Languages, cultures and differences in the curriculum of physical education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13919Keywords:
physical education, curriculum, languages, cultures, differencesAbstract
Claiming Physical Education as a curricular component of the area of codes and languages it's not something new. However, we realize that the traditional and non-critical theory in the curriculum, which historically influenced the curriculum of Physical Education, not only disregard its character of production and sharing of meanings, but also see in Physical Education a possibility of correction of the body understood as "abnormal". Thus, in this essay, we aim to reflect on how difference is addressed in different curricular theories of Physical Education. The information analysis was conducted based on post-structuralist theory. Finally, we consider that the cultural curriculum, by placing culture at the center of pedagogical practices, dialogues and seeks to contribute to the construction of a Physical Education and a world less and less unequal, seeking no more to hide and correct the difference, but rather to maximize it.
References
ARROYO, Miguel. Prefácio. In: DAYRELL, Juarez. Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996.
BONETTO, Pedro Xavier Russo; NEVES, Marcos Ribeiro das; NEIRA, Marcos Garcia. O tratamento destinado às diferenças nos currículos desenvolvimentista, psicomotor e crítico da Educação Física. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 2, p. 448-463, maio/ago. 2017
BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, Campinas, ano XIX, n. 48, p. 69-88, ago. 1999.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação e Desportos, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 23 jan. 2023].
BRASIL. Indagações sobre o currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag3. Acesso em: 23 jan. 2023.
CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo Sem Fronteiras, Pelotas, v. 11, n. 2, p. 240-255, jul./dez. 2011.
CANDAU, Vera Maria; MOREIRA, Antônio Flavio. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 23, p. 156-168, maio/jun./jul./ago. 2003.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. Tradução Miriam Schnaiderman e Renato Ianini Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 1973.
DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. Tradução Maria Beatriz Marques Nizza da Silva. 3. ed. 1. reimp. São Paulo: Perspectiva, 2005.
GIROUX, Henry. Praticando estudos culturais nas faculdades de educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2008. p. 85-103.
GOELLNER, Silvana. O método francês e a educação física no Brasil: da caserna à escola. 1992. Dissertação (Mestrado em Ciência do Movimento Humano) – Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1992.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Tradução Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Apicuri, 2016.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2004.
LOUZADA, Mauro; VOTRE, Sebastião; DEVIDE, Fabiano. Representações de docentes aceca da distribuição dos alunos por sexo nas aulas de educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte – RBCE, v. 28, n. 2, p. 55-68, jan. 2007.
MEYER, Dagmar; PARAÍSO, Marlucy. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.
MOUFFE, Chantal. Sobre o político. Tradução Fernando Santos. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
NEIRA, Marcos. O currículo cultural da Educação Física em ação: a perspectiva dos seus autores. 2011. Tese (Livre docência) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2011a.
NEIRA, Marcos. Educação Física. São Paulo: Blucher, 2011b. (Coleção A reflexão e a prática no ensino; v. 8).
NEIRA, Marcos; NUNES, Mário. Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
NUNES, Mário Luiz Ferrari. Afinal, o que queremos dizer com a expressão “diferença”? In: NEIRA, Marcos; NUNES, Mário. Educação Física cultural: por uma pedagogia da(s) diferença(s). Curitiba: CRV, 2016. p. 15-66.
OLIVEIRA, Myllena Camargo de; JAEGER, Angelita Alice. Equidade de gênero na formação docente em Educação Física. Revista Contexto & Educação, v. 37, n. 118, p. 1-19, maio/ago. 2022. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/12725. Acesso em: 23 jan. 2023.
PARAÍSO, Marlucy. Metodologias de pesquisas pós-críticas ou sobre como fazemos nossas investigações. In: MEYER, D.; PARAÍSO, M. (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012. p. 23-45.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. Tradução Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. 28. ed. São Paulo: Cultrix, 2012.
SÃO PAULO. Guias curriculares propostos para as matérias do núcleo comum do ensino do 1º grau. CERHUPE, 1975. Disponível em: https://lemad.fflch.usp.br/sites/lemad.fflch.usp.br/files/2017-12/Guias Curriculares propostos para as matérias do núcleo comum no ensino do 1º grau. CERHUPE- SP - São Paulo - 1975.pdf. Acesso em: 23 jan. 2023.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. 13. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
SOARES, Carmen Lúcia; TAFFAREL, Celi; VARJAL, Elizabeth; CASTELLANI FILHO, Lino; ESCOBAR; Micheli Ortega; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
TANI, Go; MANOEL, Edison de Jesus; PROENÇA, José Elias de; KOKUBUN, Eduardo. Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU; Edusp, 1988.
TORRADA, Lara; RIBEIRO, Paula Regina Costa; RIZZA, Juliana Lapa. Estratégias de resistência possibilitando o debate de gênero e sexualidade na escola. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 111, p. 46-63, maio/ago. 2020. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/9088. Acesso em: 23 jan. 2023.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. (Coleção pensadores e educação).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).