, 2015.
SATO, A. K. O.; CARDOSO, M. V. Além do gênero: uma possibilidade para a classificação de jogos. In: Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital – SBGames, 7., 2008. Anais [...]. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, 2008.
SAVI, R.; GRESSE VON WANGENHEIM, C.; BORGATTO, A. F. A model for the evaluation of educational games for teaching software engineering. In: Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software, 25., 2011. Anais [...]. São Paulo, Brasil. p. 194-203.
SCHUYTEMA, P. Design de Games: uma abordagem prática. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
SCIRRA Ltd. 2013-2016. Construct 2. Disponível em: <https://www.scirra.com/store/construct-2>. Acesso em: 12 jul. 2022.
SILVA, J. P.; CARVALHO, F. C.; SILVESTRE, A.; LUIZ, M. F.; ALENCAR, R. L.; SILVEIRA, I. F. Forca dos Sinônimos: um jogo da forca multiplayer para o ensino de tesauros em língua portuguesa como ferramenta de busca na web. In: Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, 1., 2017. Anais [...] Curitiba/PR, Brasil, 2017. p. 1128-1131.
SILVA, J. P.; JORGE, A. A.; GAIA, C. C.; COSTA, G. C. Quais as chances? Um jogo de dados e cartas para o ensino do cálculo de probabilidades. In: Anais do 8º Congresso de Inovação, Ciência e Tecnologia do IFSP, 8., 2017. Anais [...]. Cubatão/SP, Brasil, 2017a. p. 1-3.
SINDRE, G.; MOODY, D. Evaluating the Effectiveness of Learning Interventions: an information systems case study. In: European Conf. on Information Systems, 12., 2003. Proceedings […]. Naples, Italy, 2003.
STAHL, M. M. Ambientes e ensino-aprendizagem computadorizados: da sala de aula convencional ao mundo da fantasia. Rio de Janeiro: COPPE-UFRJ, 1991.
SWEETSER, P.; WYETH, P. GameFlow: a model for evaluating player enjoyment in games. Computers in Entertainment, v. 3, n. 3, p. 1-24, 2005.
URBINA, S. Fundamentos da testagem Psicológica. São Paulo: Artmed, 2007.
WIEBE, E. N.; LAMB, A.; HARDY, M.; SHAREK, D. Measuring engagement in video game-based environments: Investigation of the User Engagement Scale. Computers in Human Behavior, Quebec, v. 32, p. 123-132, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
