school violence: Archiving trauma and facing challenges in the philosophy of education, psychoanalysis and education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14091Keywords:
Philosophy of education, psychoanalysis, education, archive, hermeneuticAbstract
The text intends to understand, from the perspective of the relationship between philosophy of education, psychoanalysis and education, the feasibility of institutionalizing informed dialogical practices as a counterpoint and prevention of violence in education. For this, it deals with the difficulties of their records in archives and the imperative of (re)building dialogued and propositional mediations, with a view to their better understanding and coping in the coexistence of the student and educator relationship. The aim is to hermeneutically investigate the contributions of Freud, Adorno and Derrida on the relationship between violence, language and memory. Also, want to listen to teachers and managers of public schools in five (5) municipalities in Rio Grande do Sul, through the analysis of a teaching and research experience carried out through the undergraduate course on Religion Sciences – UAB/UFSM. We aim to deal in an edifying way with the vacant place of teaching in a dialogued and enlightened way, in order to (re)build theoretical mediations and intervention strategies as a way of confronting violence in/in education. In this sense, it raises subsidies subsidies in the dialogic reflection of the pedagogical practice of educators from the educational networks, in order to problematize the meaning of the theory and practice relationship in teacher education, in times of normalizing exception and the absence of files containing specific information from each school.
References
ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
AQUINO, Júlio Groppa. A violência escolar e a crise da autoridade docente. Cadernos Cedes, ano XIX, n. 47, p. 7-19, dez. 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/McscGNZXgMDPNzVCsf5rZ8D/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.
BERNSTEIN, Richard. Violencia: pensar sin barandillas. Barcelona: Editorial Gedisa, 2015.
BIRMAN, Joel. Freud & filosofía. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2003.
BIRMAN, Joel. Arquivo e mal de arquivo: uma leitura de Derrida sobre Freud. Natureza Humana, v. 10, n. 1, p. 105-128, jan./jun. 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/nh/v10n1/v10n1a05.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do ensino. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora, 1975.
BUENO, Samira; MARQUES, David; PACHECO, Dennis; NASCIMENTO, Talita. Análise da letalidade policial no Brasil. In: Anuário Brasileiro da Segurança Pública 2019, ano 13, p. 58-71, 2019. Disponível em: http://www.forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2019/10/Anuario-2019-FINAL_21.10.19.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.
CAMPOS, Érico Bruno Viana; COELHO JR., Nelson Ernesto. Incidências da hermenêutica para a metodologia da pesquisa teórica em psicanálise. Estudos de Psicologia I. Campinas, SP, v. 27, n. 2, p. 247-257, abr./jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2010000200012. Acesso em: 20 fev. 2023.
CANAVÊZ, Fernanda. Da resistência autoimunitária ao múltiplo da psicanálise. Revista Psicologia USP, v. 8, n. 3, p. 424-431, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-656420150202. Acesso em: 20 fev. 2023.
CERQUEIRA, D.; LIMA, R. S. de et al. Atlas da violência 2017. Rio de Janeiro: Ipea; FSBSP, jun. 2017. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/images/170609_atlas_da_violencia_2017.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.
CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área do saber. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, p. 7-18, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WM3zS7XkRpgwKWQpNZCZY8d/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2023.
CHARLOT, Bernard. A questão antropológica na Educação quando o tempo da barbárie está de volta. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 73, jan./fev., p. 161-180, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.62350. Acesso: 20 fev. 2023.
CHARLOT, Bernard. Violência na escola: como os sociólogos franceses tem abordado essa questão. Interfaces. Sociologias, Porto Alegre, ano 4, n. 8, p. 432-443, jun./dez. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/fDDGcftS4kF3Y6jfxZt5M5K/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 20 fev. 2023.
CHRISPINO, Álvaro; DUSI, Miriam Lucia Herrera Masotti. Uma proposta de modelagem de política pública para a redução da violência escolar e promoção da Cultura da Paz. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro: v. 16, n. 61, p. 597-624, out./dez. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/wgXgNmtrfL6hxnDPBywJPSt/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 20 fev. 2023.
COSTA, Fabíola Cirimbelli Búrigo. Reflexões para um pesquisar na interface da educação e da arte: convergindo desejo, memória e arquivo pessoal. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/reflexoes-para-um-pesquisar-na-interface-da-educacao-e-da-arte-convergindo-desejo. Acesso em: 20 fev. 2023.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
FONTES, Ana Maria Moraes. Violência nas escolas: a crise da autoridade. Educ. Foco, Juiz de Fora, v. 15, n. 1, p. 77-85, mar./ago. 2010.
FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Anuário Brasileiro de Segurança Pública 2016. Disponível em: http://www.forumseguranca.org.br/storage/10_anuario_site_18-11-2016-retificado.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.
FREUD, Sigmund. Uma dificuldade no caminho da Psicanálise [1917]. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1980. V. XVII.
GARCIA-ROZA, Luiz Alfredo. Acaso e repetição em psicanálise: uma introdução à teoria das pulsões. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.
GOMES, Luiz Flávio. Brasil: campeão mundial de violência contra professores. 2015. Disponível em: https://professorlfg.jusbrasil.com.br/artigos/136798228/brasil-campeao-mundial-na-violencia-contra-professores. Acesso em: 4 jul. 2022.
MORAIS, Ronaldo Queiroz. Educação e barbárie: por uma economia política das desigualdades no espaço escolar. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, ano 34, n. 107, p. 19-37, jan./abr. 2019. Disponível em: file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/7046-Texto%20do%20artigo-38515-1-10-20190328.pdf. Acesso: 20 fev. 2023.
SANTOS, Jean Mac Cole Tavares; PEREIRA, Milene Rejane; RODRIGUES, Érica Renata Clemente. Violência na escola: considerações a partir da formação docente. Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 2, p. 573-590, maio/ago. 2013. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2013v31n2p573. Acesso em: 20 fev. 2023.
SANTOS, Jean Mac Cole Tavares; PEREIRA, Suzana Paula de Oliveira. Ensino em direitos humanos: Considerações no contexto da prática. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, ano 33, n. 106, p. 158-177, set./dez. 2018. Disponível em: file:///C:/Users/Lenovo/Desktop/Backup/Desktop/Para%20uma%20teoria%20do%20fantasma/Ensino%20em%20Direitos%20Humanos%20-.pdf. Acesso em: 15 fev. 2023.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Sobre o anarquivamento – um encadeamento a partir de Walter Benjamin. Poiesis, Niterói, v. 24, p. 35-58, 2014. DOI: https://doi.org/10.22409/poiesis.1524.35-58 Acesso: 20 fev. 2023.
ZUIN, Antônio Álvaro Soares; ZUIN, Vânia Gomes. A autoridade do professor no contexto da autoridade algorítmica digital. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1-24, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0038. Acesso em: 20 fev. 2023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
