Quilombolas children's cineclub: Space for participation and dialogue
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14338Keywords:
Movie theater, Cineclub, quilombola childrenAbstract
Moving away from the didactic view of cinema at school, film club activities broaden the cultural repertoire, encourage reflections on the world, problematizing thinking and making cinema. During the sessions, the right of encounter and freedom of expression mediate the participation of students, here in particular, children from the Gurugi and Ipiranga quilombos in Conde-PB, participants of the Cineclub of the Municipal School of Early Childhood Education and Elementary School José Albino Pimentel. When investigating the film project developed in this unit, we question: how was the relationship of children with this artifact configured? Anchored in this questioning, we aimed to analyze the participation of quilombola children in the school Cineclub. The methodological design was structured around qualitative studies, carried out through documentary, exploratory research. To read the data, we used the content analysis technique by Laurence Bardin (2009). The findings revealed that children participated in film club activities occupying the centrality. The film club constitutes, in this experience, a space for dialogue, pleasure and promotion of authorial audiovisual production.
References
ALVES, Jaquicilene Ferreira da Silva; ARAGÃO, Patrícia Cristina de. A arte cinematográfica na educação escolar quilombola: modos de educar Gurugi e Ipiranga. Revista Discurso e Imagens Virtual em Educação. João Pessoa, v. 3, n. 2, 2018, p. 77-94.
BARDIN, Laurence. Análise do conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa, Portugal: Edições 70 Lda, 2009.
BERGALA, Alain. A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Tradução: Mônica Costa Netto, Silvia Pimenta. Rio de Janeiro: Booklink - CINEAD- LISE-FE/UFRJ, 2008.
BONDÍA, Jorge Larrossa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação. n. 19, pp. 20-28. 2002.
DIAZ BORDENAVE, Juan Enrique. O que é participação. São Paulo, Brasiliense, 1983.
DUARTE, Rosália. Cinema & Educação: refletindo sobre cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
ECKERT, Giovana Laís; BAUMGRATZ, Cleiton Edmundo; HERMEL, Erica do Espirito Santo. Filmes, saúde e ensino de ciências: concepções dos alunos a partir do filme “Osmose Jones”. Revista Contexto & Educação, 37(117), 2022, 167–176.
FRESQUET, Adriana. Cinema e Educação: reflexões e experiências com professores e estudantes da educação básica, dentro e “fora” da escola. Autêntica editora. Belo Horizonte, 2013.
GIL. Gilberto. Íntegra do discurso do ministro Gilberto Gil (2003). Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/brasil/ult96u44344.shtml . Acesso em: 14/12/2021.
GOUVÊA, Maria Cristina. Infância: entre a anterioridade e a alteridade. Educ. Real, Porto Alegre, v. 36, n. 2, maio/ago., 2011, p. 547-567.
GUSMÃO, Milene de Cássia Silveira; TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro. Quando a escola abraça o Cineclube. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 18, n. 105, p. 72-78, 2012.
MARTINS, Alice Fátima. Becos e trânsitos entre escola e cinema. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Pedagogias Culturais. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2014.
MARTINS, Lígia Márcia; LAVOURA, Tiago Nicola. Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 71, set./out., 2018, p. 223-239.
MIGLIORIN, Cezar. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.
MIGLIORIN, Cezar.; PIPANO, Isaac. Cinema do Brincar. Belo Horizonte, MG: Relicário, 2019.
MINAYO, Maria Cecília. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
SANTOS, Eliane Gonçalves dos; ARAÚJO, Maria Cristina Pansera de; CARVALHO, Graça Simões de. Educação em saúde, mediada por filme comercial, na formação de professores de ciências da natureza. Revista Contexto & Educação, 34(109), 2019, 74–89.
TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro. “Como um rio...”. In: RAMOS, Ana Bárbara; BARGUETE, Felipe Leal. (Org.) Cartografia de imagens: filme-carta, formação e experimentação. João Pessoa: Gráfica A União/grupo semente Cinematográfica, 2020.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1995.
VALLE. Lutiere Dalla. Aprendendo a ser docente através de filmes: possíveis trânsitos entre cinema e educação. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Pedagogias Culturais. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).